عنوان | پاسخ | بازدید | توسط |
![]() |
1 | 3842 | dalahoo4631 |
![]() |
4 | 8368 | dalahoo4631 |
![]() |
5 | 5213 | dalahoo4631 |
![]() |
3 | 13145 | dalahoo4631 |
![]() |
0 | 7388 | admin |
![]() |
0 | 5025 | admin |
![]() |
0 | 6065 | admin |
![]() |
0 | 4484 | admin |
![]() |
0 | 6543 | admin |
![]() |
0 | 17444 | admin |






.jpg)
روسیه کشوری است که اسرار نظامی آن براحتی در دسترس عموم قرار نمی گیرند و همیشه مخفی کاریها در صدر برنامه های نظامی آنان می باشد یکی از این اسرار طراحی و ساخت بالگرد جدید جنگی Ка-58 ساخت کارخانه بالگرد سازی کاموف روسیه است که در ساخت آن از تکنولوژییهای جدید پیچیده نظامی و تکنولوژی استیلت (stealth) استفاده گردیده است.

میل امآی-۲۸(به روسی: Ми-28) (نامگذاری ناتو Havoc) یک بالگرد تهاجمی روسی جهت مقابله با اهداف زمینی زرهپوش و اهداف هوایی کمسرعت در روزوشب و تمام وضعیتهای آبوهوایی است. این بالگرد ۴ پره مجهز به به دو موتور توربو شفت با قدرت۲۲۰۰ اسب بخار میباشد.
کار بر روی طراحی میل ام آی-۲۸ در سال ۱۹۸۰ آغاز شد و اولین پیشنمونه آن در نوامبر ۱۹۸۱ به پرواز درآمد. در سال ۲۰۰۶ اولین فروند از آن به نیروی هوایی روسیه تحویل داده شد. پیش بینی میشود این بالگرد تا سال ۲۰۱۶ جایگزین میل می ۲۴ شود.

دکترین نظامی روسی در سال 1982 میلادی درخواست نوینی برای ساخت هواگرد جدیدی به طراحان و کارشناسان کارخانه هواگرد سازی کاموف پیشنهاد داده اند که هواگردی برای نیروهای ارتشی طراحی گردد که یک سرنشین داشته باشد که هم کار هدایت هواگرد را انجام دهد و هم اینکه در زمان نبرد باید جایی خالی اپراتور را برای استفاده سلاحه های نصب شده در روی هواگرد را انجام دهد، داشتن دو سرنشین (خلبان و اپراتور) در هواگرد که هر کدام وظایف جداگانه داشته باشند در صورت احتمال حادثه برای اپراتور در مناطق جنگی خلبان مجبور به اتمام ماموریت و برگشتن به پایگاه میشود حال اگر وظایف اپراتور را خلبان انجام دهد دیگر این مشکل پیش نخواهد آمد.
برای این منظور پیشنهاد ساخت چنین هواگردی را کارخانه هواگرد سازی کاموف عهده دار شد.
مهندسان کارخانه کاموف با تجربه از ساخت هواگردی در گذشته که دو ملخ روی هم داشته و با گردش در خلاف جهت همدیگر حرکت میکرده هواگر دیگری را با نام Ka-50 طراحی و تولید نمودند.

کارخانه بالگرد سازی کاموف بالگردی مشابه با نمونهKa-50 به نام Ka-52 طراحی و ساخته است که قطعات این بالگرد به مقدار زیادی از بالگردKa-50 به عاریت گرفته شده است.
Ka-52 بالگردی تهاجمی و چند منظوره است که قادر به پرواز در همه شرایط آب و هوای جوی روز و شب می باشد این بالگرد توانائی مانور و قدرت زیادی را در میادین جنگ و نبرد در اختیار خلبان قرار میدهد و در کابین بالگرد Ka-52 بر خلاف مدل Ka-50 که جا برای یک خلبان وجود داشت دو محل در نظر گرفته شده است یک جا برای خلبان و یک جا هم برای اپراتور می باشد.

حداکثر سرعت لول کاموف 310 کیلومتر بر ساعت بوده و از برد رزمیی برابر 460کیلومتر برخوردار است. کاموف توسط دفتر طراحی در روسیه طراحی گشته و از دو موتور توربوشفت کلیموف (تی وی 3-117 وی ام آ) هر کدام به قدرت2200شفت اسب بخار برای تولید نیروی تراست خود بهره می برد.این موتورها در دوسمت بدنه هلیکوپتر واقع شده و این امر بقاپذیری بالایی به این هلیکوپتر بخشیده است.این هلیکوپتر می تواند حدود2تن انواع تسلیحات شامل موشک های ضدتانک ،راکت های غیرهدایت شونده در کالیبرهای مختلف،موشک های هوا به هوا و انوع بمب ها را در چهار محل زیر دو بال کوچک نصب شده در وسط حمل کند.که از مهم ترین موشک های آن می توان به Vikhrشاره داشت.

بالگرد مشهور Mi-24 (NATO designation Hind) در کانون توجهات جنگ های محلی، درگیری های مسلحانه و عملیات های ویژه در سراسر جهان قرار دارد و با وجود سن و سال بالا باز هم در بسیاری از سرویس ها و نبرد های هوایی نقش موثری را ایفا خواهد کرد.
راز پابرجا بودن این بالگر در این روز ها آسان و ارزان بودن راه های دستیابی به آن است و همچنین خود را قابل اعتماد نگه داشته اما با این وجود، نوسازی، ارتقاء و مدرنیزه کردن برای عملیاتی نگه داشتن برای رقابت با سایر همنوعان امری بسیار لازم و ضروری است زیرا اگر اینگونه نباشد به راحتی از گردونه ی این صنعت حذف خواهد شد و به جز نامی چیزی از او باقی نخواهد ماند به خصوص که امروزه رقابت ها بر سر به دست آوردن جنگ افزار های پیشرفته برای رویا رویی با نبرد های مدرن است.

V-22 Osprey یک هواگرد آمریکایی چندمنظوره ساخت بل بوئینگ است که با استفاده از تکنولوژی تیلت روتر (Tiltrotor) قابلیت نشت و برخاست عمودی و نشست و برخاست کوتاه را داراست. این هواگرد هم همانند یک هلیکوپتر توانایی پرواز عمودی را داراست و هم می تواند مانند یک هواپیما با سرعت و در ارتفاع نسبتا بالا پرواز کند یا همانند یک بالگرد در هوا معلق بماند. این هواگرد یکی از همهکارهترین پرندههای ناوگان عمودپرواز آمریکا (VTOL) و همچنین جوانترین عضو ناوگان مذکور به شمار میآید. در واقع V-22 آخرین عضو اضافه شده به زرادخانه VTOL آمریکا طی بیش از 20 سال گذشته است.

بالگرد SH-3 Sea King (که به نام S-61 در کارخانه سازنده شناخته می شود) با هدف ساخت یک هلیکوپتر ضد زیردریایی برای نیروی دریایی ایالات متحده طراحی شد.سطح زیرین این هلیکوپتر به شکل شناور طراحی شده و دو باله پخ در دو طرف بدنه به حفظ تعادل آن بر روی آب کمک میکند.اولین مدل اس-61 که قراردادی برای فروش آن منعقد شد، SH-3A سی کینگ بود.در 23 سپتامبر 1957 قرارداد اولیه تولید این هلیکوپتر برای نیروی دریایی ایالات متحده منعقد شد و اولین پیش نمونه اش در 11 مارس 1959 برای نخستین بار به پرواز درآمد.از زمان اولین پرواز اس-61 تا به حال،مدل های مختلفی از این هلیکوپتر ساخته شده و انواعی هم با اجازه شرکت سازنده در کشورهای انگلستان،ایتالیا و ژاپن مونتاژ شده است.همچنین این هلیکوپتر با نام نیوری پس از اصلاحات مفصلی در مالزی تولید شد.

کبرا ، بالگردی نام اشنا در جهان است و بسیاری نام این بالگرد افسانه ای را شنیده اند حتی اگر اطلاعات کمی در مورد هوانوردی یا امور نظامی داشته باشند.این بالگرد آمریکایی برای اولین بار در سال 1965 پرواز کرد و خدمت در ارتش بیش از 8 کشور را در کارنامه دارد . بیش از 2000 فروند از انواع این بالگرد ساخته شده که نشان از محبوبیت ، کارایی و موفقیت ان دارد . به خاطر همین عملکرد خوب سپاه تفنگداران آمریکا تصمیم گرفت تا کبرا را برای سالهای بعد از 2020 نیز به خدمت گیرد و ان را توسط برنامه ارتقای عملی کرد و این گونه بود که افعی متولد شد .

میل ۲۴ اولین هلیکوپتری است که در نیروی هوایی روسیه جهت عملیات تهاجمی، عملیات ضدکشتی و امور ترابری به خدمت گرفته شده است. ماموریتهایی دیگری نیز توسط این هلیکوپتر انجام می شود، از جمله: عملیات پشتیبانی هوایی نزدیک، عملیات شکار تانک، عملیات اسکورت و نبرد هوایی با هواپیماهای دشمن. ارابه شیطان (Satan's Chariot) نامی بود که مجاهدان افغان در هنگام اشغال کشورشان توسط شوروی سابق در دهه ۸۰ با دیدن هلیکوپتر MI-24 Hind به آن دادند. این هلیکوپتر به طور گسترده ای در جنگ افغانستان (1980 – 1988) مورد استفاده قرار گرفت و در این جنگ بود که به میل ۲۴نام «سلاح نبرد» (Weapon of the Conflict) اطلاق شد.

کبـرا نخستین هلیکوپتــر عملیاتی در جهان غرب بود که به طـور اختـصاصـی بـرای مامـوریتـهای تـهاجمی ساخته شـد و از هـمین رو، نـیای همه هلـیکوپتــرهـای هجومی و ضد تانک امروزین به شمار می رود. از اوایل دهه ی 1960 میلادی و در جریان جـنگ ویتنــام استفاده گسترده از هلـیکوپتـرهای مسـلح رواج یافــت. محدودیتهای هلیکوپترهای همه منظوره که با اصلاحاتی تبدیل به ماشـین های جنگی شده بودند، منـجر به تــلاش برای تکمیل هلیکوپتــرهایی با ماموریتــهای ویژه شد. هلیکوپتــر کبرا با قدرت آتـش و مانورپـذیری بی سابقه ای که از خود نشـان داد، از هنگام جنگ ویتنام در تمامی عملیات نظامی آمریکا حضور داشته است. کبرا هنوز هم در واحد تفنگداران دریایی آمریکا و نیز در نیروهای مسلح هشت کشـــــــور دیگر از جمله جمهوری اسلامی ایـران به پرواز ادامه می دهد.

هلیكوپتر تهاجمی و چند منظوره Apache ساخت کمپانی بزرگ Boeing برای ارتش آمریكا ست كه جایگزین هلیكوپترهای AH-1 Cobra ساخت کمپانی Bell شده و AH ابتدای نام هلیكوپتر کوتاه شدهAttacker Helicopter است.وظیفه اصلی این هلیکوپتر پشتیبانی نزدیک هوایی،CAS، است.
AH-64Apache از همان ابتدا به گونه ای طراحی شد که کاملا قابل بهسازی و بروز رسانی باشد تا بتواند تواناترین هلیکوپتر چند منظوره جنگی در دنیا باشد و نیازهای جنگ های هوایی حال و آینده را برطرف کند.