در میان تانکهای آلمانی تنها تایگر است که می تواند آوازه پانتر را تحت شعاع قرار دهد. پانتر تقریبا یک سال پس از پسرعموی بزرگتر خود به خط مقدم اعزام شد و ثابت کرد که کاملترین تانکی است که صنایع نظامی آلمان در زمان جنگ تولید کرده اند. با وجود وزن 45 تن، به سادگی می توانست در جاده به سرعت بالای 50 کیلومتر در ساعت برسد و همپای تانکهای بسیار سبکتری مانند تی-34 قرار گیرد. پانتر پاسخ آلمانها به تی-34 روسها بود. بهتر از آن مسلح شده بود و زرهی بسیار قوی تر اشت. تانک آلمانها یک سرو گردن بالاتر از رقبا قرار می گرفت. در جبهه غرب و در برابر شرمنها پانتر یک بلا بود.
نرماندی-1944
جبهه شرق-1943
پانتر در کنار نارنجک انداز در دشتهای روسیه
پانتر امتیازی برای حریف نیز بود چرا که از نظر مکانیکی بسیار ضعیف بود و در طی عقب نشینی ها تعداد زیادی تلفات داشت و در لحظات وخیم تعداد تانکهای قابل استفاده بسیار کاهش می یافت. وزن زیاد، حمل و نقل و جابجا کردن آن را سخت و گران می ساخت و در انتها پیچیدگی آن تعداد تولید شده را کاهش داد. 6000 دستگاه که به معنی یک دستگاه پانتر در برابر 7 دستگاه تی-34 یا 8 دستگاه شرمن است. در جمع، با نسبت 1 به15 پانتر شانسی برای پیروزی نداشت. به صورت رسمی پانتر یک تانک متوسط است ولی در عرف آن زمان تانکی با وزن 45 تن را در رده تانکهای سنگین می شناختند.
پانتردی
بر خلاف آنچه ترتیب الفبا ممکن است نشان دهند، مدل دی اولین سری پانتر بود. پانترآ بعد از آن آمد. این تانک برای اولین بار درصحنه نبرد کورسک -جاییکه به علت کاستی ها، متحمل تلفات وحشتناکی شد- عملیاتی شد. با وجود این، پانتر به زودی نشان داد که یکی از بهترین تانکهای جنگ جهانی دوم است. پانتر به مقدار زیادی از تی-34 های مهیب از نظر سلاح و زره سر بود. نقطه ضعف اساسی آنها آسیب پذیری شان از پهلوها بود و شکنندگی مکانیکی آنها. وقتی پانتر که در مکانی نامناسب و در زمانی نامناسب از کار می افتاد، اگر یدک کشی وجود نداشت باید از دست رفته به شمار می آمد چرا که تعمیر آن در محل غیرممکن بود.
مشخصات: سه مدل اصلی پانتر مانند همدیگر هستند. جایگاه فرمانده در مدلها متفاوت هستند. به غیر از توپ، دو دریچه برای دید فرمانده وجود داشت. در مدلهای بعدی دوربین دید یک چشمی شد و تنها یک سوراخ ایجاد شد. (با شکاف مسلسل هم محور در سمت راست توپ اشتباه نشود.) دریچه های دوطرف برجک در مدلهای بعدی برداشته شدند.
پانترآ
تولید دومین سری از پانترها در سپتامبر1943، پس از اینکه پانتردی ارزش خود را نشان داد، شروع شد. بین این دو مدل تنها چند تفاوت کوچک وجود داشت. از سال 1944 به بعد پانترها ،به همراه پانزر-4، ستون فقرات لشکرهای زرهی ورماخت را تشکیل دادند. از تابستان سال1944 تیپهای زرهی به همراه پانزرها-به عنوان نیروی متحرک هجومی- تشکیل شدند. بعدتر ثابت شد که این تغییرات سازماندهی بیهوده است و تانکهای گرانبها را به لشکرهای کلاسیک زرهی بازگشت دادند.
مشخصات: جایگاه فرمانده و دریچه های جانبی بر روی برجک اجازه می دهد تا به سادگی تفاوت بین مدلهای آ و دی آشکار شود.(باید متوجه بود که آخرین مدلهای دی به جایگاه فرمانده مدل آ مجهز شدند.) به غیر از توپ، تنها یک سوراخ برای دید فرمانده وجود داشت. شکاف دیدبانی در بدنه فرورفته بود تا راننده دیده نشود. در مدل جی آن را با پریسکوپ عوض کردند. محل نصب توپ در مدلهای جی اصلاح شد. در مدل آ، ورقهای زره قسمت عقب تانک در بالای شنی پله پله بودند و در مدل جی مستقیم.
پانتر جی
این تانک آخرین مدل پانتر است که به خط مقدم اعزام شد. از نظر تعداد نیز این مدل بیشترین تعداد را داشت و بالغ بر نصف پانترهای تولید شده، پانتر جی بودند. پانترجی در بسیاری از نبردهای رایش سوم نقش داشت، از نرماندی تا برلین.
مشخصات: نبودن شکاف دید راننده در سمت چپ بدنه، مشخصه مدل جی است. این شکاف توسط یک پریسکوپ جایگزین گشت. در این سری -به منظور جلوگیری از عقب نشینی توپ- از یک محافظ توپ جدید استفاده شد که حجیم تر بود.
پانزربفهلسواگن پانتر
مدل فرماندهی پانتر، تجهیزات ارتباطی قویتری نسبت به تانکهای استاندارد داشت. از سال1943 تا 1945، حدود 400دستگاه از تانکهای استاندارد را به این مدل تبدیل کردند. درکنار تانک فرماندهی، یک مدل تانک ضدهوایی نیز وجود داشت.
پانزربئوباختونگ واگن پانتر
این تانک شناسایی توپخانه از تبدیل تانکهای موجود ساخته شد. برای آن برجکی اصلاح شده به همراه یک توپ دروغین نصب کردند. بیسیم و تجهیزات فاصله یاب تقویت شده آن با مدلهای استاندارد قابل مقایسه هستند.
پانتر ریکاوری تانک
حدود 350دستگاه از این تانک که مدل تعمیراتی پانتر بود ساخته شد و بعضی از آنها حتی تا میانه دهه50 در ارتش فرانسه درخدمت باقی ماندند!
جادپانتر
جادپانتر بهترین شکارچی تانک در تمام طول جنگ بود. یک قبضه توپ 88میلیمتری ،مشابه توپ کینگ تایگر و الفانت، بر روی شاسی پانتر نصب کردند که از تمام پانزرها سریعتر از کار درآمد و نتیجه آن ترکیبی بی همتا از قدرت آتش و جابجایی بود. آنها را در گردانهای تانک سنگین بکارگرفتند و اولین آنها در 28آوریل1944 به خدمت درآمد. اولین درگیری جادپانتر در جبهه نرماندی بود.
مشخصات: زره جلو شیب زیادی دارد. قسمت خدمه دو سوم طول تانک را گرفته است. توپ آن از بدنه تانک بیرون زده است و دارای شعله پوش است. زره جانبی نیز شیبدار است. سیستم حرکتی آن مانند پانتر است و از 8 غلطک روی هم قرارگرفته تشکیل شده است.
منبع :