loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

موشک چند منظوره ی کام (CAMM) نام خانواده ای از موشکهای زمین به هوا و هوا به هوا است که توسط شرکت ام.بی.دی.ای و برای نیروهای مسلح بریتانیا ساخته شده است. این موشک مشترکات زیادی با موشک هوا به هوای ا

آخرین ارسال های انجمن
عادل خوجه بازدید : 10658 پنجشنبه 09 مهر 1394 نظرات (0)
موشک چند منظوره ی کام (CAMM) نام خانواده ای از موشکهای زمین به هوا و هوا به هوا است که توسط شرکت ام.بی.دی.ای و برای نیروهای مسلح بریتانیا ساخته شده است. این موشک مشترکات زیادی با موشک هوا به هوای اسرام دارد اما تجهیزات الکترونیکی ،و به ویژه جستجوگر راداری، آن پیشرفته تر از اسرام است. موشک کام احتمالا در سال 2016 به خدمت گرفته خواهد شد و تمام سرویسهای نظامی بریتانیا آن را به خدمت خواهند گرفت. قرار است تا موشک کام جایگزین موشکهای قدیمی سی ولف در نیروی دریایی، موشک راپیر در نیروی زمینی و اسرام در نیروی هوایی این کشور بشود.
 
تاریخچه
 
موشک کام نتیجه ی برنامه ی مشترکی بین شرکت ام.بی.دی.ای و وزارت دفاع بریتانیا برای ایجاد یک شبکه ی دفاع هوایی است. این برنامه خود قسمتی از یک برنامه ی بزرگتر بود که برای مقابله با هر گونه تهدیدات هوابرد شناخته شده ی امروزی و آینده. فاز اول این برنامه بر روی ساخت یک موشک ارزان قیمت با هدایت آشیانه یاب راداری مجهز به دیتا لینک ،که توانایی پرتاب عمودی نیز داشته باشد، متمرکز شده بود. در فاز دوم بر روی زیرسیستمهای پرواز، هدایت در میانه ی مسیر و آزمایش شلیک از هواپیما کار شد. در سال 2011 پرتاب عمودی موشک کام از روی یک کامیون با موفقیت انجام شد.
 
در نهایت قرارداد ساخت موشک جدید در سال 2012 بین وزارت دفاع و شرکت ام.بی.دی.ای به مبلغ 483 میلیون پوند بسته شد. یکسال بعد نیروی دریایی نیوزلند خواستار به خدمت گرفتن نمونه ی دریاپایه ی موشک کام در شناورهای رزمی خود شد. در سال 2014 نیز نیروی دریایی برزیل نیز این موشک را برای ناوچه های کلاس تامانداره ی خود انتخاب کرد.
 
 
 
مشخصه
 
مشخصه های طراحی موشک کام بر روی قیمت کم، ساختار ماجولار، کم کردن قطعات مکانیکی و تکیه بر نرم افزار تأکید دارد. کمترین برد موشک کام 1 کیلومتر و بیشترین برد آن 25 کیلومتر می باشد. این مشخصه بیشتر از برد 1-10 کیلومتر موشک سی ولف و دیگر موشکهایی است که موشک کام جای آنها را خواهد گرفت.
 
این موشک برای دفاع از کشتی ها و مناطق حساس طراحی شده و قرار است تا در برابر حملات موشکی پیچیده و پر تعداد از کشتی های نیروی دریایی سلطنتی دفاع کند. موشک انداز حامل موشک کام 360 درجه اطراف خود را پوشش می دهد. نرخ شلیک این موشک بالا است تا بتواند در برابر حملات همزمان از چند جهت واکنش نشان دهد. از این نظر می توان موشک کام را با موشک آستر-15 مقایسه کرد.
 
موشک کام تا میانه ی مسیر به وسیله ی یک دیتالینک که اطلاعات را از رادار لانچر می گیرد هدایت می شود و بعد از آن هدایت موشک توسط رادار آشیانه یاب داخلی آن صورت می گیرد. این روش هدایت اختفای موشک را در هنگام نزدیک شدن به هدف افزایش می دهد. موشک کام را می توان به وسیله ی هر رادار جستجوی 2 بعدی یا 3 بعدی هدایت کرد.
 
کام را می توان از طریق انواع لانچرهای عمودی ،مانند مارک-41، شلیک کرد. به علاوه هواپیماهای جنگنده ای مانند یوروفایتر تایفون نیز قادر به شلیک آن هستند. نمونه های زمین پایه و دریاپایه دارای بالچه های تاشو هستند. یک موتور کمکی قبل از روشن شدن موتور اصلی روشن شده و موشک را از کشتی فاصله می دهد. به خاطر اینکه خروجی این موتور دارای گازهای سمی نیست برای خدمه ی لانچر مشکلات کمتری پیش می آید و همچنین خوردگی بدنه ی کشتی کاهش می یابد.
 
شرکت ام.بی.دی.ای ادعا می کند که موشک کام را می توان حتی بر علیه شناورهای کوچک نیز بکار گرفت.
 
 
 
نمونه ی هوابرد
 
چون موشک کام برگرفته از موشک هوا به هوای اسرام است شرکت ام.بی.دی.ای ادعا می کند که نمونه ی هوابرد آن را می توان با کمترین مشکل از هواپیماهایی که تا به حال از موشک اسرام استفاده می کردند شلیک کرد.
 
نمونه ی زمین پایه
 
لانچرهای چندتایی موشک زمین پایه ی کام بر روی کامیون نصب خواهدشد. این کامیون ها دارای رادار نیستند و اطلاعات لازم برای هدفگیری موشک را به وسیله ی دیتالینک و از طریق یک شبکه ی بزرگ دفاعی می گیرند.
 
 
 
نمونه ی دریا پایه
 
نمونه ی دریا پایه ی موشک کام موشک سی سپتور نام دارد. این موشک از موشک سی ولف جای کمتری را اشغال می کند که در یک ناوچه ی کوچک مزیت زیادی به حساب می آید.
 
نمونه ی برد بلند
 
این نمونه توسط ام.بی.دی.ای ایتالیا توسعه داده شده و با کمک یک موتور اضافی می تواند تا 45 کیلومتر برد داشته باشد.
 
بکارگیرندگان
 
بریتانیا، نیوزلند، برزیل
 
 
 

مشخصات

کام کوتاه برد

کام برد بلند

سازنده

ام.بی.دی.ای (شعبه ی بریتانیا)

ام.بی.دی.ای( شعبه ی ایتالیا)

وزن(کیلوگرم)

99

160

طول(متر)

3.2

4.2

قطر(متر)

0.166

0.19

سرجنگی

ترکش شونده

ترکش شونده

فیوز

مجاورتی/ضربه ای

مجاورتی/ضربه ای

برد(کیلومتر(

25

45

سرعت(ماخ)

3

3

هدایت

دیتالینک/آشیانه یاب راداری فعال

دیتالینک/آشیانه یاب راداری فعال

 
منبع : 
http://wars-and-history.mihanblog.com/post/1137
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 9
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 100
  • آی پی دیروز : 238
  • بازدید امروز : 230
  • باردید دیروز : 1,358
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 21
  • بازدید هفته : 3,796
  • بازدید ماه : 36,938
  • بازدید سال : 176,066
  • بازدید کلی : 5,119,055