loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

زیر دریایی های کلاس ویرجینیا که گاهی از آنها با نام کلاس SSN-774 یاد می شود کلاسی از زیردریایی های هسته ای تهاجم سریع ایالات متحده می باشند . این کلاس برای اج

آخرین ارسال های انجمن
عادل خوجه بازدید : 3772 یکشنبه 05 مرداد 1393 نظرات (0)

پیش گفتار

زیر دریایی های کلاس ویرجینیا که گاهی از آنها با نام کلاس  SSN-774  یاد می شود کلاسی از زیردریایی های هسته ای تهاجم سریع ایالات متحده می باشند . این کلاس برای اجرای ماموریت هایی با دامنه گسترده ، ماموریت در آب های آزاد اقیانوسها و ماموریتهای ساحلی طراحی شده است. این کلاس به عنوان پیشنهادی  کم هزینه تر به نسبت کلاس سی ولف که در زمان جنگ سرد طراحی شده اند در نظر گرفته می شوند و قرار است تا جانشین ناوگان کلاس لس آنجلس شوند ، ناوگانی که هم اکنون از 62 فروند سابق 21 فروندش بازنشسته شده اند .

کلاس ویرجینیا ابتدا با نام رمز سنتورین { به معنی یوزباشی : فردی که در روم قدیم سردسته دسته ای صد نفره بود .م. } توسعه داده می شد که بعدها این نام به NSSN { به معنی SNN نوین .م. } تغییر یافت.



کلاس ویرجینیا

پیشتر اشاره شد که این زیر دریایی ها با هدف عمل در آبهای عمیق اقیانوسها و هم چنین عمل در آبهای کم عمق ساحلی طراحی شده اند . هر چند کلاس سی ولف به منظور جایگزینی کلاس لس آنجلس طراحی گشت اما هزینه بالای کلاس سی ولف و دگرگونی نیازهای راهبردی ایالات متحده ، نیروی دریایی را به سمت تولید نسل نوینی از زیردریایی های تهاجمی سوق داد.

شرکت Babcock & Wilcox   در فوریه 2013 قراداد مونتاژ اجزای پیشران اتمی این کلاس را برنده شد . مسئول اصلی طراحی کلاس ویرجینیا بخش The Electric Boat division  از مجموعه جنرال داینامیکز واقع در کنتیکت می باشد . نخستین فروند از این ناوگان توسط همین بخش ساخته شد و دومین فروند توسط نورف روپ گرومن ساخته شده است . جنرال داینامیکز مسئولیت ساخت {SSN 774  ویرجینیا } ، SSN 775 { تگزاس } ، SSN 776 { هاوایی } ، SSN 778 { نیوهمپشایر } ، SSN 780 { میزوری } ، SSN 782 { می سی سی پی } و SSN 785 { جان وارنر } را بر عهده دارد در حالی که نورف روپ هم مشغول ساخت  SSN 777 { کارولینای شمالی } ، SSN 779 { نیومکزیکو } ، SSN 781 { کالیفورنیا } ، SSN 783 { مینه سوتا } و SSN 784 { داکوتای شمالی } خواهد شد .

نیروی دریایی در مجموع خواهان سی فروند از این کلاس است و در گام نخست اقدام به عقد قراردادی عمده برای 5 فروند نخست کرد . پس از آن  و در ژانویه 2004 اقدام به عقد قرار دادی چندساله برای 5 فروند دوم نموده است . در دسامبر سال 2008 نیروی دریایی قراردادی به ارزش 14 میلیارد دلار به منظور به خدمت گیری 8 فروند دیگر نمود در آوریل 2014 نیز قرارداد دیگری به منظور به خدمت گیری 10 فروند دیگر عقد گردید که ارزش آن معادل 17.6 میلیارد دلار است . مجموع این قراردادها 28 فروند زیردریایی را برای نیروی دریایی ایالات متحده به ارمغان خواهد آورد .

یکی پس از دیگری !

برنامه جنرال داینامیکز تولید دو فروند در یک بازه 5 ساله و اتمام برنامه تا سال 2023 می باشد . طرح در سال 1999 آغاز و نخستین فروند با نام ویرجینیا در آگوست سال 2003 به آب انداخته و در اکتبر سال 2004 رسما به خدمت وارد شد و پیش از آن که وارد آرایش و آمایش نظامی شود در یک بازه سه ساله از نظر  عملیاتی ارزیابی شد .
دومین فروند از این کلاس با نام تگزاس در آپریل 2005 به آب انداخته شد و در ژوئن 2006 تحویل نیرو شده و در سپتامبر 2006 وارد خدمت شده است .

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/Pictures/USS_Texas_28SSN-77529_christening_ceremony.jpg

مازه سومین فروند به نام هاوایی در آگوست 2004 ساخته شد و در ژوئن 2006 به آب انداخته شد . هاوایی در مه 2007 وارد خدمت شد { در ساختار قایق‌ها و کشتی‌ها، تیر حمال اصلی کف قایق مازه نام دارد که برابر واژه keel  می باشد .م. }

چهارمین فروند به نام کارولینیای شمالی در مه 2007 به آب انداخته شد و در دسامبر 2007 تحویل نیرو شده و در مه 2008 وارد خدمت شد .

پنجمین فروند به نام نیو همپشایر در فوریه 2007 به آب انداخته شد و در اکتبر 2008 وارد خدمت شد

مازه ششمین فروند به نام نیو مکزیکو در آوریل 2008 ساخته شد .

هفتمین فروند به نام می سی سی پی در مه 2012 توسط جنرال داینامیکز تحویل نیرو شد

هشتمین فروند به نام مینه سوتا نیز در نوامبر 2012 به آب انداخته شد و در ژوئن 2013 تحویل شد

این هشت فروند که بلوک های 1  و 2 از برنامه کلاس ویرجینیا هستند هم اکنون در خدمت هستند و شناورهای بلوک سوم از این برنامه شامل 8 فروند دیگر در دست ساخت و برخی هم آماده ورودر به خدمت می باشند .

طراحی

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/Pictures/brsh_khwrdh_blwkh_sh.jpg

طرح برش خورده از بلوک 3 کلاس ویرجینیا

تیم های مهندسی ، طراحی و ساخت در Electric Boat  با همراهی فرماندهی سامانه های دریایی نیروی دریایی {NAVSEA} به منظور بهینه سازی طراحی زیردریایی های این کلاس از سامانه های شبیه سازی مهندسی به کمک  رایانه به صورت گسترده ای بهره برده اند . ابعاد زیردریایی معادل 115 متر در 10.4 متر در 9.3 متر می باشد  و از وزنی تقریبا برابر 7800 تن برخوردار است این در حالی است که وزن زیردریایی  های کلاس سی ولف به 9137 تن نیز می رسد . بدنه شناور از پیوست هایی یکپارچه تشکیل شده است که به منظور آسان نمودن نصب ، تعمیر و بروزرسانی سامانه های زیردریایی تجهیزاتی با پهنای 19 و 24 اینچ را در خود جای داده اند . در ساخت این کلاس از زیردریایی ها از اجزای مجزا و پودمانی بهره برده شده است برای مثال مرکز فرماندهی زیردریایی به عنوان یک جز جداگانه در حالی که بر روی نقاط مجهز به تشک های بادی بالا رونده تکیه دارند نصب می شوند . اتاق کنترل زیردریایی به رایانه های دارای  صفحات لمسی مجهز شده است

کنترل غوطه وری و فرمان زیردریایی با کمک یک جوی استیک دو محوره که دارای 4 دکمه می باشد انجام می شود.میزان نویزی که در این کلاس از زیرسطحی ها ایجاد می شود با نویز تولیدی زیرسطحی SSN 21  از کلاس سی ولف برابری می کند ، هم چنین اثر صوتی که این کلاس ازخود به جا می گذارد از اثری که توسط زیرسطحی های بروز شده کلاس آکولای روسیه و زیرسطحی های تهاجمی نسل چهار ایجاد می شود کمتر است . برای رسیدن به این میزان از اثر صوتی ، در طراحی ویرجینیا کلاس از پوشش های بدون پژواکی که به تازگی طراحی گشته به همراه ساختارهای  پودمانی عرشه در کنار پیشران با طراحی نوین  بهره برده شده است.

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/Pictures/backfinse9f24cf9-e14d-4dc5-8454-45596724da6cLarger.jpg

طراحی جالب توجه پره های پیشران

وظیفه تامین گنبدهای کامپوزیتی سونار و پنجره { کاشی } های صوتی آرایه ای ناحیه برج زیردریایی با فرکانس بالا بر عهده شرکت Goodrich بوده است

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/Pictures/tareq_windows.jpg

در تصویر کاشی های برج طارق ایرانی را می بینید

 

سامانه فرماندهی

بخش { ماژول } سامانه های کنترل و فرماندهی این کلاس توسط گروهی به رهبری بخش سامانه های مراقبت و الکترونیک دریایی و سامانه های زیر سطحی لاکهید مارتین توسعه داده شده است . این سامانه تمام سامانه ها ، حسگرها ، فناوری های اقدامات متقابل ، راهبری و تسلیحات شناور را با یکدیگر یکپارچه می سازد . سامانه مزبور بر روی یک بستر مخابراتی با ساختار باز {OSA} و کنسول های نمایش رنگی معمول  Q-70 بنا شده است.

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/Pictures/tq_khntrl.jpg

اتاق فرماندهی

تهیه سامانه کنترل تسلیحاتی این کلاس از زیردریایی های ایالات متحده بر عهده ریتون گذاشته شده است . ریتون برای این منظور از یک سامانه برگرفته از CCS mk2  بهره جسته است که آن را  AN/BYG-1 نام نهاده  و از آن در زیردریایی های کلاس کالینز استرالیا نیز بهره خواهد برد. زیردریایی های کلاس ویرجینیا دارای دو سامانه ارتباطات ماهواره ای چندبانده با نرخ تبادل داده بالا { sub HDR } ساخت ریتون می باشد که بر روی دیرک نصب شده اند ،  با وجود این دو سامانه خدمه توانایی برقرار کردن ارتباط در باند های SHF وEHF  را به صورت همزمان بدست می آورند.

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/Pictures/shbyh_sz.jpg

شبیه ساز آموزشی کلاس ویرجینیا

سامانه های تسلیحاتی

شاید با دیدن ابعاد این کلاس و مقایسه آن با کلاس هایی چون لس آنجلس و سی ولف پیش خود بگویید توانایی تهاجمی این کلاس محدود است اما سخت در اشتباه اید !
این کلاس از زیر دریایی ها مجهز به 12 لوله پرتاب عمودی موشک در کنار 4 لوله پرتابگر اژدر های 533 میلی متری هستند . سامانه پرتاب عمودی به کار رفته در این کلاس توانایی شلیک همزمان 16 فروند تاماهاک را به کاربر خود می دهد . این کلاس توانایی حمل 26 فروند اژدر مارک 48 {mk48 ADCAP mod 6 } را دارا است در حالی که لوله های پرتابگر اژدر 21 اینچی آنها توانایی بهره بردن از موشک های ضد کشتی هارپون و یا مین های  Mk60 CAPTOR را دارا می باشد

این کلاس دارای یک مجرای اتصال دادن / رها کردن است که به آن توانایی اتصال یک زیردریایی کوچک و رها سازی آن  را می دهد . این مجرا با بدنه یکپارچه شده و در عملیات های مخصوص به کار می آید ، این گزینه به کاربر امکان انتقال تجهیزات با کمک سامانه ASDS ساخت لاکهید مارتین یا انتقال نیروهای ویژه ای چون SEAL و نیروهای شناسایی تفنگداران دریایی را به منظور مقابله با تروریسم یا درگیری های محلی می دهد

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/Pictures/USS_Greeneville_28SSN-772292C_a_Los_Angeles-class_submarine_with_ASDS.jpg

نمایی از ASDS متصل به USS Greeneville از کلاس لس آنجلس

پادکار { اقدامات متقابل }

کلاس ویرجینیا برای  پادکاری به سامانه  AN/WLY-1  ساخت نورف روپ گرومن تجهیز شده است که امکان حمل داده ها و مرتب سازی آنها را در کنار سامانه اقدامات پشتیبانی الکترونیک  AN/BLQ-10  ساخت لاکهید مارتین که بر روی دیرک نصب شده را فراهم می آورد.

AN/BLQ-10 پردازش راداری در گستره ای کامل را در کنار هشدار خطر خودکار و امکان ارزیابی موقعیت برای خدمه را ،  به ارمغان می آورد.

حسگرها

حسگرهای همراه این زیردریایی ها شامل آرایه های فعال و غیر فعال نصب شده در محل قوس ، آرایه غیر فعال روزنه گسترده در پهلوی شناور ، آرایه های فرکانس بالای فعال بدنه و باله ، سونار آرایه  یدکی TB 16 و سونار آرایه یدکی  TB-29A ساخت لاکهید مارتین به همراه سامانه پردازش سونار (AN/BQQ-10(V4 می باشد. هم چنین این کلاس به رادار راهبری  AN/BPS-16  که در باند L کار میکند نیز مجهز شده است . { رادار آرایه ای یدکی : سامانه ای از هیدروفون ها است که بر روی یک کابل در انتهای زیر دریایی یا سطح یک کشتی قرار میگیرد .م. }

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/Pictures/The_DUBV_43C_towed_array_sonar_of_theFrench_frigate__Lamotte-Picquet_28D_64529_.jpg

سونار آرایه یدکی DUBV 43C نصب شده بر روی فریگت فرانسوی

زیردریایی های این کلاس به جای پریسکوپهای چشمی معمول به دو دیرک فوتونی  AN/BVS-1  مجهز شده اند . این دیرک ها به درون بدنه نفوذ نمی کنند و دارای حسگرهای ( LLTV (low-light TV و تصویربردار گرمایی و مسافت یاب لیزری می باشند . این دیرک ها پودمان { ماژول } هایی جهانی هستند که توسط Kollmorgen  و شرکت ایتالیایی Calzoni گسترش داده شده اند .

سامانه دراز مدت شناسایی مین  LMRS  ساخت بویینگ نیز بر روی این کلاس نصب خواهد شد این سامانه دارای دو وسیله نقلیه بدون سرنشین خودکار به طول 6 متر ، یک بازوی بازیابی 18 متری و تجهیزات الکترونیک می باشد.

نورف روپ گرومن سامانه سبک وزن آرایه ای روزنه گسترده ای مبتنی بر فیبر نوری را به جای حسگر هیدروفن سرامیکی معمول برای این کلاس توسعه داده است { هیدروفن : نوعی میکروفون که با کمک آن صوت زیر آب را می شنوند و ضبط می کنند .م. } این حسگر یک سونار غیر فعال ضد زیر دریایی است که از سه پنل آرایه ای که بر دو طرف بدنه کشتی سوار شده اند تشکیل شده است. در سال 2009 لاکهید مارتین برنده قراردادی شد که به موجب آن یک ارتقای سخت افزاری برای سامانه سونار این کلاس ارائه می داد ، ارزش قرارداد مزبور بیش از 25 میلیون دلار بود و لاکهید تعهدات خود را تا سال 2012 کامل کرد، در ژانویه 2011 نیز قراردادی مشابه به ارزش 84 میلیون دلار به لاکهید سپرده شد!

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/Pictures/Underwater-microphone_hg.jpg

نوعی هیدروفون

پیشران

واحدهای اصلی پیشران این کلاس رآکتورهای آب فشرده S9G  ساخت جنرال الکتریکز می باشند که طول عمر آنها برابر با طول عمر برنامه ریزی شده برای زیردریایی است . دو موتور توربینی در کنار یک شفت و یک پیشران جت تلمبه ای ساخت BAE Systems ، 29.84  مگاوات برق برای زیردریایی به ارمغان می آورند و نوید سرعت 25 نات در غوطه وری کامل را به خدمه می دهند .

منبع :

http://www.military.ir/forums/topic/28155-%D8%B2%DB%8C%D8%B1%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%B3-virginia/

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 238
  • بازدید امروز : 29
  • باردید دیروز : 1,358
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 21
  • بازدید هفته : 3,595
  • بازدید ماه : 36,737
  • بازدید سال : 175,865
  • بازدید کلی : 5,118,854