عنوان | پاسخ | بازدید | توسط |
![]() |
1 | 3842 | dalahoo4631 |
![]() |
4 | 8368 | dalahoo4631 |
![]() |
5 | 5213 | dalahoo4631 |
![]() |
3 | 13145 | dalahoo4631 |
![]() |
0 | 7388 | admin |
![]() |
0 | 5025 | admin |
![]() |
0 | 6065 | admin |
![]() |
0 | 4484 | admin |
![]() |
0 | 6543 | admin |
![]() |
0 | 17444 | admin |


_Mirage_5MA_Elkan_Lofting-6.jpg)








جنگنده چند منظوره تک سرنشینه و تک موتوره داسا میراژ۲۰۰۰ اولین پرواز خود را در سال ۱۹۷۸ انجام داد و در سال ۱۹۸۲ وارد خدمت شد.طرح ساخت میراژ ۲۰۰۰ به اواخر دهه ۱۹۶۰ بر میگردد زمانی که فرانسه به همراه انگلستان و المان به دنبال یک جنگنده تهاجمی بال متغیر بودند که البته در نهایت با خروج فرانسه از طرح ،دو کشور دیگر تورنادو را توسعه دادند.مدتی داسا بر روی طرح بال متغیر داخلی با نام میراژ جی کار کرد ولی در نهایت این طرح نیز به نفع یک طرح جدید با بالهای سنتی دلتا شکل به کنار رفت.داسا در اواسط دهه ۱۹۷۰ بر روی طرحی با نام سوپر میراژ کار میکرد ولی این طرح بسیار پیچیده و گران قیمت بود ولی سرانجام از بهسازی و بازنگری در طرح سوپر میراژ، میراژ۲۰۰۰ متولد شد.


در۱۷ دسامبر سال ۲۰۰۹ میلادی کمپانی بوئینگ نسل جدید از اف۱۵ استریک ایگل با نام F-15SE سایلنت ایگل را به نمایش گذاشت که تلاشی برای کاهش سطح مقطعی اف۱۵ ایگل بود. اف۱۵ ایگل در دهه ۱۹۷۰ به عنوان یک شکاری رهگیر ساخته شد ولی در دهه ۱۹۸۰ به عنوان یک جنگنده تهاجمی در نسخه استریک ایگل جایگزین اف۱۱۱ شد . اف۱۵ برد زیاد و توان حمل تسلیحات بالای داشت ولی یکی از بزرگترین مشکلاتش سطح مقطعی بزرگش بود که بیشتر به ورودی هوا بزرگشت بر میگشت که امواج رادار را به باز می گردند. سطح مقطعی اف۱۵ ایگل در نسخه شکاری حدود ۲۰ تا ۲۵ متر مربع و در استریک ایگل حدود ۱۵ متر مربع است عملا عددی مشابه اف۴ فانتوم



در سال 1961 ، شرکت مکدانل جنگنده F-4B جدید خود را که از ایالات متحده عازم پاریس جهت شرکت در پنجاهمین دوره نمایشگاه هوایی این شهر بود، به منظور توقف برای سوخت گیری از عمد در پایگاه یویلتن متعلق به ناوگان بازوی هوایی (هوادریا) بریتانیا فرود آورد تا جرقه دلبستگی به فانتوم را در دل افسران نیروی دریایی بزند.اما ریشه اصلی علاقه بریتانیا به فانتوم به پروژه جنگنده بمب افکن عمود پرواز P.1154 که توسط نیروی هوایی و دریایی این کشور پیگیری میشد بر می گردد.

مک دانل داگلاس اف/ای-۱۸ هورنت (به انگلیسی: McDonnell Douglas F/A-18 Hornet) جت جنگنده چندمنظوره فراصوت دوموتوره و تک سرنشینهای است که در اواخر دهه ۱۹۷۰ بر اساس جنگنده آزمایشی وایاف-۱۷ توسط شرکت مکدانل داگلاس و نورتروپ برای استفاده در نیروی دریایی و تفنگداران دریایی آمریکا طراحی شد. این هواپیما هم توانایی نبردهای هوایی و هم قابلیت حمله به اهداف سطحی را دارد و مهمترین ماموریتهایی که برای آن تعریف شده شامل دفاع هوایی از ناوگانهای دریایی، اسکورت جنگندههای دیگر، سرکوب پدافند هوایی دشمن، حملات ضربتی و بمباران اهداف زمینی و دریایی، ماموریتهای برتری هوایی، رهگیری جنگندهها و بمبافکنها و موشکهای دشمن، پشتیبانی نزدیک هوایی، و شناسایی هوایی میشود. اف-۱۸ برای انجام ماموریت شبانهروزی در هر نوع شرایط آبوهوایی طراحی شده و قابلیت سوختگیری در هوا و فرود و پرواز از ناوهای هواپیمابر را دارد.







تا اواسط سال 2001 به نظر می رسید که شناسه ی X-39 به هیچ پروژه ای اختصاص نیافته , اما گزارشاتی دریافت شد مبنی بر اینکه این شناسه برای پروژه ای مربوط به لابراتورا تحقیقاتی نیروی هوایی AFRL رزرو شده است . به نظر می رسد که این شناسه برای هواپیمای اثبات گر کوچک مقیاس و بی سرنشینی تحت برنامه ی " هواپیمای با فناوری پیشرفته ی آینده " FATE در نظر گرفته شده است , که توسط لابراتوار Wright در دایتون واقع در اوهایو حمایت می شود .

ایران در سال ۱۳۶۸ ، ۲۴ فروند میگ ۲۹ را از شوروی دریافت کرد که شامل ۱۸ فروند نسخه تک سرنشینه و ۶ فروند میگ۲۹ یو بی آموزشی بود . نسخه تحویلی به ایران نسخه صادراتی میگ۲۹ A بود که در ان زمان نیز تنها نسخه تولید میگ ۲۹ بود و با تمامی مشکلات نسخه پاییه A تنها گزینه ایران برای این جنگنده بود.


در سال 1986 ، پروازهای شبانه 4 فروندی تبدیل به یکی از اصلی ترین کاربردهای فراگ فوت در افغانستان شد.در این ماموریت ها ابتدا یک هواپیما که به بمب های منور SAB-100 و SAB-250 مجهز شده بود ، بمب ها را در ارتفاعی بالاتر از دیگر هواپیماهای دسته پروازی در منطقه هدف رها می کرد ؛ این بمب ها که به چتر کاهنده سرعت برای افزایش مداومت پرواز مجهز بودند هدف را برای دیگر هواپیماهای دسته پروازی مشخص می کردند.

در این مقاله تلاش میشود تا نگاهی به کارایی سوخو ۳۰ و قیاسی کوتاه بین ان با جنگندههای مشابه انجام شود که دست کم از نظر ماموریتی به ان نزدیک هستند ولی لازم است خواننده این مقاله قبل از خواندن مقاله برای اشنایی بیشتر با سوخوی۳۰ به مقاله در همین سایت در مورد تاریخچه و مدل های مختلف سوخوی ۳۰ نظری بیندازید (برای خواندن این مقاله اینجا را کلیک کنید).


در جنگ افغانستان کنترلر های شکاری خط مقدم که عموماً همراه با نیروهای زمینی در منطقه مستقر می شدند نه تنها موقعیت هدف و میزان خسارت وارده بعد از بمباران که میزان کارایی هر نمونه از تسلیحات - به ویژه سلاح های تازه تحویل شده - بر علیه اهداف مختلف را نیز تحلیل و به اسکادران گزارش می کردند.


بدون شک ، جنگنده / بمب افکن F-4 ، یکی از شاهکارهای خلقت صنعت هوانوردی نظامی بشمار می رود . برای کسانی که از عالم هوانوردی سررشته ای ندارند ، F-4 ، کلمه ای غریب است ، اما فانتوم را همه می شناسند . شهرت و محبوبیت این واژه ، به حدی است که در گفتگوهای عامیانه و کوچه بازاری ، نیز جایی برای خود ، دست و پا نموده است .

اف-۱۵ ایگل (عقاب) جنگنده آمریکایی است که برای برتری هوائی به سفارش دولت آمریکا (برای نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا و گارد ملی هوائی) طراحی و ساخته شدهاست. این هواپیما را شرکت مکدانل-داگلاس که اکنون بخشی از شرکت بوئینگ است میساخت. اف-۱۵ جنگنده اصلی آمریکا برای مراقبت از مرزهای هوائی این کشور است.

طیف وسیع سلاحهای قابل حمل توسط فانتوم اف 4
در طی چهار دهه خدمت در ارتش آمریکا، فانتوم تمامی وظایف جنگی که بر عهده اش نهاده شد به انجام رساند و هنوز در برخی کشورهای دنیا همچون نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به خدمت خود ادامه می دهد. شهید دوران از بهترین خلبانان این نوع جنگنده در دنیا محسوب می شد که قادر بود این هواپیما را در مرزهای توانایی اش به خدمت درآورد.

جنگنده اف-۸ کروسیدر (Crusader به معنای جنگجوی صلیبی) جنگندهٔ تک موتورهٔ فراصوت برتری هوایی ناونشین بود که به وسیلهٔ شرکت ووت (Vought) برای نیروی دریایی ایالات متحدهُ آمریکا و تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا ساخته شد تا جایگزین اف۷یو کاتلس شود.

مجسمه هواپیما ها میگ / نماد جنگ سرد کمونیست ها

هواپیمای میگ 31 موسوم به فاکس هوند (سگ شکاری) در کنار خانواده فلانکرها ستون فقرات نیروی هوایی فدراسیون روسیه را تشکیل می دهد.این هواپیما که قادر به ارتقا در نسل 5 نیست در یکی از پایگاه های هوایی غیرفعال روسیه یا موسوم به گورستان هواپیما ها رها شده،همانطور که در تصویر مشاهده میکنید لاشه یکی از مدل های اولیه این هواپیما در یکی از گوشه های این گورستان قرار دارد ،این هواپیما در دوران اتحاد جماهیر شوروی وارد خدمت شد ولی در نهایت پس از خدمت سرانجام به این گورستان منتقل شده است و انتظار سرنوشت خود را می کشد.البته تنها مدل های اولیه فاکس هوند غیر عملیاتی هستند ،نسخه میگ 31 اس (Mig 31s) همانچنان در حال خدمت برای فدراسیون روسیه هست.

پرنده شناسایی تاکتیکی RF-4G
هنگامی که ویت مین ها در سال 1960 برای تسلط بر ویتنام جنوبی ، دست به حملات پراکنده علیه ویتنام جنوبی زدند ، ایالات متحده به درخواست حکومت وقت ویتنام جنوبی ، مبنی بر ارسال کمک نظامی پاسخ مثبت داد . بدنبال این مساله ، چند صد کارشناس نظامی آمریکایی برای آموزش ارتش ضد کمونیست ویتنام جنوبی به منطقه اعزام شدند . با این وجود ،این نبرد طی سالها بتدریج به یک نبرد تمام عیار و فرسایشی مبدل گشت . اما وقتی مبحث بازدارندگی در مقابل حملات پراکنده ویت مین ها پیش کشیده شد ، این فانتوم ها بودند که درسراسر دهه 60 میلادی بعنوان یک عامل مهم در کند وخنتثی نمودن حملات شمالی ها نقشی پررنگ را ایفا کرده و ثابت نمودندکه یکی از موثرترین عوامل در برتری آتش واحدهای زمینی بشمار می آیند . اما در این میان ، آنچه که بطور نسبی از اجرای حملات هوا به زمین مهم تر و صد البته ناشناخته تر بشمار می آمد.

یوروفایتر تایفون (Eurofighter Typhoon) یک جت جنگنده چندمنظورهٔ دوموتوره با کانارد و بال دلتا است. این هواپیما توسط کنسرسیومی اروپایی متشکل از سه شرکت بیایئی سیستمز، ایایدیاس و آلنیا آئروناتیکا طراحی و ساخته میشود. این پروژه توسط نتما (NETMA، یوروفایتر ناتو و آژانس مدیریت تورنادو) که به عنوان مشتری اصلی فعالیت میکند مدیریت شد.
تعداد صفحات : 2