loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

مطالعه برای ساخت یک نبرد ناو در آلمان در سال ۱۹۳۲ اغاز شد و قرار بود این نبرد ناو بر اساس شرایط پیمان واشنگتن در سال ۱۹۲۲ ساخته شود. پیمان سال ۱۹۲۲ واشنگتون بر

آخرین ارسال های انجمن
عادل خوجه بازدید : 2818 سه شنبه 07 مهر 1394 نظرات (0)

 

مطالعه برای ساخت یک نبرد ناو در آلمان در سال ۱۹۳۲ اغاز شد و قرار بود این نبرد ناو بر اساس شرایط پیمان واشنگتن در سال ۱۹۲۲ ساخته شود. پیمان سال ۱۹۲۲ واشنگتون بر این مبنا بود که پنج قدرت آن دوران بعد از جنگ اول جهانی شامل  امریکا، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و انگلستان برای جلوگیری از گستردش مسابقه تسلیحات یک سری محدودیت در تناژ کشتی های جنگی که در ان دوران گرانترین سلاح های جهان بود  ایجاد کرده بودند. در ان دوران نبرد ناوها تا پیش از سلاح های هسته ای گرانترین سلاح های موجود بودند.

بر اساس این پیمان  هیچ کشوری حق داشتن نبرد ناوی با وزن ۳۵۰۰۰ تن بیشتر را نداشت اگرچه در دهه ۱۹۳۰ تمامی این کشورها از این پیمان را نقص کردند و حتی در مرحله اول قرار شد تا ۴۵۰۰۰ تن نیز اجازه ساخت داده شود . المانها طی بررسی  متوجه شدند این نبرد ناو ۳۵۰۰۰ تنی جدید باید مسلح به هشت توپ ۳۳۳ م م باشد و بتواند با سرعت ۵۶  کیلومتر بر ساعت حرکت کند. با وجود این المان  بر اساس معاهده ورسای از داشتن نبرد ناو محروم  بود ولی  با به قدرت گرفتن حزب نازی،  المان با انگلستان برای ساخت چنین نبرد ناوی  وارد مذاکره شد و اجازه لازم را دریافت کرد
 
از انجایی که فرانسه در همان زمان دست به طراحی نبرد ناو های سنگین کرده بود،  نبرد ناو جدید که کلاس بیسمارک نام گرفت قرار بود بر اساس رقابت با نبرد ناوهای جدید فرانسوی طراحی شد.در سال ۱۹۳۵ کار به صورت جدی  اغاز شد
 
با در نظر گرفتن اینکه فرانسه  دست به ساخت چهار نبرد ناو ۳۵۰۰۰ تنی کلاس  Richelieu زده بود  که  دارای هشت توپ ۳۸۰ م م بود از این رو المانها  نیز تصمیم  به نصب چهار برجک هر کدام با دو توپ ۳۸۰ م م روی بیسمارک گرفتند. همچنین با مطالعه بر روی موتور دیزل،  موتور بخار اب و موتور توربو الکترونیک . در نهایت موتور توربوالکتریک انتخاب شد  زیرا پیش از این بر روی یک کلاس از نبرد ناو های امریکایی نسبت شده بود و کارایی بالای داشت
 
المان به اقیانوس دسترسی مستقیم نداشت و از بنادر این کشور  تا اقیانوس از طریق دریایی شمال راه طول و درازی  بود و المان نیز هیچ پایگاه خارجی برای سوختگیری نداشت(این داستان قبل از جنگ دوم است) از این رو بیسمارک برای عملیات در  برد کم و در دریایی شمال و یا شمال  اقیانوس اطلس  طراحی شد که عملا در برد  شناور های پر تعداد انگلیسی بود و از این رو بر روی زره پوش شدن بیسمارک تاکید زیادی بود.
 
 
http://up.military.volleyball-forum.ir/view/754233/5594702410.jpg
 
 
اخت دو ناو  با نام بیسمارک و تیرپیتز در دو کانال که با نام قیصر اخر المان نامگذاری شده بود اغاز  شد ولی در طی مراحل ساخت با تغییراتی و رد کردن پیمان واشنگتن وزن خالی هر دو نبرد ناو به ۴۱۰۰۰ تن افزایش یافت  ولی افزایش وزن بیش از این ممکن نبود زیرا  کانال مصنوعی که هر دو کشتی در حال ساخت ان بودند تنها تا ظرفیت ۴۱۰۰۰ تن را از نظر طولی و عمقی گنجایش داشت
 
سرانجام اولین کشتی کلاس بیسمارک که ان نیز بیسمارک نام داشت در سال ۱۹۴۰ یعنی یک سال بعد از اغاز جنگ جهانی دوم وارد خدمت شد
 
نبرد ناو کلاس بیسمارک دارای ۲۵۱ متر طول بود که  ۲۴۱ متر  طول بخش ابخور ان بود و در بیشترین حالت ۳۶ متر پهنا داشت. وزن خالی کشتی ۴۱۶۰۰ تن بود و بیشترین وزن جا به جایی ان  ۵۰۳۰۰ تن بود . کشتی پهنایی  زیادی داشت که ان را بسیار  پایدار می کرد ولی قدرت تحرک و چالاکی ان کم بود و در یک چرخش سریع   تا ۶۵ % سرعتش  کاهش می یافت  و همواره در اب راه های باریک و در دریاهای کم عمق دچار مشکل بود.کشتی دارای ۱۹۶۲ ملوان و ۱۰۳ افسر بود و از ۹ قایق فرار بزرگ بر روی عرشه در عقب و جلوی پل فرمانده ای بهره می برد
 
 
 
نمایی کلی از بیسمارک
 
 
کلاس بیسمارک دارای موتور توربینی  بود و دو نوع موتور روی دو نسخه کلاس  بیسمارک نصب شد. خود بیسمارک دارای موتور ساخت شرکت Blohm & Voss و تیرپیتز  از موتور ساخت شرکت بروون بود.
 
موتورها با نفت سفید کار می کرد  که  در ۱۲ دیگ  بزرگی اب را به جوش  می اورد و بخار اب توربین را به حرکت  در می اورد  و توربینها به سه پروانه هر کدام به سه تیغه با طول  ۴٫۷ متر وصل  بودند. بعد از ساخت بیسمارک مشخص شد می شد  با افزودن یک پروانه چهارم چالاکی را افزایش داد ولی اینکار  دیگر ممکن نبود. توربین های با سرعت ۲۸۲۵  بر دقیقه می چرخیدند  و کشتی  ۳۲۰۰۰ تن نفت سفید را با خود حمل می کرد ولی دارای  انبار های  سوخت یدکی با ظرفیت ۷۴۰۰ تن  بود و می توانست با انها تا برد ۱۵۷۸۸ کیلومتر را طی کند ولی تریپیتز  می توانست سوخت بیشتری یعنی ۳۰۰۰۰ تن سوخت اصلی و ۷۷۸۰ تن سوخت اضافی حمل کند و برد ان ۱۶۴۳۰ کیلومتر می رسید . در مجموع ۴۶۰۰۰ اسب بخار موتور بیسمارک قدرت فراهم می کرد و می توانست  بیسمارک را به بیشترین سرعت ۵۶ کیلومتر بر ساعت برساند
 
همچنین  برای تامین  برق خود دارای هشت ژنراتور ۵۰۰ کیلواتی دیزل  و پنج  ژنراتور ۶۹۰ کیلواتی برای تامین برق کشتی بود
 
سلاح اصلی کلاس بیسمارک هشت توپ ۳۸۰ م م بود که در چهار برجک هر برجک با دو توپ ، دو برجک در جلو و دو برجک در عقب قرار داشت. لوله توپ با زاویه ۳۰ درجه  می توانست  گلوله های ۸۰۰ کیلوگرمی را تا برد ۳۶۵۲۰ متر شلیک کند و سرعت دهانه ۷۲۰ متر بر ثانیه بود .
 
توپ  می توانست یک مهمات انفجار شدید  ویا مهمات ای پی ضد زره برای درگیر با شناور های دشمن را پرتاب کند و البته دارای مهمات های سبکتر انفجاری با وزن ۴۹۵ کیلوگرم و برد ۴۰ کیلومتر نیز بود .این توپ توسط صنایع المانی کروپ ساخته شد که در تاریخ خود بزرگترین توپ های جهان را ساخته بود. ناو ۹۶۰ گلوله ۳۸۰ م م را حمل میکرد و سرعت اتش برای هر توپ ۱۸ ثانیه  یک بار بود. خرج  پرتاب از گلوله جدا بود و میشد بسته به برد پرتابی  خرج را کم زیاد کرد ولی همواره از خرج استاندارد استفاده میشد .
 
سامانه گلوله گذاری هیدرولیک بود و کار خود کار انجام می شد ( در تمامی نبرد ناوها اینچنین بود زیرا گلوله ۸۰۰ کیلویی را یک انسان  نمی تواند لود کند) و برجک با نیروی برق می چرخید .توپ بعد از شلیک به صورت خودکار  به زاویه ۲٫۵درجه قرار می گرفت زیرا تنها در این زاویه قابل پر کردن بود
 
نصب دو توپ در یک برجک در زمان جنگ جهانی اول متداول  بود ولی در بین دو جنگ معمولا سه توپ و حتی چهار  توپ در یک برجک نصب میشد زیرا اینگونه با کم کردن تعداد  برجک ها  طول کشتی کمتر میشد ولی المانها نگران بودند نصب بیش از دو توپ درونی یک برجک سرعت اتش را کم کند  و از طرفی با صدمه دیدن یک برجک قدرات اتش پایین  بیاید
 
 
http://up.military.volleyball-forum.ir/view/754234/4718775341.gif
 
در این تصویر توپ های ۳۸۰ م م با دایره قرمز، توپ های ۱۵۰ م م با دایره سبز و توپ های ۱۰۵ م م با دایره سیاه مشخص شده است
 
توپ های ۳۸۰ م م کارایی خوبی داشتند ولی بر روی برخی نبرد ناو های امریکایی مانند  نبرد ناو کارولینایی شمالی که دارای توپ ۴۰۶ م م نصب بود که کارایی بیشتر  و برد بیشتری از توپ ۳۸۰ م م داشت  ولی مسئله سر این بود که بیسمارک بر اساس پیمان واشنگتون ساخته شده بود که محدودیت های وزنی داشت و اگرچه با شروع جنگ این پیمان زیر پا گذاشته شد و همه به دنبال کشتی های سنگین رفتند از جمله امریکا ولی دیگر دیر شده بود و بیسمارک در مراحل ساخت بود
 
به غیر  از این هشت توپ ۳۸۰ م م،ناو دارای ۱۲  توپ ۱۵۰ م م  که در شش برجک به صورت دوتایی نصب شده بود و می توانست  در زاویه ۴۰+ و ۱۰- اتش  کنند و بیشترین برد انها ۲۳ کیلومتر بود.این توپ گلول های ۴۳ کیلوگرمی  پرتاب می کرد که سرعت ان ۸۷۵ متر بر ثانیه  بود و انها نیز دارای یک سامانه هیدرولیک برای بارگذاری گلوله داشتند
 
این ۱۲ توپ ۱۵۰ م م از نقاظ ضعیف و موارد بحث برانگیز بیسمارک بودند. این توپ تنها تا ۴۰درجه  می توانست  زاویه  لوله خود را بالا ببرد و این به  معنی این بود که توان دفاع ضد هوایی نداشت(یک توپ ضد هوایی باید  ۷۵ تا ۸۰ درجه لوله را  بالا بدهد)  و در واقع المانها همواره بزرگترین خطر  بر ضد یک نبرد ناو را یک نبرد  ناو دیگر می دانستند که البته سرنوشت هر دو ناو چیز دیگری بود . در همان دوران امریکا ویا انگلیس  توپ های  ۱۵۵ و یا ۱۲۰ م م با زاویه لوله بالا به عنوان یک توپ چند منظوره  به کار می بردند. واقعیت این بود که بعد در سوابق عملیات کلاس بیسمارک نشان داد این ۱۲ توپ وزن ناو را بالا برد ولی عملا تنها به برای یک کار ساخته شده اند
 
در نقش ضد هوایی دارای ۱۶ توپ ۱۰۵ م م بود که در هشت برجک به صورت دو تایی  نصب شده بوند که  توسط ۱۶ توپ ۳۷ م م و ۱۶ توپ ۲۰ م م پشتیبانی  میشد. جالب اینکه  بعد از داستان غرق شدن بیسمارک طی نامه ای از دریادار  رولف به فرمانده نیروی دریایی المان اعلام شد که تعداد سلاح  های  ضد هوایی تریپیتز  که تنها بازمانده این کلاس بعد از غرق بیسمارک بود کم است زیرا در هنگام موجی از حملات هوایی حتی این تعداد توپ ضد هوایی نیز کم هستند
 
بیسمارک یک نبرد ناو زره پوش شده بود
 
دور کشتی یک کمربند  زرهی ۲۲۰ تا ۳۲۰ م م قرار داشت  ولی بیشترین میزان زره را بخش های میانی داشت که بیشتر  در تیراس بود و ممکن بود راحت  مورد هدف قراربگیرد و از طرفی محل قرار گیری برجک ها  و همچنین مهمات ها بود.عرشه دارای ۱۱۰ تا ۱۲۰ م زره بود  و سقف  برجک توپ های از ۱۱۰ تا ۱۲۰  م م زره پوشیده شده بود و دو طرف برجک ها نیز تا ۲۲۰ م م زره داشتند  و ساختمان اصلی  ناو بین ۲۲۰ تا ۳۵۰ م م زره پوش شده بود. شاید به نظر این میزان زره فوق العاده باشد ولی برخورد یک گلوله ۸۰۰ کیلوگرمی ویا یک بمب  هوا پرتاب می توانستند  کار را سخت کند
 
همان طور که گفته شد دو نسخه از کلاس بیسمارک ساخته شد که شامل  بیسمارک و تریپیز بود
 
 
نبرد ناو بیسمارک
 
 
این نسخه در دسامبر  سال ۱۹۴۰ به اب  انداخته شد و سه هفته بعد در یک رزمایش  در هانبورگ شرکت کرد.در ۲۸ سپتامبر  در خلیج دانزیک در چند تمرین امادگی شرکت کرد و در ان جا بود که نقطه  ضعف بالای بیسمارک یعنی  قدرت مانور کم ان اشکار شد. در اواخر نوامبر  با توپ های ۳۸۰ م م خود برای نخستین  بار اتش کرد و تا پایان دسامبر  ازمایشات به خوبی پیش رفت و در نهایت به هانبورگ برگشت
 
قرار شد در ۲۴ ژانویه سال ۱۹۴۱ به  بندر کیل برگردد ولی در کانال اب  کیل یک کشتی تجاری غرق شد و راه را بست و تا ماه مارس بیسمارک نتوانست به پایگاه برگدد . بعد از پنچ هفته در نهایت راه باز شد و بیسمارک به کیل برگشت که خیلی نا امید کننده  بود  زیرا زمان زیاد از دست رفت و در ان زمان انگلستان اطلاعاتی  از بیسمارک به دست اورد که شامل مشخصات سلاح و برد و سرعت ان بود. در هشت مارس بندر گاه کیل مورد بمب باران انگلستانی ها  قرار گرفت ولی بیسمارک اسیبی ندید
 
ادمیرال رایدر فرمانده نیروی دریایی المان نازی خواهان استفاده از نیروی های سطحی در برابر تداروکات  امریکای ها بود که از سمت  اقیانوس اطلس به انگلستان می رسد از این رو خواهان اعضام دو نبرد ناو کلاس شارنهورس و نبرد ناو بیسمارک به همراه تریپیتز که به تازگی وارد خدمت شده بود به اقیانوس  اطلاس  شد و قرار شد این چهار کشتی در اقیانوس اطلس ۲۵ اوریل سال ۱۹۴۱ به هم برسند

 

هیتلر بر عرشه بیسمارک
 
اما مشکل این بود که تریپیتز که به تازگی به اب انداخته شده بود تا پایان  سال توان عملیاتی دست نمی یافت و از طرفی طی عملیاتی  نبرد ناو گنازیناو یکی از دو نبرد ناو کلاس شارنهورس مورد هدف یک اژدر پرتابی از یک جنگنده انگلیسی قرار گرفت و دیگ بخار ان به شدت اسیب دید  از این رو  دو نبرد ناو از چهار نبرد ناوی که قرار بود به اقیانوس  اعضام شوند در دستراس نبودند و  قرار شد عملیات به اوت مکول شود ولی  هیتلر اصرار   به  اعضام بیسمارک داشت  از این رو قرار شد  بیسمارک در کنار رزم ناو پرینز اوگن به عملیات فرستاده شوند و با کشتی های تجاری متفقین در اقیانوس اطلس درگیر شود(مانند تمامی اصرار های هیتلر  باز کار به فاجعه تمام شد). پرینز اوگن یک رزم ناو سنگین با  هشت توپ ۲۰۰ م م،۱۲ توپ ۱۰۵ م م و ۲۹ توپ ضد هوایی بود
 
در ۵ مه ۱۹۴۱ هیتلر و کایتل  از بیسمارک و  تریپیتز  دیدار کردند  و در ۱۵ می به بیسمارک اطلاع داده شد که برای عملیات Rheinübung  که هدف ان درگیر با کشتی های تداروکاتی در عمق اقیانوس اطلس بود اماده شود. برنامه این بود که بیسمارک در کنار رزم ناو سنگین پرینز اوگن با چهار زیر دریایی به کشتی های تدراکانی که از غرب امریکا به انگلستان  می امدند  حمله کنند
 
خدمه این عملیات ۲۲۲۱ نفر بودند . در سال ۲ شب ۱۹ مه  بندرگاه Gotenhafen را ترک کرد  در حالی که چند ساعت قبل نیز رزم ناو پرینز اوگن  ارکونا را ترک کرد و به هم پیوستند  و توسط سه ناو شکن و یک کشتی مین روب اسکورت شدند و  قرار شد تا زمانی که بیسمارک در اب های المان است توسط نیروی هوایی اسکورت شود. در این عملیات فرمانده بیسمارک دریادار Johann Günther Lütjens بود
 
در همان زمان نیروی دریایی انگلستان با کشف رمزهای ارسالی المان ها متوجه شد بیسمارک قرار است در یک عملیات در اقیانوس اطلس شرکت کند از این رو   به سرعت چندنی اسپید فایر برای گشت به سواحل نروژ رفتند  تا رد بیسمارک را بزنند .انگلیسی ها برای اینکه برای همیشه خطر بیسمارک را از بین ببرند به سرعت وارد عمل شدند
المانها در شناسایی های هوایی خود به سرعت دریافتند  یک ناو هواپیما بر،  سه نبرد ناو،  چهار رزم ناو از شمال انگلستان حرکت کردند ولی در ان زمان المانها دقیقا  نمی دانستند چه خبر است.در ۲۰ مه بیسمارک به سواحل نروژ رسید و عملا وارد دریایی سیاه شد و مین روب از انها جدا شد و بیسمارک و پرینز اوگن   و چهار ناوشکن به راه خود ادامه دادند
 
در ۲۱ مه مسئول بیسیم پرینز اوگن   توانست گفتگوی اسپید فایر ها را بشنود  که در حال جستجوی گروه انها بودند و در ساعت ۷ صبح بود که خدمه بیسمارک اسپید فایر ها را دیدند ولی انها تنها در ارتفاع بالای دیدی زدند و برگشتند. بیسمارک در نروژ لنگر انداخت و چند پرواز شناسایی اسپید فایر تصاوری کامل از ان تهیه کرد  و بعد از جمع اوری اطلاعات کافی دریادار جان تووی  دستور داد تا رزم ناو سنگین هود، نبرد ناو پرنس ولز و شش ناوشکن،  بیسمارک و گروهش را تعقیب کنند.
 
بقی ناوگان از جمله ناو هواپیما بر و دو نبرد ناو و سه رزم ناو در بند Scapaدر شمال  انگلستان اماده باش  باقی ماند.در مرحله اول قرار شد از طریق هوا  بیسمارک نابود شود و ۱۸ بمب افکن برای این کار فرستاده  شد ولی هوا بد بود اصلا بیسمارک را پیدا نکردند.بیسمارک دو بار تلاش کرد تمامی مخازن سوخت خود را پرکند ولی به نتوانست و در نهایت  در همان روز ۲۱ مه در حالی  که تنها مخزن  اصلی  پرشده بود با پرینز اوگن و سه ناو شکن نروژ را ترک کرد و در نیم شب به طرف اقیانوس منجمد شمالی راه خود را کج کردند تا با دور زدن شمال انگلستان به اقیانوس اطلس برسند
 
 
 
در ساعت ۴ روز ۲۲ مه ناوشکنهای اسکورد  نیز به المان برگشتند  و دو کشتی راه  خود را ادامه دادند و در ساعت ۱۰  روز ۲۳ مه ان دو در شمال ایسلند  بود . در ساعت ۱۹ رادار پرینز اوگن از  ۱۲ کیلومتری رزم ناو شافولک انگلیسی را شناسایی کرد که برای تعقیب این دو کشتی اعضام شده بود  و به پرینز اوگن اجازه داده شد تا به طرف ان اتش بگشاید. کاپیتان پرینز اوگن بدون دید درست اقدام به اتش کرد ولی در نهایت شافولک عقب نشست و در فاصله ایمنی به تعقیب هر دو ادامه داد.در ساعت ۲۰:۳۰  رزم ناو سنگین نورفولک  به  شافولک پیوست  ولی به نظر می رسد که نورفولک خیلی به بیسمارک  نزدیک شد   و بیسمارک به طرف ان اتش گشود که یکی از گلوله های بیسمارک  به عرشه  نورفولک خود و رزم ناو انگلیسی با دودی سیاه عقب نشست تا درگیر کوتاه بین انها تمام شود
 
در ساعت ۲۲ به  بیسمارک دستور داده شد ۱۸۰ درجه برگردد  و با شافولک درگیر شود. شافولک به سرعت این حرکت بیسمارک را روی رادار دید و عقب نشست و بیسمارک به راهش ادامه داد .در ساعت ۵  روز ۲۴ مه بیسمارک مشاهده  کرد دو کشتی ناشناس از ۲۳ کیلومتری به ان نزدیک میشوند.
 
ساعت ۵:۴۵  دقیقه  دیدبان بیسمارک به خوبی با دوربین دوربرد نبرد ناو شاهزاده ولز و رزم ناو سنگین هود را دید  که تحت فرمانده ای دریاسالار  لانسلوت هلند در حال نزدیک شدن بودند. پرنس ولز یک نبرد ناو ۴۳۰۰۰ تنی بود که دارای ده توپ ۳۶۰ م م،۱۶ توپ ۱۳۳ م م و ۳۲ توپ ضد هوایی ۴۰ م م بود و هود نیز یک  نبرد رزم ناو سنگین ۴۶۰۰۰ تنی بود که از بیسمارک نیز سنگینتر  بود ولی یک نبرد ناو سنگین نامدیه  میشد  و دارای  هست   توپ ۳۸۱ م م، ۱۴ توپ ۱۰۱ م م و ۲۰ توپ ضد  هوایی بود
 
 
http://up.military.volleyball-forum.ir/view/754236/3366228174.jpg
 
پرنس ولز ..نبرد ناوی که اولین زخم را به بیسمارک زد
 
هود و ولز خود را به ۲۶ کیلومتری  پرینز اوگن و بیسمارک رساندند  و اقدام به شلیک به ان دو کردند . هود به پرینز اوگن درگیر شد و بیسمارک با پرنس ولز . از انجایی که پرنش ولز و هود به طرف دو کشتی المانی  می امدند تنها می توانستند  از برجک های جلوی خود استفاده کنند در حالی که دو کشتی المانی با زاویه کمی چرخیده بودند و  با تمام توپ های خود اتش می کردند و از انجایی که هدف قرار دادن دو کشتی انگلیسی  از روبرو سخت بود بسیاری از گلول ها خطا رفت و کشتی های انگلیسها هم نمی توانست  با تمامی توان اتش کنند. چند دقیقه بعد از اغاز درگیر هود اجازه خواست که یک چرخش انجام دهد و از پهلو اقدام به شلیک به طرف دو کشتی المانی کند  که بتواند از توپ های عقب و جلو استفاده کند. با چرخش هود تمامی هیکل ان در معرض دید قرار گرفت و بیسمارک و پرینز اوگن تمام توان خود را به طرف هود متمرکز کردند. هود مورد هدف یکی توپ ۲۰۰ م م پرینز اوگن قرار گرفت و دچار اتش سوزی  شدی دشد ولی در نهایت اتش سوزی کنترل  شد و پرنز ولز که دید وضعیت خراب است اقدام به اتش همزمان  به طرف بیسمارک و پرینز اوگن تا هود  از زیر اتش بیرون بیاید
 
 پرینز اوگن کمی مانور داد و به پشت بیسمارک  رفت تا از اتش پرنس ولز دور  باشد . بیسمارک  چند   گلوله ۳۸۰ م م دیگر به طرف هود شلیک کرد تنها یکی به هود خورد ولی پایان کار هود را رقم زد. گلوله ۳۸۰ م م  به روی عرشه خورد و عرشه را شکافت و به انبار مهمات عقب کشتی نفوذ کرد و یک انفجار  بزرگ عقب نبرد رزم ناو هدت را کاملا متلاشی کرد به صورتی که هود با سر کج شد و شروع  به  به فرو رفتن درون اب کرد و طی هشت دقیق از  صفحه روزگار محو شد. تنها سه خدمه از ۱۴۱۹ خدمه ان زنده در رفتند .
 
خدمه ولز  با تعجب و ناباوری به این تراژدی نگاه می کرد . غیر قابل باور بود یک کشتی ۴۶۰۰۰ تنی با یک اتش غرق شد انهم در عرض هشت دقیقه. ولز  تنها شده بود و هر دو کشتی المانی  شروع به اتش به طرف ولز کردند، یک گلوله ۳۸۰ م م به پل فرمانده ای ولز خود ولی عمل نکرد از این طرف ساختمان گلوله وارد و از ان طرف خارج شد و دو نفر را تکه تکه کرد.  ولز همان طور که  گفته شد دارای ۱۰ توپ ۳۶۰ م م بود که یک برجک در جلو با چهار توپ، یک برجک میانی با دو توپ و در عقب یک برجک دیگر با چهار توپ داشت .ولز چندین گلوله خورد  و برجک دو توپه  میانه از کار افتاد ولی باز به اتش ادامه داد  و سه گلوله ۳۶۰ م م به بیسمارک ضد که یکی روی عرشه منفجر شد
 
 
 
درگیری بین چهار ناو بسیار کوتاه بود ولی با غرق فاجعه بار هود(در تصویر) تمام شد
 
در ساعت  ۶:۱۳ دقیقه تنها بعد از کمتر از نیم ساعت درگیر  یک نبرد رزم ناو غرق شده بود و بیش از ۱۵۰۰ نفر در چند کشتی کشته شده بودند و از ده توپ ولز فقط دو تایی انها همچنان اتش میکرد از این رو ولز عقب نشست و المانها نیز دست از اتش کشیدند.در این درگیر بیسمارک  ۹۳ گلوله ۳۸۰دم م شلیک کرده بود و البته صدها گلوله کوچکتر اگرچه موفق بود ولی یک از گلوله های ولز به نزدیکی  انبار  سوخت بیسمارک خورده و ان را سوراخ کرده بود و اب وارد کشتی  میشد و سوخت از کشتی نشت  میکرد و ردی از کشتی روی اب به جا میگذاشت . یکی دیگر از گلول های ولز  به یکی از دیگ های  بخار را اسیب زده بود که خیلی مهم نبود بیسمارک  هنوز ۱۱ دیگ بخار دیگر داشت
 
ساعت ده صبح بود که خبر نابودی هود به لندن رسید. انگلستان  که هود را از دست داده بودند نمی خواستند دیگر بیسمارک  تخت هیچ شرایطی از  دست انها در رود.بیسمارک تلاش کرد به عمق اقیانوس فرار کند و از انجا تغییر  جهت داده به همراه پرینز اوگن به بندر برست در فرانسه برگردد و تعمیر شود ولی رد سوختی  که از خود به جای می گذاشت  پیدا کردنش  را راحت کرده بود و ساعت ۱۱ صبح یک قایق پرنده کشتی رد سوخت او را دید و به ولز گزارش داد. ولز جای دو ناو المانی را گزارش داد و به وی دستور داد همچنان انها را تعقیب کند.
 
نیروی دریایی انگلستان تمامی کشت های  خود در ان محدوده اقیانوس اطلس را فراخواند تا در نبرد  با بیسمارک و پرینز اوگن شرکت کند  اگرچه برخی تا ۶۰۰ کیلومتر تا منطقه  فاصله داشتند ولی به سرعت تغییر مسیر دادند   و حتی برخی از شناور های که اسکورت کاروان های  تجاربی بین انگلستان و امریگا بودند.به سرعت شش نبرد ناو نبرد  ،  دو ناو هواپیما بر،سیزده رزم ناو و ۲۱ ناوشکن به طرف منطقه  حرکت کردند اگرچه در نهایت چند فروند انها به منطقه رسیدند . تا ساعت ۱۷ همان روز خدمه پرنس ولز  تمامی ده توپ ۳۶۰ م م را تعمیر کردند و اعلام کردند فرصتی پیش اید می توانند  با بیسمارک  و اوگن درگیر شود
 
ساعت ۱۸:۱۴ دقیقه بر اساس دستور بیسمارک از پرینز اوگن جدا شد. هر دو  قرار بود به بندر برست در فرانسه بوند ولی برای گمراه  کردن انگلیسیها قرار شد تا پرینز اوگن به عمق اقیانوس رفته از انجا تغییر مسیر دهد و بیسمارک مستقیم  این را راه طی کند . از انجایی که پرنس ولز و رزم ناو سافلوک همچنان  در تعقیب این دو بودند، بیسمارک به سرعت به عقب گشت  و به طرف هر دو اتش گشود  تا پرینز اوگن از منطقه  فرار کند و کسی تعقیبش نکند. بعد از رفتن پرینز اوگن ، بیسمارک راه خود را به طرف بندر برست ادامه داد ولی به زودی ناو هواپیما بر اریک رویال و چهار رزم ناو سبک سر راه بیسمارک پیدا شدند
 
 
http://up.military.volleyball-forum.ir/view/754238/7490167859.jpg
 
ناو هواپیما بر اریک رویال و هواپیمای ازدر افکن اسورد فیش
 
اسورد فیشاز روی ناو برخاستند . فیری اسورد فیش یک هواپیما دو باله  موتور پیستونی  بود که در سال ۱۹۳۴ پرواز کرده بود و تنها میتوانست یک اژدر ۷۶۰ کیلوگرمی و یا تعدادی بمب  را حمل کند و سرعتش حدود ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت بود . اسورد فیشدر قیاس با دیگر جنگنده های و یا بمب افکنهای شیرجه روی زمانه خود خیلی قدیمی بود ولی درسی فراموش نشدنی به نازی ها داد. دید بان بیسمارک هواپیماها را دید و انها اقدام به شلیک توپ های ضد هوایی کردند ولی هیچ کدام از جنگنده های انگلیسی نابود نشدند . سورفیش ها اژدر های خود را رها کردند و هشت اژدر از نه اژدر  خطا رفت ولی یکی از انها به ناو خورد  ، اژدر  به کمربند زرهی  دور ناو خود و تنها یک کشته بر جای گذاشت  و موقتا برق را قطع کرد ولی مشکلی پیش نی امد ولی مانورهای گریز  از اژدر بیشتر به ناو صدمه زد زیرا باعث شد از سوراخی که بر اثر برخورد گلوله  ولز ایجاد شده بود ، اب زیادی وارد شود و یکی از دیگ ای بخار دیگر نیز  از کار بیفتد
 
با از کار افتادن یک دیگ بخار سرعت از ۵۲ کیلومتر بر ساعت به ۳۷ کیلومتر کاهش یافت و این یعنی زمان بیشتر برای رسیدن به فرانسه اشغالی. با رفتند سورفیش ها  ولز نزدیک شد و یک گلوله باران  کوتاه انجام داد  بیسمارک  هم  شلیک کرد ولی  همین  کار ولز باعث تاخیر در تخلیه اب  درون بیسمارک شد و باعث افزایش اب در بخش عقبی   بیسمارک  در نهایت سنگینتر  بیشتر و بر هم خورد تعادل بیسمارک شد و همچنین اب شور چهار توربین  صدمه وارد کرد  و سرعت به ۲۳ کیلومتر بر ساعت کاهش یافت
 
سافلوک که از اول مسیر دورادور  با رادار بیسمارک را تحت نظر داشت از ترس اینکه مورد هدف زیر دریای های  المانی  در منطقه قرار نگیرد  شروع به یک حرکت زیگزاکی کرد  ، در همین حرکت زیگزاکی بیسمارک از رادارش دور شد و از دست خارج شد و ساعت ۳ صبح  روز ۲۵ ماه می سافلوک هرچه تلاش کرد دوباره بیسمارک را در رادار ببیند نتوانست و بعد از مدتی  از سه کشتی ، گشتی  در نزدیکی منطقه خواست  تا روز صبر کنند و به سرعت  به دنبال  بیسمارک بگردند
 
در همان شب تا صبح انگلیسیها  به مکالمان المانها  گوش می دادند و رمز های انها را شنود می کرد و در باز کردن رمز ها  اشتباه کردند و اینگونه برداشت کردند که بیسمارک در حال  حرکت به طرف المان از طریق  تنگه ایسلند  است از این رو بخش زیادی از ناوگانی را که برای درگیر با بیسمارک فرخوانده  بودند به ان سمت هدایت کردند و بین بیسمارک  چند ده کشتی  انگلیسی فاصله افتاد
 
 
http://up.military.volleyball-forum.ir/view/754250/327904278.png
 
نقشه مسیر حرکت و درگیری بیسمارک
 
 
ساعت ۱۰:۳۰ صبح  یک هواپیما  اب نشین نیروی دریایی امریکا در  ۱۲۸۰ کیلومتری بندر برست  ، بیسمارک را کشف کرد و به انگلیسیها اطلاع داد.ولی مشکل جدید که وجود داشت این بود که پرنس ولز و سافلوک کمبود سوخت داشتند و باید تعقیب بیسمارک را رها می کردند به انگلستان بر می گشتند و  تنها گزینه  موجود نبرد ناو جرج پنجم بود که انهم خیلی  با بیسمارک  فاصله داشت.از این رو ناو هواپیما بر ایندیپندنت  دوباره از فاصله ۱۱۰ کیلومتری چندین اسورد فیش را با اژدر بلند  کرد و به بیسمارک حمله کرد ولی به دلیل نا هماهنگی  اژدر افکنها به رزم ناو شفیلد انگلیسی حمله کردند که برای درگیر با بیسمارک به ان منطقه   امده بود  که یکی از اژدر های با کلاهک مغناطیسی  جدید  که تازه همان روز از ان استفاده شده بود در نزدیکی  شفیلد منفجر شد ولی شفیلد  اسیبی ندید
 
بعد از بازگشت  دوباره هواپیماها به اژدر مغناطیسی مجهز شدند. ۱۵ اسورد فیشدر ساعت ۱۹:۱۰ دقیقه  برخاستند  و در ساعت ۲۰:۴۷ دقیقه  اژدر افکنها به بیسمارک حمله کردند و همزمان شفیلد نیز دست به اتش  به طرف بیسمارک زد که بیسمارک نیز به ان شلیک کرد یکی از گلوله  های به شفیلد خورد  و شفیلد با پرتاب نارنجک انداز  دود زا محل را ترک کرد. بعد از ان بیسمارک توجه  خود را به طرف بمب افکنها جلب  کرد ولی یک از اژدرها به زیر کمربند  زرهی خود و سوراخی در بدنه ایجاد کرد و یک اژدر دیگر به عقب کشتی خورد و سکان زیر اب را صدمه زد و ارتباط بین سکان و اتاق  هدایت  قطع شد و بیسمارک  شروع به چرخش به دور  خود بدون  اختیار کرد.
 
با افتادن بیسمارک در یک حلقه چرخشی ، لوتینس(فرمانده بیسمارک) میدانست کشتی وی به زودی از بین می رود برای همین  اخرین خط خود را دفتر کشتی می نویسد ” تا اخرین نفس خواهیم جنگید زنده باد  پیشوا”(البته پیشوا انها را در این هجل انداخت)
 
روحیه خدمه بسیار بد و ناامید کننده بود انها می دانستند که هیچ شانسی ندارند  مخصوصا  زمانی که پیامی از فرمانده ای نیروی دریایی در مورد ادامه مقاومت امد وضعیت روحی خدمه بدتر نیز شد. اگرچه با کمبود سوخت پرنس ولز و سافلوک رفته  بودند ولی چند کشتی دیگر از جمله نبرد ناو جرج پنچ امده بود. شفیلد که صدمه دید بود فاصله گرفت و با رادار خود به تماشایی  بیسمارک  نشست . در تمامی طول شب بیسمارک مورد حملات ده ها  هواپیمای اژدر افکن سورفیش قرار گرفت ولی اسمان ابری  و نبودن دید و چرخش بیسمارک باعث شد ده ها اژدر پرتاب شود ولی هیچ کدام به بیسمارک نخورد  . بین ساعت ۵ تا ۶ صبح خدمه  بیسمارک تلاش کردند تا هواپیمای اب نشین ارادو ۱۹۶ را با کمک چرثقیل روی ناو به درون اب  بیندازد تا دست کم اطلاعات مهم و اسناد را به فرانسه برساند ولی چرثقیل در درگیر با ولز اسیب دیده بود و کار پیش نرفت(تمامی  نبرد ناو ها و ناو های بزرگ در ان دوران یک هواپیمای اب نشین  همراه  خود حمل می کردنند)
 
ساعت ۶ صبح نبرد ناو جرج پنجم به همراحی نبرد ناو رادنی که شب هنگام وارد منطقه شده بودند حمله را اغاز کردند. جرج پنجم  دارای ده توپ ۳۶۰ م م و رادونی دارای  نه  توپ ۴۰۶  م م بود. انها چند دور بیسمارک  را گلوله باران کردند  که البته با در نظر گرفتن حرکت چرخشی بیسمارک  چندان موثر نبود،ساعت۹ صبح دو ناوشکن دیگر به این دو کشتی پیوسته و اقدام به شلیک گلوله های ۲۰۳ م م کردند که در ساعت ۹:۰۲ یک گلوله ۴۰۶ م م نبرد ناو رادون به جلوی بیسمارک  خود و  با نابود کردن دو برجک از چهار برجک توپ ۳۸۰ م م صدها نفر از خدمه را کشت . گلوله توپ ۴۰۶ م م ۱۰۷۷ کیلوگرم وزن داشت و قدرت انفجار  باعث کشته شدن همه افراد در پل فرمانده ای شد
 
 
 
نبرد ناو جرج پنجم
 
با وجود این همچنان برخی از توپ های ۱۵۰ م م و دست  کم دو برجک عقب کشتی با توپ ۳۸۰ م م اتش  میکردند ولی در  ساعت ۹:۲۷ دقیقه  یک گلوله دیگر به عقب بیسمارک خود و اتاق کنترل توپچی را از بین برد و در نهایت در ۹:۳۱ دقیقه  اتش توپ های ۳۸۰ م م تمام شد اگرچه همچنان توپ های کوچکتر شلیک میکردند
 
دو نبرد ناو دیگر از راه رسیدند و ۷۰۰ گلوله دیگر به بیسمارک زدند، بیسمارک  ساعت ده صبح ۲۰ درجه کج شد ولی انگلیسها باز ادامه دادند  و رادونی دو اژدر هم از لوله اژدر افکن خود پرتاب کرد که یکی از انها به بیسمارک خود که این اولین  موردی در تاریخ است که یک کشتی جنگی،  کشتی جنگی دیگر را با اژدر هدف قرار داده. در این مرحله بیسمارک یک قتلگاه  بود و انگلیسها برای انتقام  هود می خواستند  ان را غرق کنند و حتی از ۲۷۰۰ متری به طرفش اتش گشودند
 
۴۰۰ نفر از خدمه بیسمارک که زنده مانده بودند  کشتی را ترک کردند و بیسمارک  خالی بود با وجود کج شدن خیال عرق شدن نداشت تا اینک انگلیسیها  چند اژدر دیگر راها کردند که به سمت چپ کشتی خود و در ساعت  ۱۰:۴۰ دقیق برای همیشه از دیدگان مخفی شد
 
از ۴۰۰ مردی که بیسمارک را رها کره بودند۸۵ نفر توسط انگلیسها از اب گرفته شد ولی با رسیدن گذارشاتی از حضور چند زیر دریایی المانی انها منطقه را ترک کردند و بعد از ان چند نفر دیگر نیز توسط  زیر دریای ها  و کشتی های نجات المانی  از اب گرفته شدند و در کل از ۲۲۰۰ خدمه بیسمارک ۱۱۴ نفر زنده ماندند
 
نکته جالب اینکه نبرد ناو پرنس ولز که اولین زخم کاری را به بیسمارک زد خود چند ماه بعد در یک درگیر در جنوبی شرق اسیا مورد حمله ده ها بمب افکن ژاپنی قرار گرفت و غرق شد. در سال ۱۹۸۹  لاشه بیسمارک در فاصله ۶۵۰ کیلومتری بندر برست در اقیانوس اطلس در عمق ۴۷۹۱ متری اب کشف شد. بررسی ها نشان داد که  اگرچه بیش از صد گلوله به بیسمارک برخورد کرد ولی تنها ۱۳ گلوله دست کم در درگیر اخر به  بدنه نفوذ کرد و در کل درگیر هیچ گلوله ای در کمربند زرهی ناو که زیر اب خور بود نفوذ نکرده و هر چه نفوذ کرد یا از روی عرشه بوده(تنها دو گلوله) و ما بقی از کنار بدنه  بالاتر و یا پاینتر  از کمربرند زرهی بوده است
 
با غرق بیسمارک تنها بازمانده کلاس بیسمارک تریپیتز  بود
 
تریپیتز تمرینات قبل از ورود به خدمت را انجام داد  و قرار شد در ناوگان دریایی بالتیک ارتش المان که شامل  سه رزم ناو چند ناوشکن بود در برابر نیروی دریایی شوروی مستقر در سنپترزبورگ خدمت کند.در ۱۳ نوامبر  سال ۱۹۴۱ به هیتلر پیشنهاد  داده شد تا تریپتز را به شمال نروژ  بفرستند تا جلوی کشتی های تدارکاتی غربی به  شمال شوروی را بگیرد و هر گونه حرکت متفقین در شمال  را برای اشغال  نروژ  سرکوب کند . هیتلر که بعد از غرق بیسمارک بسیار سر خورده شده بوده  مدتی دستور عدم استفاده از تریپیتز  را داده بود ولی با این  پیشنهاد موافقت کرد
 
 
http://up.military.volleyball-forum.ir/view/754240/1784839531.jpg
 
تریپیتز
 
 
با تجربه بیسمارک چند توپ ضد هوایی ۱۰۵ م م دیگر و چهار لوله اژدر افکن ۵۳۳ م م به ناو افزود شده شد و تحت فرمانده ای کارل توپ اماده  عملیات  در ۱۰ ژانویه سال ۱۹۴۲ شد. برای گمراه   کردن دشمن تریپتز با کشتی ویلهمسهافن هر دو با هم بندر را غرق کردند ولی دوباره انگلیسیها با شکستن رمز های المانها جای تریپیتز را کشف کردند ولی اب و هوایی بد مانع   کار موثری شد. در ۱۶ ژانویه  نیروی هوایی انگلستان  طی شناسایی هوایی  متوجه شد تریپیتز در بندر تروندهایم  نروژ  است  و دو روز بعد  به شمال نروژ  رفت و با پشتیبانی چهار ناوشکن در عملیاتی در  قطب شمال شرکت کرد . در مدتی که تریپیتز  در نروژ بود خدمه بسیار شرایط سختی داشتند. هوایی سرد در شمال نروژ  که عملا قطب شمال بود، اموزش کم و پشتیبانی ضعیف و حتی نبود  غذای کافی . در شمال نروژ تریپیتز در کنار صخره ای  ای لنگر انداخت و منتظر کشتیهای تجاری غربی اعضامی  به شوروی شد  و با قطع درختان بزرگ و شاخ برگ تلاش در استتار ان نبرد ناو بزرگ کردند و معمولا سرگرم دید زدن اسمان بودند
 
برنامه عملیت  در قطب شمال به زودی پایان یافت که دلیل عقب کشیدن چهار ناوشکن  محافظت برای اسکورت  رزم ناو سنگین پرینز اوگن(که چندی قبل از داستان بیسمارک جان به در برده بود ) به کانال انگلستان رفته بود و ترس از حمله هوایی انگلستان باعث لغو برنامه عملیات  در قطب شمال شد
 
در اوائل ماه اوت قرار بود پرینز اوگن و تریپیتز در یک عملیات  بزرگ بر ضد کاروان های   انگلیسی  در دریایی شمال شرکت کنند که با ازدر خوردن پرینز اوگن توسط زیر دریایی برنامه  لغو شد(این اخرین باری بود که پرینز اوگن  در یک عملیات شرکت کرد زیرا برای تعمیر به بندر گاه کشده شدن و در نهایت  وقتی تعمیر شد عمر رایش سوم نیز به پایان رسید و  دست امریکا ها افتاد و انها نیز در یک ازمایش اتمی در سال ۱۹۴۶ ان را نابود کردند). در مارس ۱۹۴۲ یک عملیات دیگر برای تریپیتز به چهار ناوشکن اسکورت برای مقابله با کشتی  های انگلیسی که به طرف شوروی می رفتند در نظر گرفته  شد. در ۹ مارس یک کاروان   انگلیسی  شامل  ۵۰ کشتی  تجاری که برخی سوخت  برای شوروی به همراه داشتند و توسط چندین  کشتی جنگی انگلستان اسکورت میشد  از راه رسیدند و تریپیتز تلاش در مقابله با انها کرد که مورد حمله بیش از ۳۰ بمب افکن هالیفاکس قرار گرفت  ولی با بدی اب و هوا و کاهش ارتفاع ابر ترییتز بدون صدمه ای جان سالم به در برد و در نهایت انها موفق به درگیر با چند کشتی غیر نظامی شدند و بیش از  ۸۰۰۰۰ تن سوخت را غرق کردند . شوروی در ۲۷ژوئن تلاش در دریافت کمک های بیشتر کرد و دوباره تریپیتز و دیگر کشتی های  موجود در نروژ وارد عمل شدند ولی ورود ناوگان دریایی امریکا در نبرد در شمال  نروژ باعث عقب نشینی  تریپیز شد. در مجموع تریپیز طی مدت حضور  خود در شمال نروژ حدود ۳۴  کشتی  تجاری را غرق کرد.
 
 
 
تریپیتز خود را با شاخ و برگ درختان پوشانده است
 
عد از این عملیات تریپیز برای پاره ای از تعمیرات در دو بندر در شمال نروژ  مدتی باقی ماند. هیتلر دستور داده بود تریپیتز به المان بر نگردد زیرا خطر حمله هوایی  انگلستان  زیاد بود . در این تعمیرات  چند توپ ۱۰۵ م م دیگر اضافه شد و کمربند  زرهی ضد اژدر دور ناو تقویط  شد  زیرا خطر حملات زیر دریای های شوروی زیاد بود . در مارس ۱۹۴۳ که  انتقال تدروکات در شوروی  برای مدتی  قطع شده بود نبرد ناو دیگر المانی شان هورس نیز به تریپیتز پیوست و انها با نبود ماموریت خاصی چندنی تمرین با هم انجام دادند  و در نهایت در ۳۱ دسامبر  در یک عملیات مشترک این  دو با چندین ناوشکن و رزم ناو به یک جزیره کوچک در قطب شمال که محل  یک ایستگاه غیر نظامی هواشناسی انگلستان بود حمله کردند که تنها حمله بر  ضد یک هدف زمینی  برای کلاس بیسمارک بود
 
در سپتامبر سال ۱۹۴۳ دیگر حوصله انگلیس‌ها از اقدامات تریپیز سر رفت و تلاش در نابودی ان کردند. انها ده زیر دریایی ایکس کرافت که یک  مینی زیر دریایی کوچک ۱۵ متری ۲۷ تنی با دو اژدر بود را  برای نابودی این کشتی ارسال  کردند ولی در ۲۵ سپتامبر  تنها هشت زیر دریایی به مقصد رسیدند. با اغاز درگیر سه زیر دریایی نابود شدند و سه زیر دریایی موفق به پرتاب اژدرهای خود شدند  که  البته تنها دو اژدر به تریپیتز خورد
 
یکی  باعث  پاره شدن مخزن سوخت کشتی شد و سوراخی را به وجوود اورد که بیش از ۱۴۰۰ تن اب وارد کشتی شد  که تا حدی تعادل کشتی را به هم  زد و همه ژنراتورهای برق به غیر از یکی را از کار انداخت   و یکی از دیگر  از اژدر ها به یکی از دیگ های بخار به شدت صدمه دید. کشتی به شمال نروژ رفت و در انجا با موفقیت تا اوریل سال ۱۹۴۴ تعمیر شد
 
انگلیسها که متوجه شده بودند به زودی تریپیتز بندر را ترک می کند یک حمله با ۴۰ بمب افکن را برنامه ریزی  کردند که قرار بود ۴ اوریل به بندر گاه انجام شود ولی رمز گشای نشان داد تریپیز در ساعت ۵:۳۰ دقیقه روز ۳ اوریل بندر را ترک کرده ولی عملیات  لغو نشد انها کشتی را روی اب پیدا کردند و در دو موج  به ان حمله کردند علیرقم  اتش هوایی بالا تنها یک بمب افکن سرنگون شد ولی تریپیتز از بشدت صدمه دید
 
دو برجک از چهار برجک توپ ۳۸۰ م م از بین رفت، یک دیگ بخار منفجر  شد و دو سوراخ  بزرگ در بدنه ایجاد شد  و ۱۲۲ نفر کشته و بیش از ۲۷۰  نفر زخمی شدند. بعد از این حمله  عملا کار تیرپیتز و خاندان بیسمارک  تمام شد. هزینه تعمیر بسیار بالا بود و البته در ارتش المان  همه می دانستند  که انجام عملیات برای رزم ناو به این بزرگی دیگر ممکن نیست  بدون پوشش هوایی انهم
 
تریپیتز برای تعمیرات به بندر برگشت ولی انگلیسها دست بردار نبودند.چندین بار قرار بود یک حمله بزرگ انجام شود ولی همواره اب و هوایی بد  جلوی کار را گرفت  تا اینکه در ۲۲ اوت ۱۹۴۴ ماموریت شکل گرفت و ۳۸ بمب افکن و ۴۳ شکاری اسکورت  به تیپیتز حمله کرد ولی حمله با از دست رفتن سه بمب افکن و بدون صدمه به تریپیتز  تمام شد زیرا بندر گاه تعداد زیادی توپ ضد هوایی داشت.در ۲۴ اگوست دوباره ۴۸ بمب افکن و ۲۹ جنگنده حمله کردند  که باز صدمه جدی به کشتی وارد نشد.یک بمب ۸۰۰ کیلوگرمی به عرشه  خورد و در عرشه نفوذ کرد  ولی چاشنی  بمب صدمه دید بود عمل نکرد . البته یک بمب ۲۵۰ کیلوگرمی به عرشه خورد ولی صدمه ای به کشتی وارد نشد و البته شش هواپیما از بین رفت
 
در اواسط سال ۱۹۴۴ عدم موفقیت حملات هوایی باعث شد که کار به  یگان های بمب افکن های  لنکاستر سپرده شود و قرار شد با پرتاب بمب ۵٫۴  تنی  تریپیتز را نابود کنند.عملیاتی جدید در سپتامبر سال ۱۹۴۴ اغار شد . در این حمله ۲۳ بمب افکن  هر یکی با یک بمب ۵٫۴ تن و ۱۲ بمب افکن  با ازدر  . یکی از بمب های ۵٫۴ اتی به کشتی خورد ان را سوراخ کرد ، از  زیر ان بیرون امد زیر اب منفجر شد ولی صدمه زیادی وارد کرد و بعد از این حمله قرار شد از تریپیتز تنها به عنوان یک سکوی پدافند استفاده شود و قرار شد در ۱۵ اکتبر به  جنوب نروژ  منتقل شود که اخرین سفر دریایی ان شد.
 
 
http://up.military.volleyball-forum.ir/view/754243/739959845.jpg

3 اوریل ۱۹۴۴ تریپیتز مورد حملات هوایی بمب افکنها انگلیسی قرار گرفته است

در ۲۹ اکتبر  زمانی که ترپیتز دست پا بسته  در کاکویا در شمال نروژ   لنگر انداخته شود ۳۲ لنکاستر به ان حمله کرد  ولی این بار  تنها یکی از بمب های ۵٫۴ تنی در نزدیکی کشتی فرود امد و باعث اسیب دیدن شفت و برجک توپ  شد  و تنها یکی از بمب افکنها اسیب  دید.
 
در  ۱۲ نوامبر  دوباره بمب افکنها حمله کردندو بیسمارک حتی از توپ ۳۸۰ م م نیز  بر علیه بمب افکن ها  استفاده کرد ولی به جایی نرسید .  چند اژدر  به تروپیتز  برخورد کرد و چندین سوراخ در کناره بدنه  ایجاد شد و اب زیادی وارد کشتی شد به شکلی  که طی ده دقیقه ۴۰ درجه کج شد  و کاپیتان دستور ترک کشتی را داد. در ساعت ۹:۵۰ دقیقه کشتی به ۶۰ درجه  رسید ولی ثابت ماند و  بسیار فکر کردند که دیگر داستان تمام شد ولی هشت دقیقه  بعد یک انفجار  بزرگ یکی از برجک ها  را از جا کند و در عرض چند دقیقه  تریپیتز کاملا غرق شد
 
با وجود محبوبیت  بسیار بیسمارک ولی واقع بینان اگر به بیسمارک نگاه کنیم میبینید که این کلاس  برتری نبرد ناو دوران خود چه از نظر  بزرگی تسلیحات و چه تناژ و حتی زره نبود  ولی یکی از بهترین ها بود. بیسمارک هرگز در هیچ نبردی موثر نیفتاد . خود بیسمارک که در اولین ماموریتش غرق شد و تریپیتز هم به غیر  از غرق چند کشتی غیر  نظامی کار بزرگی  نکرد و تنها کلاس بیسمارک  تنها  یک کشتی جنگی را غرق کرد که ان نیز رزم ناو سنگین  هود بود.
 

منبع : 

http://jangaavaran.ir/%D9%86%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D9%86%D8%A7%D9%88-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%B3-%D8%A8%DB%8C%D8%B3%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9/

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 194
  • آی پی دیروز : 273
  • بازدید امروز : 578
  • باردید دیروز : 1,028
  • گوگل امروز : 15
  • گوگل دیروز : 43
  • بازدید هفته : 5,776
  • بازدید ماه : 17,829
  • بازدید سال : 156,957
  • بازدید کلی : 5,099,946