loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

بر خلاف انتظار بیشتر مردم نیروی هوایی عربستان سعودی به یک نیروی پیشرو در زمینه عملیاتی کردن جنگنده های Euro fighter typhoon تبدیل شده است و اصرار دارد بر پیشرفت و بهره گیری از توانایی ها و سلاح های

آخرین ارسال های انجمن
عادل خوجه بازدید : 1931 سه شنبه 27 بهمن 1394 نظرات (0)

بر خلاف انتظار بیشتر مردم نیروی هوایی عربستان سعودی به یک نیروی پیشرو در زمینه عملیاتی کردن جنگنده های Euro fighter typhoon تبدیل شده است و اصرار دارد بر پیشرفت و بهره گیری از توانایی ها و سلاح های جدید حتی قبل از مشتریان اصلی ان در نیروهای هوایی کشورهای اروپایی . به نظر میاد تایفون های سعودی با مشارکت در حمله هوایی به داعش در سوریه و حمله هوایی به یمن دارای بیشترین ساعت پرواز جنگی دربین سایر دارندگان این جنگنده هستند که این یک موفقیت غیر منتظره اما مهم است . در ابتدا انتظار میرفت عربستان سعودی  یک مشتری اولیه برای این جنگنده اروپایی باشد همانطور که پیش از سابقه بکارگیری طولانی مدت از جنگنده های انگلیسی نظیر   BAE hawk, panavia tornado, BAC strikemaster را داشته است.

 

پروژه سلام :

 

هنگامیکه قرارداد پروژه سلام در اگوست 2007 امضا شد در برگیرنده مواردی همچون خرید 72 فروند جنگنده تایفون به همراه اموزش پرسنل ، پشتیبانی فنی و انتقال تکنولوژی بود. در این قرار داد تعهد شده بود به ایجاد توانایی های صنعتی جدید در عربستان نظیر توسعه زیر ساخت های صنعتی و تولیدی ان کشور. در ابتدا به نظر می امد قرار داد سلام باعث انتقال بی سابقه تکنولوژی نظامی به یک کشور در خاورمیانه خواهد شد که شامل ایجاد خط مونتاژ جنگنده تایفون در عربستان سعودی می شد. طبق بازه های زمانی تعیین شده در قرار داد اولین دسته 24 فروندی از مجموع 72 فروند سفارشی (شامل 18 فروند تک سرنشین و 6 فروند اموزشی) از تایفون های         TRANCH 2  (نسل دوم تایفون های تولید شده) و از همان مدل ساخته شده برای نیروی هوایی انگلستان مونتاژ شده در سایت warton  شرکت BAE system  واقع در lancashire  انگلستان تحویل داده خواهد شد. طبق قرار داد 48 فروند دیگر در سایت مونتاژی که توسط شرکت BAE system  در پایگاه هوایی king abdulaziz  ظهران عربستان سعودی ایجاد خواد شد مونتاژ شوند. برای همین منظور عربستان سعودی از شرکت انتونوف اکراین یک هواپیمای باری AN-124  به همراه سایر لوازم مربوط به انتقال بار اجاره کرد. اولین جنگنده تایفون ساخته شده برای نیروی هوایی عربستان سعودی در 20 اکتبر 2008 اولین پرواز ازمایشی خود را انجام داد و در 11 ژانویه 2009 به نیروی هوایی عربستان سعودی تحویل داده شد. اولین دسته دو فروندی از تایفون های سعودی در 23 ژانویه 2009 به نیروی هوایی عربستان سعودی تحویل داده شد. اولین دسته 8 فروندی تایفون های سعودی که همگی تک سرنشین بودند با نشان اسکادران 10 نیروی هوایی عربستان سعودی نشان گذاری شدند. این اسکادران در ابتدا به عنوان واحد ارزیابی عملیاتی تایفون عمل میکرد. بعد از ان تایفون های تحویلی به اسکادران 3 نیروی هوایی عربستان سعودی به عنوان یک واحد تبدیل کننده عملیاتی برای تایفون ها وارد شدند. اولین هواپیما های ورودی به این واحد 6 فروند نمونه دو سرنشینه تایفون بودند که در خلال ماه مارس و اکتبر 2010 به ان تحویل داده شد که در اخر ان سال 4 فروند نمونه تک سرنشین بیشتر به ان ها اضافه شد.

 

  thumb_2~11.jpg    thumb_3~9.jpg

 

(تصاویری از مراسم نمادین تحویل اولین جنگنده تایفون به نیروی هوایی عربستان سعودی و اولین تایفون تحویل داده شده با نشان اسکادران 10 بر روی دم)

 

 

دوره خلبانی:

 

اولین پرسنل انتخاب شده برای طی دوره اموزش و اشنایی با جنگنده تایفون شامل 6 خلبان به علاوه خدمه فنی زمینی تمرینات و دوره های اموزشی خود را در نیروی هوایی انگلستان کامل کردند. خلبان ها زیر نظر اسکادران ذخیره شماره 29 نیروی هوایی انگلستان در پایگاه هوایی RAF coningsby  اموزش دیده اند. دو خلبان دیگر در اسپانیا دوره دیده اند که یکی از انها در سانحه هوایی در ختافه اسپانیا کشته شد و مجددا دو خلبان دیگر اضافه شدند برای اموزش در انگلستان که این خلبان ها برای تکمیل کادر اولیه اسکادران طائف بودند. افزایش هزینه اموزش خلبانان در انگلستان منجر به لغو برنامه اموزش دسته 22 الی 24 نفری از خلبانان نیروی هوایی عربستان سعودی در انگلستان شد. در عوض نیروی هوایی انگلستان و اسپانیا اموزش دسته 7 الی 8 نفری از خلبان نیروی هوایی عربستان سعودی را در خود عربستان توسط تعدادی از خلبانان نیروی هوایی انگلستان و گروهی از متخصصان شرکت BAE system  انجام دادند که پایان این دوره در اواخر سال 2010 و اوایل سال 2011 بود. پس از یک شروع همراه با تردید ، با ارائه ناامید کننده بسته اولیه پشتیبانی نرم افزاری 5.0 هواپیماهای TRANCH2  تایفون، با اجرای بسته نرم افزاری 5.1 نیروی هوایی عربستان سعودی توانایی استفاده عملیاتی از تایفون هایش را بدست اورد.  اگرچه اسکادران 3 به عنوان واحد تبدیل کننده عملیاتی شکل گرفته بود در عین حال نقش عملیاتی داشت و از اواسط سال 2011 به عنوان واحد واکنش سریع در برابر تهدید هوایی عمل میکرد . این هواپیماها به 4 تیر موشک AIM-120C5  به عنوان یک موشک هوا به هوای میان برد و 2 تیر موشک کوتاه برد IRIS-T  با جستجو گر حرارتی (همانند تایفون های نیروی هوایی آلمان ، ایتالیا و اسپانیا نیروی هوایی عربستان سعودی موشک IRIS-T را به جای موشک مورد علاقه نیروی هوایی انگلستان  AIM-132 ASRAAM انتخاب کرد ) . سپس نیروی هوایی عربستان سعودی تمرینات جنگی برای درگیری با تهدید های هوایی را شروع کرد و اجازه انجام سوخت گیری های هوایی مداوم برای تایفون ها را صادر کرد.

 

  thumb_4~0.png   thumb_5.png

 

(تصویر یک تایفون دوسرنشینه اسکادران 3 در حال خارج شدن از سایه بان در پایگاه هوایی طائف  برای انجام پرواز اموزشی و

خدمه تایفون نیروی هوایی عربستان سعودی که برای ماموریت اماده میشوند. خلبان در سمت راست و افسر مهندسی هواپیما در وسط و افسر ارشد نظارت بر خلبان در سمت چپ تصویر دیده میشوند.)

 

لغو برنامه مونتاژ در محل:

 

اخرین دسته از 24 فروند تایفون مونتاژ شده در خط مونتاژ WARTON  انگلستان در22 سپتامبر 2011 به نیروی هوایی عربستان سعودی تحویل داده شد. طبق قرار داد خط مونتاژ باقی مانده هواپیماها به تاسیسات جدیدی که توسط شرکت BAE system  در پایگاه هوایی king abdulaziz  درشهر ظهران عربستان ساخته میشود منتقل خواهد شد. برای عدم تاخیر در تحویل 48 فروند باقی مانده

در ماه مارس 2008 و با حضور وزیر دفاع عربستان سعودی PRINCE SULTAN کلنگ ساخت این خط مونتاژ به زمین زده شد. با این حال این تاسیسات در ماه اوت 2009 بر خلاف برنامه زمان بندی کامل نشده بود و همین طور در سه ماهه دوم سال 2010 که قرار بود مونتاژ اولین تایفون در ان شروع شود. این هواپیما در اصل در سال 2011 کامل شد. شرکت BAE system شروع به اموزش مونتاژ جنگنده تایفون به نیروهای سعودی در WARTON  کرد برای اماده سازی جهت انتقال خط مونتاژ به عربستان سعودی ، اما برنامه توسعه صنعتی داخلی عربستان محقق نشد ، بنابراین مونتاژ25 امین تایفون به خط مونتاژ WARTON واگذار شد. بنابر گزارش Arabian Aerospace online news در ان زمان که در ان گفته شده بود ارزوی ریاض برای مونتاژ کامل جنگنده در عربستان غبرواقعی بوده است.  براساس مشورت و مصالح بزرگ تر تصمیم به تبدیل مشارکت محلی در پشتیبانی تایفون های نیروی هوایی عربستان سعودی به جای پروژه مونتاژ و بهینه سازی 72 فروند هواپیما گرفته شد. مونتاژ 6 فروند نمونه دو سرنشینه  از سری دوم هواپیماهای سفارش داده شده در ژانویه 2012 اغاز شد.

 

نخستین عملیات های هوا به سطح:

 

عملیات های هوا به سطح توسط اسکادران 3 در دسامبر 2011 شروع شد به عنوان بخشی از کار مرحله به مرحله مدت ها قبل از انجام فاز اول ارتقا توان عملیاتی PE1 ( فاز اول ارتقا توان عملیاتی شامل بوجود امدن امکان عملیات هوا به سطح در تایفون های TRANCH 2 است) انجام شد. بنابراین نیروی هوایی عربستان سعودی اولین کاربر جنگنده  تایفون بود که شروع به انجام عملیات های هوا به سطح با جنگنده های تایفون TRANCH 2 کرد درحالیکه سایر کاربران در مورد انجام این ارتقا صبر کرده بودند. سعودی ها در ابتدا با پرتاب بمب های لیزری Paveway II به اهدافی که توسط پاد های Damocles مورد استفاده تورنادو های سعودی اشکار سازی شده بود  تمرین کردند. در نمایشگاه هوایی بین المللی بحرین در سال 2012 معاون فرمانده اسکادران 3 سرهنگ Hammad Al Hammad  اعلام کرد که او شخصا چند بمب هدایت لیزری پرتاب کرده است ولی از اعلام نوع دقیق ان بمب ها امتناع کرد. او و سرهنگ دوم Khalid Al Malki تایید کردند که انها بمب های لیزری زیادی را بوسیله پاد Damocles پرتاب کرده اند. تایفون های نیروی هوایی عربستان سعودی با استفاده از ارتقا نرم افزاری PE1 میبایست همیشه اماده اقدام سریع در راستای انجام وظایف تعیین شده خود باشند.

 

  thumb_6.png   thumb_7.png

 

(تصاویری از تایفون های سعودی مجهز به

بمب های 1000 پاندی لیزری paveway II و پاد Damocles )

 

پاد هدفیابی Damocles:

 

نیروی هوایی عربستان سعودی پاد هدفیابی متفاوتی را نسبت به سایر دارندگان جنگنده تایفون انتخاب کرد، انتخاب انها پاد هدفیابی فرانسوی   Thales Damocles بود به جای انتخاب پاد طراحی شده اسرائیلی Litening 3 بود. برای رفع حساسیت عربستان سعودی شرکت BAE پیشنهاد ساخت نسخه انگلیسی پاد Litening 3  بدون ارتباط با اسرائیل را داد. پاد Damocles هم اکنون تحت لیسانس توسط شرکت صنایع الکترونیک پیشرفته AEC عربستان سعودی ساخته میشود که مورد استفاده تورنادو های سعودی است و نیروی هوایی عربستان سعودی تصمیم به یکپارچه کردن ان با تایفون هایش را داشت که بنابه گزارشی قرار داد ان در ماه May 2012 امضا شد. پس از توسعه سریع و برنامه یکپارچه سازی شرکت BAE  اولین پرواز جنگنده تایفون با پاد Damocles  را توسط یک تایفون نیروی هوایی انگلستان به شماره سریال ساخت Zk303 در 29 نوامبر 2012 در WARTON  انجام داد. شرکت BAE علاوه بر یکپارچه سازی پاد Damocles ، اموزش دو خلبان نیروی هوایی عربستان سعودی برای پاد های Damocles و برنامه ارتقای PE1  تایفون ها را به عهده گرفت قبل از ازمایش و انتقال یکپارچه سازی به عربستان . در سال 2013 پا پرتاب موفق بمب هدایت لیزری paveway II توسط پاد Damocles کار یکپارچه سازی و هماهنگی پاد Damocles  با جنگنده تایفون کامل شد. بمباران ازمایشی بیشتری در اوایل فوریه 2014 انجام شد. بنابراین تایفون های TRANCH 2  نیروی هوایی عربستان سعودی یک سال قبل از نیروی هوایی انگلستان به توانایی بکارگیری پاد هدفیابی لیزری رسیدند. توسعه پاد Damocles همچنان ادامه پیدا کرد در WARTON و نتایج ان در افزایش تدریجی هماهنگی پاد Damocles با تایفون بعد ارائه چند بسته نرم افزاری جدید  موثر بود.

 

 

  thumb_8~6.jpg   thumb_9~6.jpg

 

   thumb_10~4.jpg

 

(تصاویر از پاد Damocles و کیت بمب لیزری pave way II ساخت شرکت سعودی AEC )

 

تایفون ها در پایگاه هوایی Coningsby نیروی هوایی انگلستان:

 

نخستین هواپیما از دسته جدید تایفون ها ( 48 فروند باقی مانده) اولین پرواز ازمایشی خود را در 30 نوامبر 2012 در WARTON  انجام داد. تحویل انها به نیروی هوایی عربستان سعودی در ژوئن 2013 شروع شد و نخستین هواپیما در نیمه دوم سال 2013 به اسکادران 10 در طائف رسید. اسکادران 3 به عنوان یک واحد اموزشی با نقش ثانویه دفاع هوایی همراه با کادر کوچکی برای حملات هوا به سطح در نظر گرفته شده بود در حالیکه اسکادران 10 در ابتدا به عنوان یک واحد عملیاتی چند منظوره تعیین شده بود. این واحد جدید پناهگاه های مستحکم پایگاه هوایی طائف را تصاحب کرد اگرچه هواپیماهای ان مشترک است با اسکادران 3 .  تعداد زیادی خدمه هواپیما از اسکادران 3 به این واحد منتقل شدند و دیگرانی که به خدمه تایفون تبدیل شدند قبل از ورود به اسکادران 10 در اسکادران 3 بکارگیری شدند که برخی از انان از خدمه جنگنده F-15C و BAE hawk بودند. 8 فروند از تایفون های اولیه با نشان اسکادران 10 در سال 2009 تحویل داده شده بود و تحویل نمونه های دیگر در سال 2013 دنبال شد. به جز برای انجام عملیات های با اولویت اول ، در رزمایش مشترک  نیروی هوایی عربستان و نیروی هوایی انگلیس در سال 2013 به نام Green Flag اسکادران 10 از هواپیماهای با نشان اسکادران 3  استفاده کرد. هرچند که قبلا تایفون های سعودی در نمایشگاه هوایی بحرین شرکت کرده بودند ولی این اولین حضور جدی تایفون های سعودی در خارج از ان کشور بود. همچنین اولین هواپیمای  سوخت رسان A330-mrtt نشان گزاری شده نیز در رزمایش شرکت کرد که این اولین A330-mrtt بکارگیری شده توسط یک نیروی هوایی بود. در این رزمایش هوایی مشترک 4 تایفون و 4 تورنادو نیروی هوایی عربستان سعودی در کنار تایفون ها و تورنادو های نیروی هوایی نیروی هوایی انگلستان پرواز کردند که به نیروی هوایی عربستان برای درک استفاده درست از توانایی های این هواپیماها کمک کرد. در اواخر سه ماهه اول سال 2014 با دریافت 18 فروند نمونه تک سرنشین و 4 فروند دو سرنشین اسکادران 10 کاملا عملیاتی شده بود و به عنوان یک واحد اموزشی اسکادران 3 از هر نمونه 12 فروند دریافت کرده بود.

 

  thumb_11.png    thumb_12~6.jpg   thumb_13~4.jpg

 

thumb_14.png

 

(تصاویری از حضور یک تایفون سعودی در پایگاه RAF Coningsby در کنار تایفون های انگلستان ، هواپیمای سوخت رسان A330 mrtt ، نمایی از پایگاه هوایی طائف و پناهگاه های مستحکمان)

 

توافق برای قرار داد جدید:

 

تغییر در روند مونتاژ نهایی 48 فروند تایفون سفارشی گرفتاری زیاد کاری و هزینه اضافی بر شرکت BAE  تحمیل کرد و تا فوریه سال 2014 انها نتوانستند به یک قیمت توافقی دست پیدا کنند. این قابل درک بود که  قرار داد جدید شامل مشارکت محلی بیشتر در پشتیبانی و خدمات برای 24 فروند هواپیمای باقی مانده از مجموع 72 فرونه سفارش داده شده که این هواپیماها از تایفون های TRANCH 3 با ساختار بدنه، سیستم الکترونیک و سیستم خنک کننده رادار پیشرفته AESA ان و مخازن سوخت تطبیق یافته با بدنه CFT FUEL TANK بود. خوشبختانه کار ادامه پیدا کرد حتی قبل از توافق بر سر قیمت و تجهیز اسکادران 10 بصورت بی وقفه ادامه پیدا کرد. پرواز های عملیاتی این واحد چنان بود که شرکت BAE در 9 جولای سال 2014 میتوانست اعلام کند که ناوگان جنگنده های تایفون نیروی هوایی عربستان سعودی حدود 10000 ساعت پرواز کرده است.

 

عملیات های جنگی:

 

وقتی ایالات متحده امریکا در 22 سپتامبر 2014 شروع عملیات های ائتلاف بر علیه داعش در سوریه را اعلام کرد یک سوم هواپیماهای شرکت کننده در این عملیات از کشور های عرب بودند. نیروی هوایی عربستان سعودی ابتدا عملیات را برعهده جنگنده های F-15S گذاشت. خیلی زود تایفون های سعودی هم در عملیات شرکت کردند که در مرحله اول عملیات خود برعلیه اهداف داعش در سوریه از بمب های لیزری paveway II استفاده کردند. سپس اسکادران 10 متحمل یک دوره کوتاه مدت اموزشی شد قبل از اینکه دوباره به عملیات هوایی برعلیه داعش باز گردد ولی این بار با بمب های هدایت دوگانه paveway IV (هدایت بوسیله لیزر و GPS/INS ) . نیروی هوایی عربستان سعودی شروع به اولین استفاده عملیاتی از تایفون های TRANCH 2 و بمب های paveway IV کرد که این بمب ها به تایفون های سعودی امکان درگیری با اهدافی که در زیر پوشش دود یا ابر و گرد و خاک پنهان شده اند که مانع کشف انها توسط پاد لیزری میشود را میدهد. با وجود فیوز های ایمنی در دم ، امکان تغییر زاویه برخورد و جهت حمله از اسیب ها و خسارات ناخواسته جلوگیری میشود.

 

  normal_15.jpeg

 

(تصویری از حضور تایفون و F-15های سعودی در کنار یک سوخت رسان A330 mrtt )

 

ارتقا توانایی در جنگ الکترونیک:

 

اطلاعات ماموریت از اهمیت زیادی در جنگنده تایفون برخوردار است که باعث ایجاد یک تفاوت بزرگ در عملکرد زیر سیستم های کمکی  DASS ، رادار و سایر سیستم ها میشود( این زیر سیستم ها شامل سیستم هشدار راداری RWR ، سیستم های جنگ الکترونیک ESM/ECM ، سیستم هشدار لیزر و سیستم هشدار نزدیک شدن موشک ، دو منحرف کننده که یدک کشیده میشوند، پرتابگرچف و فلیر، اخلالگر های الکترونیک، سایر سنسورها و الکترونیک پرواز Avionic میشود) . نیروی هوایی انگلستان تلاش زیادی میکند که  اطلاعات ماموریت بروز و دائما بهبود یافته باشد که نتیجه ان نرخ اثر گزاری بالای عملیاتی تایفون های  نیروی هوایی انگلستان نسبت به سایر دارندگان تایفون است. عملکرد خوب زیر سیستم های کمکی از قابلیت های مهم و مشهور برنامه جنگنده اروپایی EUROFIGHTER است که دولت انگلیس و شرکت BAE system  پیمانکار اصلی ان بودند. روشن بود عربستان سعودی هم به اطلاعات ماموریت خوب و قابل اطمینان نیاز دارد ، در عین حال اطلاعات جز دارایی های بسیار مهم و حساس ملی است و نیروی هوایی انگلستان نمیتواند ان را صادر کند. برای جبران ان ، شرکت BAE   از ساخت یک مرکز عملیات جنگ الکترونیک برای عربستان سعودی پشتیبانی کرد. در این فاصله شرکت BAE system با استفاده از یک تیم از متخصصان خود یک شرکت گرد اوری اطلاعات ماموریت راه اندازی کرد که اعتقاد بر این است از اطلاعات ان در عملیات هوایی بر علیه اهداف داعش در سوریه استفاده شده است. خلبانان جنگنده های تایفون ناتو بیان کرده اند که اطلاعات عملیات تحویل داده شده با ترکیب جدید توسط BAE برای تایفون های نیروی هوایی عربستان سعودی از تایفون های دیگر کشورها  نظیر آلمان هم بهتر بوده است و اطلاعات ماموریت مورد استفاده سعودی ها برای استفاده در بیشتر نیاز های عملیاتی تایفون ها کافی بوده است.

 

  thumb_16~1.jpg   thumb_17.png

(تصویر از برخی از زیر سیستم های کمکی نصب شده در بال تایفون و نمایی از کابین تایفون های سعودی)

 

TRANCH 3 ها :

 

نیروی هوایی عربستان سعودی از ژوئن 2015 شروع به تحویل گرفتن تایفون های TRANCH 3 کرد و در حالیکه برخی از مشتریان ان نظیر نیروی هوایی انگلستان بعد از تحویل هواپیماهای تایفون TRANCH 3 انها را مستقیما به  انبار فرستاد ، نیروی هوایی عربستان سعودی از انها در یک واحد جدید به نام اسکادران 80 استفاده کرد. فرماندهی اسکادران و مدیران اصلی اسکادران هم اکنون منصوب شده اند و با انتقال خلبان از دیگر واحد های پایگاه هوایی طائف و خلبان های جدید اموزش دیده در اسکادران 3 این واحد جدید در طائف تشکیل شده است. انتظار می رفت پس از تشکیل اسکادران 80 به پایگاه هوایی بازسازی شده و توسعه یافته King Saud در Hafr al Batin  در نزدیکی مرز کویت منتقل شود. در حال حاضر از این پایگاه به عنوان یک فرودگاه داخلی برای شهرک نظامی Hafr al Batin  استفاده میشود و با دارا بودن پناهگاه های مستکم میتواند چند اسکادران را در خود جای دهد. در حال حاضر با وجود درگیری شدید تایفون های طائف در عملیات هوایی بر علیه یمن در مورد این طرح تردید وجود دارد. انتظار میرود تایفون ها هر دو نقش دفاع هوایی و ستون فقرات حمله هوایی را در اینده نیروی هوایی عربستان سعودی در کنار جنگنده های جدید و بازسازی شده F-15SA داشته باشند. اگرچه برای حضور بیشتر تایفون ها به عنوان ستون فقرات حمله هوایی نیاز نیروی هوایی عربستان سعودی به سفارش بیشتر برای جنگنده تایفون نیاز دارد.

 

thumb_18~0.jpg

(جنگنده F-15SA نیروی هوایی عربستان سعودی )

 

thumb_19~0.jpg

(نمایی از پایگاه Hafr al Batin)

 

 

  thumb_20.png

 

(تصویری از یک جفت از تایفون های TRANCH 3 سعودی در فرودگاه بولونیا)

 

سلاح های بیشتر:

 

بنابه گزارش در فوریه 2014 در نشریه فرانسوی La Tribune عربستان سعودی یک قرارداد برای اولین صادرات موشک های هوا به هوای MBDA Meteor  به ارزش 650 میلیون پوند امضا کرده است که در این صورت نیروی هوایی عربستان سعودی توانایی بی بدیلی در درگیری هوایی با اهدافی در خارج از محدوده دید در منطقه بدست می اورد. نیروی هوایی عربستان سعودی سفارش جدیدی برای خرید بمب های هدایت دوگانه paveway IV به شرکت Raytheon  ارائه داده است. در 25 مارس 2015 Raytheon اعلام کرد اولین سفارش برای صادرات بمب های Paveway IV  را دریافت کرده است ولی تایید نکرد که مشتری این 2400 بمب به ارزش 150 میلیون پوند عربستان سعودی بوده است. از 24 مارس 2015 نیروی هوایی عربستان سعودی شروع به عملیاتی به نام طوفان قاطعیت بر علیه اهداف القاعده و حوثی ها در یمن کرد. اگرچه این عملیات در 21 اپریل 2015 پایان یافت ولی بمباران ها تحت عملیات دیگری به نام بازگرداندن امید ادامه پیدا کرد. پرواز های عملیاتی روزانه تایفون های سعودی بر فراز یمن بدین صورت است که تایفون های مسلح به بمب های لیزری paveway II  یا Paveway IV از پایگاه هوایی طائف پرواز میکنند و بعد از انجام یک سورتی پرواز بر فراز یمن در پایگاه هوایی Khamis Mushayt فرود می ایند، در فاصله ای که خلبان ناهار میخورد هواپیما سوخت و مهمات بارگیری میکند و برای انجام یک سورتی پرواز عملیاتی بر فراز یمن از پایگاه هوایی Khamis Mushayt پرواز میکند و در پایان به پایگاه هوایی طائف باز میگردد. بنابه گزارش ها با توجه به استفاده زیاد نیروی هوایی عربستان سعودی از بمب های Paveway IV  ، انگلستان بمب های paveway IV  اختصاص یافته برای نیروی هوایی انگلستان را به عربستان سعودی منتقل کرده است. شیوه تحویل و مبادله بمب ها در خط تولید Raytheon در انگلستان به گونه ای بوده است که نیروی هوایی عربستان سعودی از داشتن مهمات کافی برای ادامه عملیات در یمن مطمئن باشد. انتظار میرود که سلاح های بیشتری با تایفون های سعودی هماهنگ شود که میشود سلاح هایی نظیر موشک های Brimstone  و Storm Shadow و شاید موشک های فرانسوی AASM Hammer که هم اکنون یکپارچه شده است با تورنادو های سعودی. در حال حاضر اولویت عربستان سعودی یکپارچه شدن موشک کروز Storm shadow با تایفون هایش است که هم اکنون برروی جنگنده های تورنادو سعودی عملیاتی است و عربستان سعودی برای به پیش رفتن برنامه یکپارچه سازی ان با تایفون های فشار میاورد. این به رغم ان است که برد این موشک ها انگلیس را متهم به نقض معاهده رژیم کنترل تکنولوژی موشک MTCR میکند. با وجود این نگرانی در سال 2008 وزیر خارجه ایالات متحده امریکا درخواست کرد که قبل از هرگونه تصویب درخواست خرید سیستم های تسلیحاتی توسط عربستان سعودی نظیر موشک های کروز Storm Shadow  میبایست با ما مشورت شود که بسیاری معتقدند این به معنی یک نسیم موافق برای برنامه تولید جنگنده های تایفون سعودی بود که انتظار میرفت با وجود ان عربستان سعودی تعداد بیشتری جنگنده تایفون سفارش بدهد که موجب فعال باقی ماندن خط تولید ان تا زمانی که شرکت های دخیل در پروژه EUROFIGHTER برای ان مشتریان دیگری پیدا کنند میشود. به منظور جذاب کردن بیشتر این هواپیما برای مشتریان شرکت BAE اعلام کرد که در طول 5 سال گذشته هزینه تولید هر تایفون 20 درصد کاهش یافته است و این درحالی است که هم زمان میزان تولید نیز کاهش یافته است. در عین حال صنایع نیز سازگار شده اند با سرعت بیشترو ساده سازی در انجام کارها به منظور افزایش توانایی ها و امکان یکپارچه سازی سلاح بیشتر در اینده برای جنگنده تایفون . این پتانسیل به مشتریان خارجی این اعتماد به نفس را میدهد که توانایی های مورد نیاز انها در یک بازه زمانی معقول قابل دسترس است. باید به همه اینها اضافه کرد اشتیاق عربستان سعودی برای بدست اوردن توانایی های بیشتر در عملیات های هوا به سطح برای تایفون هایش را.

 

  thumb_21.jpg   thumb_22~0.jpg

(تصویری از تایفون های سعودی مجهز به پاد Damocles و بمب های لیزری paveway II )

 

  thumb_23~0.jpg   thumb_24~0.jpg   thumb_25~0.jpg

 

  thumb_26~0.jpg

 

(تصاویری از جنگنده تورنادو سعودی مجهز به موشک کروز Storm Shadow و تصاویری از سلاح ها و تجهیزات مورد استفاده در تایفون های سعودی از جمله موشک های Brimstone ، Storm shadow و بمب های pavewayII و paveway IV )

 

بیشتر و بیشتر و بیشتر !

 

سال ها پیش قبل از انکه عربستان سعودی تایفون هایش را سفارش بدهد بنابه گزارش ها ولیعهد Prince Sultan قصد خود را برای اینکه نیروی هوایی عربستان سعودی در سال 2015 200 فروند جنگنده تایفون داشته باشد اعلام کرده بود . اخیرا گزارش های مثبت بیشتر از قصد عربستان سعودی برای سفارش 48 فروند جنگنده تایفون دیگری ویا سه دسته یعنی 72 فروند دیگرعلاوه بر 72 فروند کنونی به گوش میرسد . تمام این گزارش ها دال بر این است که عربستان سعودی میخواهد نیروهای مسلح خود را در 5 سال اینده دوبرابر کند ازجمله دوبرابر شدن تعداد جنگنده های نیروی هوایی از 250 فروند به 500 فروند. حتی با 150 جنگنده F-15SA سفارش داده شده ( شامل 84 جنگنده جدید و 70 فروند از طریق بهینه سازی و بازسازی F-15S   ها ) و ناوگان باقی مانده از F-15Cها ( شامل 59 فروند تک سرنشین و 20 فروند F-15D اموزشی )  و در حدود 81 تورنادو، 72 تایفون سفارش داده شده کنونی باز هم این مقدار برای تامین این حجم کافی نیست. در عین حال انتظار نمی رود که هیچ یک از جنگنده های تورنادو یا F-15C/D در اینده نیروی هوایی عربستان سعودی نقشی داشته باشند. بنابراین میتوان دید که عربستان سعودی نیاز به 280 فروند جنگنده جدید دارد که شاید 216 تا و یا بیشتر از ان را تایفون تشکیل بدهد. با توجه به کاهش قیمت نفت و وجود به میزان نیاز جنگنده های تایفون در نیروی هوایی عربستان سعودی این پرسش را ایجاد میکند که ایا این میزان جنگنده در اینده  مورد نیاز است؟ 

 

  thumb_27.png   thumb_28.png    thumb_29.png

 

(لیست هایی از برخی از جنگنده های تایفون سعودی با شماره سریال و تاریخ ساخت و .. )

 

منبع : http://www.military.ir/forums/topic/29762-%D8%AC%D9%86%DA%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-eurofighter-thyphoon-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86/

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 9
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 321
  • آی پی دیروز : 305
  • بازدید امروز : 2,324
  • باردید دیروز : 1,529
  • گوگل امروز : 34
  • گوگل دیروز : 44
  • بازدید هفته : 9,051
  • بازدید ماه : 21,104
  • بازدید سال : 160,232
  • بازدید کلی : 5,103,221