در اوت 1943شرکت ARADO مطالعات گسترده ای را در زمینه ساخت جنگنده جت شروع کرد.طراح ویلهم ون نیس سه طرح پیشنهاد کرد:هواپیما با دو موتور جت( AR TEW 16/43-23 ) هواپیما با موتور موشک( AR TEW 16/43-13 ) و هواپیما با ترکیبی از موتورهای جت و موشک( AR TEW16/43-15 ).
این طرح که سابقه ان به 20 مارس 1943 برمیگردد کاملا از فلزساخته شده بود و مثال دیگری از تفکر رو به جلو در طراحی هواپیما توسط مهندسین المانی در جنگ جهانی دوم بود. با بدنه ای شبیه طرح
TEW16/43-13 بجز طولش که بخاطرموتور و تانک های سوخت اضافی افزایش یافته بود.شاید قابل توجه ترین عنصر این هواپیما نحوه قرار گیری موتور ان است.یک موتور جت احتمالا Heinkel He S 011 با تراست 1300 کیلوگرم (2866 lbs) در بالای بدنه بلافاصله پشت کاکپیت خلبان نصب شده بود.
برای افزایش نرخ صعود و عملکرد بالاتر از 10000 متر (32800 پا ) یک موتور راکتی Walter HWK 509A درانتها در داخل بدنه به همراه دو مخزن T-STOFF و C-STOFF قرار داده شده بودند.بالها 25 درجه به سمت عقب خم و در پایئن بدنه نصب شده بودند.به دلیل قرار دادن موتورجت ارایش دوقلوی باله و سکان انتخاب شده بود.چرخ های اصلی با چرخ های کوچک کروی جایگزین و در پشت سر هم قرار داده شدند.چرخ اصلی جلو به عقب کشیده شده بود.کاکپیت خلبان در جلوی بدنه قرار داشت و دید رو به جلوی خوبی به خلبان می داد اما دید به عقب به خاطر موقعیت قرار گیری موتور بسیار ضعیف بود.
تسلیحات این هواپیما از دو توپ 15 میلیمتری MG 151/15 یا 20 میلیمتری MG 151/20 و یک 30 میلیمتریMK 103 یا دو 30 میلیمتری MK 108 تشکیل شده بود که همگی در جلوی بده قرار میگرفتند. طراحی جنگنده ترکیبی جت و راکت بعد از جنگ جهانی دنبال شد ولی بعدا این ایده نیز منسوخ گشت.<
مشخصات کلی:
تعداد سرنشین:1 نفر
طول:11.75 متر
عرض:10.5 متر
ارتفاع:2.8 متر
وزن برخواست:6670 کیلوگرم
حداکثر سرعت:920 کیلومتر در ساعت
سقف پرواز:18800 مت
برد:1200 کیلومتر
موتور:1 موتورتوربوجت HEINKEL S 001 و 1 موتور راکتی WALTER HWK 509A
منبع: سنترال کلوبز