loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

پس از جنجال سياسي سال 1960 در مورد سقوط يک فروند هواپيماي جاسوسي امريکايي - يو بر فراز خاک لاخاد جماهير شوروي، دولتمردان ايالات متحده نسبت به بقيهء طرحهاي مربوط به هواپيماهاي مربوط به هواپيماهاي نف

آخرین ارسال های انجمن
عادل خوجه بازدید : 2456 دوشنبه 22 مهر 1392 نظرات (0)

پس از جنجال سياسي سال 1960 در مورد سقوط يک فروند هواپيماي جاسوسي امريکايي - يو بر فراز خاک لاخاد جماهير شوروي، دولتمردان ايالات متحده نسبت به بقيهء طرحهاي مربوط به هواپيماهاي مربوط به هواپيماهاي نفوذي بيمناک شدند و در سال بعد برنامهء بمب افکن بلند پرواز XB70 را لغو کردند. با اين حال، انديشهء نفوذ بي خطر به خاک دشمن همچنان باقي ماند، تا آنکه به ساخت بمب افکن بال متغير B-1 در سال 1975با سطح مقطع راداري نسبتاً کوچک انجاميد. اما پيشرفتهاي صنايع دفاعي، از تکنولوزي B-1 سريعتر رشد مي کرد، به علاوه هواپيماهاي پيش اخطار هوابرد روسي در حال توسعه بودند. به اين ترتيب، معيارهاي طراخي يک بمب افکن دور پرواز نفوذي روز به روز از جنبهء عملکرد پروازي خارج ميشد. وبه جنبهء طراحي ويژهء آئروديناميکي و استفاده از مواد جاذب رادار براي کاهش سطخ مقطع راداري گرايش پيدا کرد.

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/air/b2/b2-2.jpg

در اواخر دههء 1970 تکنولوزي مواد جاذب رادار به اندازهء کافي پيشرفت کرده بود، ابزارهاي رايانه اي هم تا حدي توسعه بافته بود که براي شبيه سازي رياضي شکلهاي پيچيدهء منحني شکل بيروني و همچنين همکاري در اومر ساخت، به طور وسيعي کارآمد مي باشد.

شرکت نورث روپ از ابتداي تأسيس، فعاليتهايي جدي دربارهء طرحهاي بدون دم (بالهاي پرنده) انجام داده بود و طراحان آن شرکت براي بال پرندهء خفاکار هم نظراتي داشتند. ما بمب افکنهاي قبلي نورث روپ دچار مشکلات کنترلي بودند، و در اثر وزش باد نسبي جانبي دچار تکانه هايي مي شدند. با اين حال، پيشرفت سيستم کنترل پرواز با سيم اواخر دههء 1970، به خوبي اين مشکل را حل کرد. در مناقصه اي که پنتاگون براي طراحي و ساخت «بمب افکن کم پيدا با تکنولوژي پيشرفته» مطرح کرد، گروه شرکتهاي نورث روپ، ال تي وي و بو يينگ با استفاده از موتورهاي جنرال الکتريک طرحي را پيشنهاد کردند که با کد رمز Senior Ice نامگذاري شد. در 20 اُکتبر 1981 اين طرح در رقابت با پيشنعهاد گروه شرکتهاي لاکهيد و راکول، برندهء مناقصه شد. به زودي نام طرح به Senior CJ تغيير کرد، و فعاليت جدي سه شرکت پيشنهاد دهندهء با مديريت نورث روپ و پنهان کاري شديد شروع شد.

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/air/b2/b2-4.jpg

در ابتداي کار نورث روپ با خريد يک کارخانهء متروکهء خودروسازي فورد در اطراف لس آنجلس آنرا به پيسرفته ترين مرکز مجهز به سيستم کامپيوتري طراحي و ساخت کرد. براي تدارک برنامهء نرم افزاري سه بعدي ادره کنندهء امور طراحي، ابزارهاي ماشيني و سيستمهاي روباتيک در حدود يک ميليارد دلار هزينه شد و اين مرکز اطلاعاتي باتأسيسات شرکتهاي همکار (بويينگ و ال تي وي( به صورت الکترونيکي مرتبط شد. با وجود اشتغال هزاران نفر در هر سه شرکت مذکور، در امور مربوط به اين طرح شديدترين اقدامات امنيتي براي حفظ اطلاعات انجام شد، چنانکه تنها عدهء معدودي از کل برنامه اطلاع داشتند.

با تقسيم فعاليتها بين بوئينگ (براي ساخت قسمت مرکزي بدنه از جنس تيتانيوم، پوششهاي بزرگ بيروني بال، سيستم سوخترساني، سيستم تحويل ب کابين خلبان و مونتاژ نهايي هواپيماار جنگي و ارابه هاي فرود( ، ال تي وي براي ساخت قسمتهاي مياني بدنه و سازه هايي از جنس آلومينيوم، تيتانيوم و مواد مرکب و نورث روپ براي ساخت قسمت مرکزي پيشين بدنه، کابين خلبان و مونتاژ نهايي هواپيما) سرانجام محصول نهايي به نام B-2 در 22 انوامبر براي نخستين بار به نمايش گذاسته شد. اين هواپيما در 17 جولاي 1989 به پرواز دآمد.

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/air/b2/b2-3.jpg

در مقايسه با ساير هواپيماهاي زيرصوتي، B-2 بيشترين زمان آزمايشها را گذرانده است. مثلاً براي آزمايشهاي تونل باد هواپيما مدت 24000 ساعت و براي پازمايشهاي صلاحيت پروازي، مدت 291000 ساعت وقت صرف شده است. ظاهر غيرعادي B-2 حاصل سازگاري بين معيارهاي خفاکاري و معيارهاي عملکرد پروازي است. لبهء حملهء B-2 سازه اي به شکل گوه است که درون |آن از کامپوزيتهاي لانه زنبوري جاذب رادار استفاده شده است. امواج رادار درون اين سطخ به دام مي افتد و با انعکاس به جلو و عقب انرژي خود را از دست مي دهد. چهار موتور بي-2 به کمک مواد مرکب مقاوم دربرابر حرارتهاي زياد کاملاً درون بدنه فرو رفته است. براي کاهش تشعشع حرارتي اگزوزها، محل خروجي ها در روي بال و در عقب بدنه قرار گرفته، و گازهاي خروجي اندکي به سمت بالا جهت داده مي شود. ضمناً مواد شيميايي جديدي که با گازهاي خروجي مخلوط مي شود، از تشکيل دنباله در ارتفاع بالا جلوگيري مي کند.

در آغاز يک مأموريت تهاجمي سيستم اويونيکي B-2 براي اجراي وظايف خفاکاري تنظيم شده و سيستمهاي نا لازم خاموش مي شود. از آنجا که هواپيما در هنگام رهاسازي بمبها قابل رديابي است، عملکرد سريع دريچه هاي پرتاب بمب اهميت زيادي دارد. رادار مخصوص بي-2 عمل رديابي آن را توسط جستجوگرهاي زميني ناممکن مي کند.

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/air/b2/b2-5.jpg

مشخصات:

موتور:

*چهار موتور توربوفن جنرال الکتریک F-118-GE-110 بدون پس سوز

*بیشترین رانش موتور: 84.5KN

ابعاد:

*دهانهء بال: 54.42m

*مساحت بال: 477.51m2

*طول:21.0m

*ارتفاع:5.18m

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/air/b2/b2-1.jpg

وزنها:

*وزن خالص: 56.700Kg

*بیشینهء وزن سوخت: 74.844Kg

*بیشینهء وزن برخاست: 168.422

عملکرد پروازی:

*بیشینهء سرعت افقی: 0.8 ماخ

*برد:

در بیشترین وزن برخاستن بدون سوختگیری هوایی: 11.675Km

در بیشترین وزن برخاستن با یک نوبت سوختگیری هوایی: 18.532Km

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/air/b2/b2-9.jpg

 

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/air/b2/b2-bomber-breaking-the-sound-barrier.jpg

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/air/b2/b2-bomber-refueling.jpg

برچسب ها بمب افکن , بمب افکن B2 ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 254
  • آی پی دیروز : 305
  • بازدید امروز : 1,834
  • باردید دیروز : 1,529
  • گوگل امروز : 26
  • گوگل دیروز : 44
  • بازدید هفته : 8,561
  • بازدید ماه : 20,614
  • بازدید سال : 159,742
  • بازدید کلی : 5,102,731