عنوان | پاسخ | بازدید | توسط |
![]() |
1 | 3842 | dalahoo4631 |
![]() |
4 | 8368 | dalahoo4631 |
![]() |
5 | 5213 | dalahoo4631 |
![]() |
3 | 13145 | dalahoo4631 |
![]() |
0 | 7387 | admin |
![]() |
0 | 5025 | admin |
![]() |
0 | 6065 | admin |
![]() |
0 | 4483 | admin |
![]() |
0 | 6542 | admin |
![]() |
0 | 17444 | admin |



پس از سالها مذاکره، کشمکش و تکذیب و تایید، بالاخره در جریان رژه روز 29 فروردین در جوار حرم امام خمینی(ره)، برای اولین بار اجزایی از سامانه دفاع هوایی اس 300 در داخل کشورمان به نمایش در آمد. ایران در سال 2007 میلادی، قراردادی را برای خرید سامانه های دفاع هوایی S-300 PMU-1 با روسیه به امضاء رساند.




_Mirage_5MA_Elkan_Lofting-6.jpg)












ایران نخستین بار در سال ۱۹۶۰ دست به سفارش ۷۰۰ تیره موشک سایدواندر نسخه بی زده است که نخستین نمونه این موشک بوده و بین سالهای ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۰ انها را تحویل گرفته. این موشک قبل از ورود اف۵ به ایران یعنی در سال ۱۹۶۵ وارد خدمت شد و احتمالا مدتی روی اف۸۶ سایر نیروی هوایی نصب می شده است. ایران در ادامه با سفارش اف۴ دی فانتوم دست به سفارش نسخه پیشرفته تر AIM-9E در سال ۱۹۶۸ به میزان ۴۰۰ تیره زده است و با افزایش تعداد اف۴ و اف۵ های ارتش ، این نیرو دست به سفارش ۷۰۰ تیره موشک AIM-9J زده است که بر روی اف۴ ایی فانتوم اف۵ ایی تایگر نیروی هوایی نصب شده است.


نیروی هوایی رژیم صهیونیسمی در سال ۱۹۴۸ تاسیس شد.تا مدتها به دلیل به رسمیت شناخته نشدن این رژیم به عنوان یک کشور(تا قبل از سال ۱۹۴۸) و همچنین تحریم های که برخی از کشورها حتی بعد از به رسمیت شناخته شدن این رژیم وضع کرده بودند خریدهای نظامی این نیرو به صورت قاچاق انجام می شد و البته در ان زمان خرید حتی یک بمب افکن به صورت قاچاق نیز راحت بود.

جنگنده چند منظوره تک سرنشینه و تک موتوره داسا میراژ۲۰۰۰ اولین پرواز خود را در سال ۱۹۷۸ انجام داد و در سال ۱۹۸۲ وارد خدمت شد.طرح ساخت میراژ ۲۰۰۰ به اواخر دهه ۱۹۶۰ بر میگردد زمانی که فرانسه به همراه انگلستان و المان به دنبال یک جنگنده تهاجمی بال متغیر بودند که البته در نهایت با خروج فرانسه از طرح ،دو کشور دیگر تورنادو را توسعه دادند.مدتی داسا بر روی طرح بال متغیر داخلی با نام میراژ جی کار کرد ولی در نهایت این طرح نیز به نفع یک طرح جدید با بالهای سنتی دلتا شکل به کنار رفت.داسا در اواسط دهه ۱۹۷۰ بر روی طرحی با نام سوپر میراژ کار میکرد ولی این طرح بسیار پیچیده و گران قیمت بود ولی سرانجام از بهسازی و بازنگری در طرح سوپر میراژ، میراژ۲۰۰۰ متولد شد.


در طی مدتی که سری سوم خلبانان فراگ فوت در افغانستان حضور داشتند بیش از 6 خلبان توانستند پس از هدف قرار گرفتن هواپیمایشان با موفقیت ایجکت کنند ؛ یکی از این خلبانان سرهنگ دوم نیکولای پلاسکونوس بود که در 18 نوامبر 1986 (27 آبان 1365) ، هنگامی که داشت پس از بمباران ، هواپیمایش را از حالت شیرجه خارج می کرد مورد اصابت یک موشک استینگر قرار گرفت.


شرکت Tetraedr کشور بلاروس از جمله شرکت های فعال در زمینه سیستم های پدافندی و راداری است. این شرکت تلاش مستمر و طولانی مدتی را برای ارتقای سامانه 9K33 Osa و تطبیق آن با الزامات روز انجام داد که حاصل آن سامانه ارتقا یافته Osa-1T بود. سامانه Osa از جمله سامانه های پدافندی است که در طول جنگ سرد به منظور تامین الزامات واحد های پدافندی شوروی (PVO-SV) و ایضا کشورهای عضو پیمان ورشو طراحی و ساخته شد. هدف از ساخت این سامانه ، دستیابی به یک سامانه پدافندی لشکری با قابلیت تامین دفاع هوایی نقطه ای برای یگان های زرهی و نیروهای رزمی ترکیبی در ضمن پیشروی بود.


در۱۷ دسامبر سال ۲۰۰۹ میلادی کمپانی بوئینگ نسل جدید از اف۱۵ استریک ایگل با نام F-15SE سایلنت ایگل را به نمایش گذاشت که تلاشی برای کاهش سطح مقطعی اف۱۵ ایگل بود. اف۱۵ ایگل در دهه ۱۹۷۰ به عنوان یک شکاری رهگیر ساخته شد ولی در دهه ۱۹۸۰ به عنوان یک جنگنده تهاجمی در نسخه استریک ایگل جایگزین اف۱۱۱ شد . اف۱۵ برد زیاد و توان حمل تسلیحات بالای داشت ولی یکی از بزرگترین مشکلاتش سطح مقطعی بزرگش بود که بیشتر به ورودی هوا بزرگشت بر میگشت که امواج رادار را به باز می گردند. سطح مقطعی اف۱۵ ایگل در نسخه شکاری حدود ۲۰ تا ۲۵ متر مربع و در استریک ایگل حدود ۱۵ متر مربع است عملا عددی مشابه اف۴ فانتوم



در اواخر دهه شصت میلادی (سال 1969) وزارت دفاع اتحاد جماهیر شوروی مطالعات در زمینه ساخت سامانه پدافندی برد بلند یا سامانه دفاع موشکی منطقه ای با برد 75 کیلومتر و با قابلیت درگیری همزمان با چند هدف را اغاز کرد. ساخت و توسعه نمونه زمین پایه این سامانه به دفتر طراحی مرکزی آلماز (Almaz) و ساخت نمونه دریاپایه به بخش تحقیقات صنایع Altair سپرده شد.

در سال 1961 ، شرکت مکدانل جنگنده F-4B جدید خود را که از ایالات متحده عازم پاریس جهت شرکت در پنجاهمین دوره نمایشگاه هوایی این شهر بود، به منظور توقف برای سوخت گیری از عمد در پایگاه یویلتن متعلق به ناوگان بازوی هوایی (هوادریا) بریتانیا فرود آورد تا جرقه دلبستگی به فانتوم را در دل افسران نیروی دریایی بزند.اما ریشه اصلی علاقه بریتانیا به فانتوم به پروژه جنگنده بمب افکن عمود پرواز P.1154 که توسط نیروی هوایی و دریایی این کشور پیگیری میشد بر می گردد.


مک دانل داگلاس اف/ای-۱۸ هورنت (به انگلیسی: McDonnell Douglas F/A-18 Hornet) جت جنگنده چندمنظوره فراصوت دوموتوره و تک سرنشینهای است که در اواخر دهه ۱۹۷۰ بر اساس جنگنده آزمایشی وایاف-۱۷ توسط شرکت مکدانل داگلاس و نورتروپ برای استفاده در نیروی دریایی و تفنگداران دریایی آمریکا طراحی شد. این هواپیما هم توانایی نبردهای هوایی و هم قابلیت حمله به اهداف سطحی را دارد و مهمترین ماموریتهایی که برای آن تعریف شده شامل دفاع هوایی از ناوگانهای دریایی، اسکورت جنگندههای دیگر، سرکوب پدافند هوایی دشمن، حملات ضربتی و بمباران اهداف زمینی و دریایی، ماموریتهای برتری هوایی، رهگیری جنگندهها و بمبافکنها و موشکهای دشمن، پشتیبانی نزدیک هوایی، و شناسایی هوایی میشود. اف-۱۸ برای انجام ماموریت شبانهروزی در هر نوع شرایط آبوهوایی طراحی شده و قابلیت سوختگیری در هوا و فرود و پرواز از ناوهای هواپیمابر را دارد.



در اکتبر 1986 (مهر 1365) ، سری دوم خلبانان فراگ فوت اعزامی به افغانستان به همراه تعدادی از هواپیماها که نیاز به تعمیرات اساسی داشتند به روسیه برگشتند و خلبانان جدیدی جایگزین آنها در تیپ 378 ام هوایی شدند.


تعداد صفحات : 4