loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

میگ 29 ایران در سال ۱۳۶۸ ، ۲۴  فروند میگ ۲۹ را از شوروی دریافت کرد که شامل  ۱۸ فروند نسخه تک سرنشینه و ۶ فروند میگ۲۹ یو بی آموزشی بود . نسخه تحویلی به ایران نسخه صادراتی میگ۲۹ A بود ک

آخرین ارسال های انجمن
عادل خوجه بازدید : 2713 جمعه 10 مهر 1394 نظرات (0)

میگ 29

ایران در سال ۱۳۶۸ ، ۲۴  فروند میگ ۲۹ را از شوروی دریافت کرد که شامل  ۱۸ فروند نسخه تک سرنشینه و ۶ فروند میگ۲۹ یو بی آموزشی بود . نسخه تحویلی به ایران نسخه صادراتی میگ۲۹ A بود که در ان زمان نیز تنها نسخه تولید میگ ۲۹ بود و با تمامی مشکلات نسخه پاییه A  تنها گزینه ایران برای این جنگنده بود.(برای اشنایی با میگ۲۹ اینجا را کلیک کنید).

 

میگ 29 ایران

میگ۲۹ ایرانی مسلح به موشک ار ۷۳ و ار ۲۷
 
سخه تحویلی به ایران از نسخه  تحویلی به عراق و سوریه  پیشرفته تر بود و مشابه نسخه  تحویلی به کشورهای اروپای شرقی بود. این جنگنده از سال ۱۳۷۱ در تبریز به خدمت گرفته شد  و چندی بعد در تهران نیز  مستقر شد. عدم  انطباق پذیری موتور ار دی ۳۳ میگ۲۹ با هوایی گرم باعث استقرار میگ۲۹ در تبریز بود . در سال ورود  به خدمت با اغاز جنگ اول خلیج فارس ۴ فروند میگ۲۹ عراقی به ایران فرار  کردند که شامل  یک فروند نسخه  یو بی و سه فروند نسخه  رزمی تک سرنشینه  بود  ولی به دلیل عدم انطباق  نسخه تک سرنشینه   تحویلی به عراق با نسخه های تحویلی به نیروی هوایی ایران ،   سه فروند نسخه تک سرنشینه به عنوان لوازم یدکی استفاده شد و تنها نسخه یو بی اموزشی وارد خدمت شد. ایران تلاشی برای خرید ۲۴ فروند دیگر میگ۲۹ در اوائل دهه ۷۰ شمسی انجام داد که تحت فشار امریکا به دولت یردسین این برنامه به جای نرسید  و چندی بعد تلاش در دریافت ۲۱ فروند میگ۲۹ اس نیروی هوایی مولداوی کرد که امریکا برای جلوگیری از دستراسی ایران به این  جنگنده ها تمامی ۲۱ فروند  میگ۲۹ اس و ۷۰۰ موشک هوا به هوا را از مولداوی خرید. میگ۲۹ نیروی هوایی ایران مجهز به موشک ار ۷۳، ار ۶۰ و موشک رادار نیم فعال ار ۲۷  می باشد اگرچه در نقش عملیات هوا به زمین  توان حمل راکت انداز ۸۰ م م اس ۸ و بمب سقوط ازاد را دارد  . ایران در میانه دهه ۷۰ شمسی به دلیل اینکه این جنگنده فاقد توان  سوختگیری هوایی بود و مخازن سوخت خارجی حمل نمی کرد  یک فروند میگ۲۹ یو بی را به لوله سوختگیری هوایی و مخازن سوخت زیر بال مجهز کرد ولی چیزی که مشخص  است نصب  لوله سوختگیری  بیشتر ادامه پیدا نکرد  و حتی لوله سوختگیریی ان یک فروند میگ۲۹ یو بی نیز در نهایت برداشته شدو
 
میگ۲۹ یک شکاری رهگیر نقطه ای برای دفاع در برد کم است و نسخه ایرانی به عنوان نسخه پاییه و اولیه دارای  ضعف های اساسی  در زمینه رزم هوایی فامد به دلیل قدرت کم رادار و اسیب پذیری در برابر جنگ الکترونیک است ولی دارای چالاکی بالای است و نتایج تمرینات هوایی ان با جنگنده های ناتو بسیار موفق بود اگرچه در مرحله عمل قربانی جنگنده های غربی چون اف۱۵ و اف۱۶ در رزم هوایی بیش از ۱۵ کیلومتر  شد. البته میتوان نسخه فعلی را البته با کمک خود روسها بهسازی کرد و نتنها دست کم برای ۲۰۰۰۰ ساعت دیگر عمر سازه را تمدید کرد(برای ۲۰ سال خدمت) بلکه میتوان ان را در زمینه رادار ارتقا داد و ان را مسلح به موشک ار۷۷ کرد که در رزم هوایی به خوبی با جنگنده های چون اف۱۶ و اف۱۵ به مقابله برخیزد.
 
http://up.military.volleyball-forum.ir/view/765277/9872919469.jpg
 
تنها میگ۲۹ یو که مجهز به لوله سوختگیر شد که لوله را برداشته اند. به نحوه پوشش محل لوله سوختگیری دقت کنید؟!!
 
میگ۲۹ ایرانی همواره از پشتبانی بد روسها رنج می برند و در یک برهه از زمان برخی از انها زمینگیر  بودند که بخشی از این مشکل به  فروپاشی شوروی و عدم تولید بسیاری از قطعات میگ۲۹ که کارخانه انها در جمهوری های تازه استقلال یافته جا مانده بود و دیگر به تولید چیزهای دیگر پرداخته بودند بر می گردد . این مشکل اساسی بسیاری  از جنگنده های ساخته شده در دوران جنگ سرد در شوروی بود تا انجایی  که بسیاری از کشورها جنگنده های میگ۲۳ و ۲۹ خود را به دلیل نبودن قطعات کافی از خدمت خارج کردند . عدم  در دستراس بودن قطعات  و  عدم تحویل دفترچه های تعمیر  و نگهداری این جنگنده باعث مشکلات فراوان با این  جنگنده شد و حتی بسیاری از  دستگاه ها تست این جنگنده  در ایران وجود ندارد. مشکل  اساسی این بود که ایران بدون هیچ زیر ساخت درستی به یکباره از یک سیستم غربی به یک سیستم شرقی تغییر جهت  داده بود.  میگ۲۹ دارای عمر خدمتی ۲۵۰۰۰  ساعت است و  با در نظر گرفتن سالی ۱۰۰۰ ساعت پرواز   عملا دیگر عمر خدمتی انها تمام است و حتی چند پیش میگ به ایران اعلام کرده بود که با در نظر گرفتن پایان عمر خدمتی فلانگر ها دیگر از این جنگنده ها پشتیبانی نمی کند ولی واقعیت این است  که ناوگان میگ۲۹ ایران سن زیادی ندارد  و به پایانی  عمر خدمتی به دلیل ساعات  پروازی کم نرسیده اند . در مرحله اول قرار بود روسها هفت سال به صورت مستقیم  با ورود ۴۰۰ مستشار از میگ ها پشتیبانی کنند و برای ۲۵ سال لوازم یدکی را تضمین  کنند که روسها در نهایت  پشتیبانی مستقیم  را تحت فشار امریکا انجام ندادند و فرستادن قطعات نیر به ایران همواره با مشکلاتی  مواجه بود  اگرچه گفته شده ایران در سال ۲۰۰۸ تعداد زیادی موتور  ار دی ۳۳ میگ۲۹ از روسها تحویل گرفت
 
این مشکلات پشتیبانی  فنی باعث شد که ایران حتی طی یک برهه از زمان قبل ازتحریمهای تسلیحاتی به دلیل برنامه هسته ای برای جایگزینی  میگ ۲۹ به دنبال خرید  جی ۱۰ از چین  برای جایگزینی میگ۲۹  برود  که کار پیش نرفت. با وجود این میگ۲۹ جنگنده ایمنی بوده و از ۲۵ فروند که در ایران پرواز میکردند  تنها یک فروند انها از  دست رفت .
 
ایران دست به ارتقا سامانه ناوبری  این جنگنده زده و گفته شده روی انها سامانه ژیرسکوپ حلقه  لیزری نصب کرده و احتمالا با در نظر  گرفتن  انتنهای متفاوت نصب شده روی بدنه که از تصویر ها مشخص است سامانه ارتباطی نیز ارتقا یافته است .گفته شده امروزه کمتر از نیمی از ۲۴ فروند میگ۲۹ موجود در ایران در وضعیت عملیاتی هستند که دلیل ان  تعداد کم میگ های ایرانی است که هزینه تعمیر و نگهداری و یا توسعه سامانه های لازم برای سرپا نگهداشتن  این ناوگان  را توجیه نمی کند
 
میگ۲۹ همکنون در گردان ۱۱ شکاری مهراباد تهران و گردان ۲۳  در تبریز مستقر هستند.
 
میگ 29 ایران

 

سوخوی۲۴ 
 
داستان سوخوی۲۴ در ایران  به ورود ۲۴ فروند سوخو۲۴ فنسر نیروی هوایی عراق  طی فرار مشهور به ایران در جریان جنگ اول خلیج فارس بر میگردد . (برای اشنایی با با این بمب افنکن  اینجا را کلیک کنید)
 
در ان زمان ایرانها از  دیدن یک جنگنده تهاجمی نو که تنها دو تا سه سال سن داشت از خوشحالی در پست  خود نمی گنجیدند انهم بدون ان که پولی پرداخت کرده باشند و خواهان پشتیبانی  فنی روسها برای این جنگنده شدند ولی دولت روسیه با این مسئله مخالفت کرد زیرا قبل قرار داد پشتیبانی را با دولت دیگری  بسته بود و نه با ایران؟!! از این رو ایرانها ۱۲ فروند سوخوی۲۴ را خریداری کردند تا بتوانند پشتیبانی  فنی روسها را به دست اوردند.
 
با وجود اینکه قرار بود روسها ۷ سال از فنسر پشتیبانی  کنند ولی تحت فشار امریکا این کار را انجام ندادند  و یکی از پیچیده ترین جنگنده های تهاجمی جهان برای مدتها در ایران زمین گیر بود(حدود یک دهه) و تنها پرواز  محدود انجام میشد . ایرانها بدون  دفتر چه های فنی با فنسر سر کردند و سامانه های حیاتی مانند سامانه نشان گذاری لیزری کایدرا۲۴  و سامانه هشدار دهنده فروسرخ و سامانه ناوبری و رادار  عملیاتی نبودند و خدمه بدون دفترچه راهنمایی تعمیراتی  ، توان تعمیرات   چندین سامانه مهم جنگ الکترونیک را نداشتند. در نهایت در اواخر دهه ۷۰ شمسی  با تلاش بخش دانشگاهی و پرسنل فنی  ایران توانست  فنسر ها را در داخل تعمیر کند  و دفترچه های تعمیراتی  را تهیه کند.
 
 

بمب افکن ضربتی سوخوی 24 نهاجا

 

سوخو۲۴ مجهز به غلاف سوخت رسانی یار به یار زیر بدنه

در ادامه  نیروی هوایی چندین سلاح هدایت شونده روسی را روی  فنسر ازمایش کرد و تمامی فنسرها را مجهز به لوله سوختگیری هوایی  کرد که توان سوختگیری یار به یار با کمک غلاف سوخت رسانی  UPAZ-1A  را پیدا کردند و تمرینات بسیاری حتی در سوختگیری شبانه در ارتفاع پست انجام دادند  . فنسر های نیروی هوایی ایران  مسلح به موشک هدایت لیزری خا ۲۹ و نسخه  هدایت اپتیکی  ان،  موشک هدایت لیزری خا ۲۵، موشک ضد رادار خا ۵۹ و بمب های هدایت لیزری و اپتیکی کاب۵۰۰ و ۱۵۰۰ می باشد. همکنون فنسرها در پایگاه هوایی شیراز  به عنوان پایگاه اصلی تعمیرات  و نگهداری انها مستقر هستند  و در گردان ۷۲ تهاجمی   شیراز و یک گردان در مهراباد خدمت میکنند. به دلیل اینکه فنسر جنگنده بزرگی است و در اشیانه های ساخته شده برای فانتوم جا نمیشود در پایگاه هوایی شیراز در فضای باز نگهداری می شود (و اگر سوخو ۳۰  نیز وارد کشور شود نیز همین داستان است )همکنون ۳۰ فروند فنسر در نیروی هوایی ایران در خدمت است که گفته شده توان پرواز شبانه را یافته اند ولی مشخص نیست دقیقا  با چه سامانه ای
 
با وجود برخی مشکلات فنسر در روزهای نخست در ایران  ولی  فنسر امروزه تخصصی ترین جنگنده تهاجمی ایرانیها  است که توان پرواز در ۲۴ ساعت شبانه روز در ارتفاع بسیار پست به  خاطر داشتن رادار تهاجمی و ناوبری پیشرفته  و حملات دقیق با مهمات های هدایت شونده را دارد که عملا به غیر از چند جنگنده مانند اف۱۵ استریک ایگل اسرائیل و عربستان و تورنادو عربستانی  در این نقش رقیبی ندارد.  همکنون سوخوی۲۴   تنها جنگنده نیروی هوایی است که به دلیل توان حمل موشک ضد رادار خا ۵۸ تنها جنگنده در خدمت ارتش برای عملیات سرکوب پدافند هوایی  دشمن است.
 
 

موشک KH-58 در جریان یکی از رژه های نیروهای مسلح 

 
میراژ اف۱
 
بین جنگنده های فراری به ایران از عراق ۲۴ فروند میراژ اف۱ وجود داشت که از انواع تک سرنشینه   EQ  و دو سرنشنیه بی کیو  بودند. میراژ های عراقی دارای رادار سیرنای ۴ ام بود که به انها توان ضد کشتی می داد اگرچه بسیاری از منابع معتقدند  که نسخه های اخر تحویلی به عراق دارای رادار اژوا بودند که  برای جنگنده سوپر اتندارد طراحی شده بود و بر روی برخی نسخه های جنگنده تهاجمی جگوار که به هند تحویل داده شده بود نیز نصب شد  و در نقش ضد  کشتی  توان بیشتری داشت.(برای اشنایی با میراز اف۱ اینجا را کلیک کنید)
 
میراژ های به ایران امده از انواع تک سرنشینه EQ-6 که اخرین نسخه تحویلی به عراق بودند و نسخه دو سرنشینه BQ-3  که نسخه اموزشی با رادار سیرینا ۴ با توان رزمی کامل هستند.میراژ وقتی به ایران  امدند تا یک دهه زمینگیر  بودند و تنها برخی از خلبانان نیروی هوایی اکثرا از  خلبانان  فانتوم با تک توکی از انها پرواز میکردند.میراژ ها به پایگاه  امام رضای مشهد منتقل شدند و مدتی در انجا پرواز می کردند و حتی یک فروند انها نیز گفته شده بر اثر  برخورد موشک  استینگر قاچاقچان مواد مخدر  سرنگون شده است.
 
 
جنگنده میراژ اف 1
 
MIRAGE F1 BQ
 
با وجود  این میراژ  جنگنده غریبی بود. نیروی هوایی هرگز جنگنده ساخت فرانسه نداشت و راه اندازی  این هواپیما نیز با کمک  خدمه فنی پاکستانی انجام شد که با میراژ ۵ سر کار داشتند. همچنین تسلیحات نصب شده روی میراژ نیز در ایران نبود. برای نمونه ایران موشک هوا به هوای فروسرخ  ماژیک فرانسوی ویا موشک رادار نیم فعال سوپر ۵۳۰ را نداشت .  در میانه  دهه ۷۰ شمسی  با به روی کار امدن دولت اقای خاتمی فرانسه پیشنهاد فروش چند صد موشک ماژیک به ایران میدهد  و حتی برخی از منابع در مورد  تحویل ۵۰ میراژ اف۱ سی دست دوم خبر میدهند ولی این پیشنهاد به صورت عجیبی از سوی ایران به دلایل  مسائل سیاسی داخلی رد شد.
 
ایران در ادامه  با نصب جایگاه جنگ افزاری اف۵  و نصب مخزن سوخت اف۵  روی میراژ های اف ۱ دست زد ولی همواره به غیر از مواردی در نمایشگاه های خاص میراژ ها هرگز مسلح دیده نشدند. طبیعتا  میراژ های  ایرانی باید بتوانند بمب مارک ۸۲ را حمل کنند و مشکلی نیز نباید  با در نظر گرفتن نصب ریل پرتاب موشک سایدوندر  بر نوک بال میراژ ،باید توان پرتاب سایدواندر را نیز داشته  باشد و حتی ایران طی یک نمایش زمینی  برای رییس جمهور روحانی ، موشک چینی پی ال ۷ روی میراژ ها به نمایش گذاشت. البته پی ال۷ کارایی بسیار ضعیف داشت و زمانی قرار بود روی فانتوم و اف۵ نصب شود و خلبانان این دو جنگنده همان سایدواندر های قدیمی  را ترجیه دادند. همچنین شایعاتی  در مورد نصب موشک ضد کشتی نور روی میراژ ها وجود دارد ولی چیزی که مشخص است  این است که ایران با این جنگنده مشکلات بسیار دارد . میراز اف۱ برای ایران یک  جنگنده نسل سومی است که  در کشور سازنده  هم از خدمت خارج شده (و بسیاری از دارندگانش مانند یونان و یا کویت) و هیچ پشتیبانی از کشور سازنده  دریافت نمی کند  و    احتمالا پرواز دادن انها به دلیل  موتور مشترک با میراژ ۵ پاکستانی  با کمک این کشور انجام می شود .حتی بسیاری از منابع  این مسئله صحبت میکنند که این جنگنده فاقد رادار است که دلیل ان میتواند در دستراس نبودن لوازم یدکی رادار باشد اگرچه اگر واقعا انگیزه ای برای در خدمت نگهداشتن اف۱ باشد میتوان رادار را تعویض کرد اگرچه مشکلات فراوان دارد
 
http://up.military.volleyball-forum.ir/view/765279/3623421376.jpg
 
MIRAGE F1 EQ-6
 
 
بر اساس خوش‌بینانه ترین براورد های ۱۸ میراژ اف۱ در ایران عملیاتی می باشد  که بسیار از سامانه های حیاطی  مانند سامانه تاکتیکی  ناوبری و احتمالا رادار اصلا عملیاتی  نیست (مخصوصا اگر رادار اژوا باشد که فقط فرانسه و ارژانتین و هند از ان بهره می برند). امروزه میراژ های اف۱ در یک گردان شکاری در مشهد  خدمت میکنند که بخش از انها نیز  در پایگاه هوایی چابهار  خدمت میکنند و نمیتوان روی ناوگان کم تعداد ان چندان حساب کرد
 
 
اذرخش
 
اذرخش به  ارتقا انجام شده روی برخی از اف۵ های ایرانی است که گفته شده به صورت دست دوم از اتیوپی  وارد ایران شده است می گویند. اذرخش همان اف۵ است ولی دارای سامانه هشدار دهنده راداری، پرتاب کننده شراره  به گفته برخی منابع  رادار گیرف ( نسخه چینی ان) و سامانه اچ یو دی شده است . ابن برنامه در میانه دهه ۷۰ شمسی روی داد و بین ۶ تا ۸ فروند از اف۵ ها به این نسخه  ارتقا یافتند . معمولا این جنگنده در کنار اف۵ های پایگاه هوایی دزفول دیده می شوند.
 
 
 
اذرخش
 
صاعقه 
 
این جنگنده همانند  اذرخش در  دانشگاه شهید ستاری  طراحی شد. در پاییز ۱۳۷۷ علی‌اکبر شوقی رئیس دانشگاه شهید ستاری طراحی جنگنده صاعقه را به محمد خاتمی رئیس‌جمهور وقت ایران اعلام کرد و گفت که قرار است پرواز آزمایشی این هواپیما در سال ۸۰ انجام شود. این پروژه در ابتدا به صاعقه-۸۰ معروف شده و گفته می‌شد که یک جنگنده رهگیر دوموتوره و دوسکانه در کلاس اف-۱۴ تام‌کت خواهد بود . اگرچه در نهایت جنگنده مشابه اف۵ از اب در امد که دارای دو سکان عمودی وی شکل برای کاهش سطح مقعط  است.  برخی منابع از این مسئله سخن گفتند که صاعقه دارای  موتور ار دی۳۳ میگ ۲۹ و رادار ان ۱۹ ام ایی است  که بر روی میگ۲۹ ای ام نصب شده ولی این مسئله  به راحتی  قبل رد کردن است  زیرا موتور ار دی ۳۳ با قطر ۱۰۴۰ م م  دو برابر قطر موتور جی ۸۵ با قطر ۴۵۰  م م قطر دارد و  از انجایی که صاعقه کاملا اندازه  اف۵ است پس هرگز دو موتور ار دی۳۳ درون صاعقه نخواهند گنجید  (حتی یک موتورش هم نخواهد گنجید  زیرا  موتور ار دی ۳۳ سه متر کشیده تر از موتور جی ۸۵ است) همچنین با در نظر  گرفتن  اندازه کوچک دماغه صاعقه  مشابه  که دماغه اف۵  است و قیاس ان با دماغه میگ۲۹ متوجه می شویم  که رادار ان ۰۱۹ ام ایی نسخه  ارتقا  یافته ای  که روی میگ۲۹ اس ام نصب است(که اصلا در ایران این نسخه وجود ندارد) نمی تواند   روی صاعقه نصب شده باشد .
 
صاعقه همواره با تسلیحات مشابه اف۵ نشان داده شده و از نظر برد و سرعت دارای  توانا مشابه است. صاعقه ۱ در واقع اف۵ در قابل یک پلتفرم جدید و نو ساز است که در ناحیه الکترونیک و ناوبری تا حدودی ارتقا یافته است . این جنگنده دارای هشدار دهنده رادری، اچ یو دی درون کابین،پرتاب کننده شراره، رادار ارتقا یافته اگرچه مشخص نسیت چه کارایی دارد  و سامانه ناوبری جدید است. گفته شده بین ۲۰ تا ۳۰ فروند از این جنگنده در ایران خدمت میکنند که در گردان ۱۵۰ شکاری درذ تبریز مسقتر هستند اگرچه در پایگاه های دیگر نیز دیده  شده است
 
صاعقه۲: نسخه اموزش صاعقه۱ که به گفته منابع غربی از تغییر بخشهای از بدنه اف۵ اف نیروی هوایی ایران به دست امده. گفته شده با در نظر گرفتن  حدود ۱۷ فروند اف۵ اف در خدمت ارتش ایران  احتمالا همگی به این مدل ارتقا خواهند یافت.
 
 
جنگنده صاعقه 1
 
صاعقه ۱
 
http://up.military.volleyball-forum.ir/view/765283/8050110961.jpg

صاعقه۲

سوخوی۲۵
 
این جنگنده در خدمت نیروی هوایی سپاه است. طی فرار جنگنده های عراقی  به ایران ۷ فروند سوخوی۲۵ که تنها چهار سال سن داشتند وارد ایران شدند. در مرحله اول ارتش تلاش در عملیاتی کردن انها داشت  ولی بعد به دلیل تعداد کم به سپاه منتقل شد. این جنگنده پشتبانی هوایی نزدیک کارایی درخشانی داشت    و در سپاه پاسدران با کمک مستشاران اروپای شرقی  و احتمالا ارمنستانی  انرا عملیاتی کردند و دست به خرید ۳فروند دیگر به صورت دست دوم از روسیه زدند که از نوع دو سرنشینه  یو بی کا بود که توان رزمی کامل داشت. این پرنده مسلح به راکت انداز اس ۸ و بمب های ۲۵۰ و ۵۰۰ کیلوگرمی شد و چند بار بر ضد طالبان به کار رفت و حتی سپاه یک موشک هدایت لیزری با نام بینا را نیز روی این موشک تست کرد . با شروع درگیر با داعش در عراق ،  ایران تعداد را به  کمک عراق فرستاد که گفته شده یک فروند انها از دست رفت  و در نهایت بر اساس گزارشات  بسیاری از منابع غربی ایران (که توسط دولت عراق تائید شده) برخی نسخه های تک سرنشینه  را به عراق فروخته و امروزه  تنها ۷ فروند از ده فروند در ایران باقی  ماند . این هواپیما  در پایگاه هوای شیراز مستقر هستند.
 
 
 
http://up.military.volleyball-forum.ir/view/765284/7906537967.jpg
 
SU-25
 
سوخو۲۲:
 
 حدود ۴۰ فروند انواع سوخوی۲۲ و ۲۰ از عراق گریختند و  وارد ایران شد که حدود ۲۰ فروند انها از سری ام۳ و ام۴  بودند که قابلیت های بالای داشتن و نیروی هوایی تلاش کرد به کمک برخی متخصصین گرجستانی انها را عملیاتی کند زیرا اشتراکاتی کم و بیش با سوخو۲۳  داشتند  ولی هزینه این کار برای ایران بالا بود در حالی که ناوگان ام۳ و ام۴ کمتر از ده سال سن داشتند ناوگان به سپاه منتقل شد ولی سپاه نیز  در یک برهه از زمان تصمیم به عملیات کردن فراگ فوت های گرفت .برای مدتها سوخوی۲۲ در پایگاهای  همدان و شیراز زمینگیر  بودند تا اینکه  در سال ۹۳ ایران دست کم دو تا سه فروند (تصویر دو فروند منتشر  شد) از نسخه سوخو۲۲ یو ام۳(نسخه اموزش دو سرنشینه  رزمی) را به پرواز در اورد ولی همچنان هیچ خبری از انها نیست.ممکن است تحت تاثیر مذاکرات هسته ای و توافق صورت گرفته و احتمال دریافت جنگنده جدید از روسیه برنامه  به کنار رفته باشد.
 
همکنون با پایان مذاکرات هسته ای  ، ایران در مورد خرید جنگنده های چون سوخو۳۰و یاک ۱۳۰ مذاکراتی با روسیه داشته که البته همچنان خبری  از خرید و یا بستن قرار داد دست کم به صورت رسمی به گوش نمی رسد ولی نو سازی  ناوگان نیروی هوایی اهمیت ویژه ای  دارد زیرا ۷۰ % این ناوگان متعلق به بیش از ۳۵ سال پیش هستند و ناوگان روسی  نیز سن بالای  ۲۵ سال دارند و کل ناوگان بسیار فرسوده است. در میان  گذینه های گفته شده طی چند مدت گذشته  سوخو۳۰ از همه بهتر است زیرا این جنگنده توسط هند و چین  استفاده میشود و هر گونه مشکل در زمینه دستراسی به قطعات را میتوانند حل کنند کما اینکه پشتیبانی فنی سوخو۳۰ اندونزی بر عهده هندی ها است  و این راهکاری برای جبران مشکل همیشگی روسها در پشتبانی ضعیف از هواگرد ها ساخت روسیه است  . در شرایط فعلی خرید جنگنده های غربی چه اروپایی و چه امریکا عملا غیر ممکن است زیرا سیاست های خارجی حکومت ما  طی ۳۵ سال گذشته و دشمنی با متحدین نزدیکی غرب همچون اسرائیل مانع از فروش جنگنده به ایران است زیرا غرب هرگز دشمن اسرائیل و سلاحی که ممکن است بر علیه اسرائیل به کار رود را در اختیار ما قرار نخواد داشت کما اینکه طی ۳۵ سال گذشته نیز از تجهیزات غربی موجود در  ایران پشتبانی فنی نشده و حتی در برهه های از زمان با فروش بالگرد های ترابری نیز به ایران مخالفت شده است از این رو روسیه و چین بهترین گزینه موجود برای خرید خارجی است که نیازمندی سیاست مناسب و تیزبینی در هنگام خرید است  و بهترین روش خرید ، خرید دو جنگنده از هر دو کشور است  تا هم فضای رقابتی ایجاد شود و هم در صورت مشکل برای یکی از دو ناوگان ناوگان دیگر در دستراس باشد.
 
پایان 
 
منبع : 
 
http://jangaavaran.ir/%D8%AC%D9%86%DA%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%AA-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D9%84%D8%AD/

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 10
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 208
  • آی پی دیروز : 273
  • بازدید امروز : 624
  • باردید دیروز : 1,028
  • گوگل امروز : 15
  • گوگل دیروز : 43
  • بازدید هفته : 5,822
  • بازدید ماه : 17,875
  • بازدید سال : 157,003
  • بازدید کلی : 5,099,992