loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

نیروی هوایی

آخرین ارسال های انجمن
عادل خوجه بازدید : 3821 پنجشنبه 26 دی 1392 نظرات (0)

جیان 15 (به اختصار J-15) جنگنده چند منظوره ناونشینی است که برای نیروی دریایی ارتش آزادی بخش خلق چین توسعه داده شده است. این هواپیما به طور گسترده بر اساس جنگنده J-11 که کپی چینی جنگنده روسی Su-27SK  (موسوم به فلانکر B ) است ساخته شده و برخی ویژگی های جنگنده ناونشین روسی Su-33 (موسوم به فلانکر D) نیز در آن اعمال شده است. چین نمونه ای از جنگنده سوخو 33 را از طریق اوکراین به دست آورده و به منظور مهندسی معکوس مورد مطالعه گسترده قرارداد که نتیجه آن بهره گیری از برخی ویژگی های این جنگنده در جنگنده ناونشین J-15 است. این جنگنده توسط موسسه طراحی هواپیمای 601 واقع در شن یانگ طراحی شده و توسط شرکت هواپیماسازی شن یانگ (SAC) ساخته شده است.

عادل خوجه بازدید : 3347 سه شنبه 17 دی 1392 نظرات (0)

به نقل از سایت:www.oldpilot.ir

به بهانه مقدمه ..ديشب وقتي رسانه ملي خبري از مانور تيزپروزان نيروي هوايي ارتش ايران داد ، بد جوري بغض ام گرفت . تمام خاطرات هشت سال دفاع مردانه همانند فيلمي از جلوي ديدگانم گذشت . قصد داشتم در باره اقتدار نيروهاي مسلح به ويژه نيروي هوايي کشورم مطلبي بنويسم . منتظر تهيه عکس هايي از مانور ولايت در بندرعباس بودم . تا اين که امروز يکي از خوانندگان { آقا مجيد } لينکي از سايت " تابناک " برايم فرستاد که شامل تصاوير مورد نظرم بود .

عادل خوجه بازدید : 2921 سه شنبه 17 دی 1392 نظرات (0)

در اوت 1943شرکت ARADO مطالعات گسترده ای را در زمینه ساخت جنگنده جت شروع کرد.طراح ویلهم  ون نیس سه طرح پیشنهاد کرد:هواپیما با دو موتور جت( AR TEW 16/43-23 ) هواپیما با موتور موشک( AR TEW 16/43-13 ) و هواپیما با ترکیبی از موتورهای جت و موشک( AR TEW16/43-15 ).

عادل خوجه بازدید : 11155 سه شنبه 17 دی 1392 نظرات (0)

گزارش مذکور با اشاره به اینکه تکنسینهای اوکراینی پیشنهاد کرده بودند در ازای دریافت 100 میلیون دلار سوخوی 22 را آماده کنند، اضافه کرده که به دلیل تاکید فرماندهی نهاجا برای عملیاتی شدن جنگنده‌های مذکور،جهاد خودکفایی ماموریت یافت تا بدون کمک خارجی این هواپیماها را فعال کند. به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، ماهنامه «Combat aircraft» به معنای هواگردهای رزمی یکی از نشریات تخصصی در حوزه هوانوردی نظامی است که از زمان آغاز به انتشار خود در 14 سال پیش، موضوعات هوانوردی نظامی در سراسر جهان را به صورت تخصصی تجزیه و تحلیل می‌کند.

عادل خوجه بازدید : 3393 دوشنبه 09 دی 1392 نظرات (0)

بالگرد مشهور Mi-24 (NATO designation Hind) در کانون توجهات جنگ های محلی، درگیری های مسلحانه و عملیات های ویژه در سراسر جهان قرار دارد و با وجود سن و سال بالا  باز هم در بسیاری از سرویس ها و نبرد های هوایی نقش موثری را ایفا خواهد کرد.
راز پابرجا بودن این بالگر در این روز ها آسان و ارزان بودن راه های دستیابی به آن است و همچنین خود را قابل اعتماد نگه داشته اما با این وجود، نوسازی، ارتقاء و مدرنیزه کردن برای عملیاتی نگه داشتن برای رقابت با سایر همنوعان امری بسیار لازم و ضروری است زیرا اگر اینگونه نباشد به راحتی از گردونه ی این صنعت حذف خواهد شد و به جز نامی چیزی از او باقی نخواهد ماند به خصوص که امروزه رقابت ها بر سر به دست آوردن جنگ افزار های پیشرفته برای رویا رویی با نبرد های مدرن است.

عادل خوجه بازدید : 3451 پنجشنبه 05 دی 1392 نظرات (0)

V-22 Osprey یک هواگرد آمریکایی چندمنظوره ساخت بل بوئینگ است که با استفاده از تکنولوژی تیلت روتر (Tiltrotor) قابلیت نشت و برخاست عمودی و نشست و برخاست کوتاه را داراست. این هواگرد هم همانند یک هلیکوپتر توانایی پرواز عمودی را داراست و هم می تواند مانند یک هواپیما با سرعت و در ارتفاع نسبتا بالا پرواز کند یا همانند یک بالگرد در هوا معلق بماند.  این هواگرد یکی از همه‌کاره‌ترین پرنده‌های ناوگان عمودپرواز آمریکا (VTOL) و همچنین جوانترین عضو ناوگان مذکور به شمار می‌آید. در واقع V-22 آخرین عضو اضافه شده به زرادخانه VTOL آمریکا طی بیش از 20 سال گذشته است.

عادل خوجه بازدید : 3477 شنبه 16 آذر 1392 نظرات (0)

ناتو اسم ((Fفیرکین را به پروژه هواپیمای جنگی چند منظوره سوخو -47 داده است این هواپیما پیشرفته چند منظوره تهاجمی از نوع سری پنجم کارخانه هواپیما سازی سوخو می باشد که برای استفاده در جنگهای هوایی ،زمینی ، دریای و همچنین برای نابود کردن زیردریایی های دشمن و با برد پروازی زیاد طراحی گردیده است.  تاریخچه ساخت هواپیماهای با بال معکوس به جنگ جهانی دوم بر میگردد، در اواخر جنگ جهانی دوم کارخانه هواپیما سازی یونکرس آلمان هواپیمای بمب افکنی با بال معکوس و موتور جت با نامJU-287 برای نیروی هوایی ارتش آلمان طراحی کرد که سرعتی برابر با 815 کیلومتر در ساعت را داشت که بعد از پایان جنگ جهانی دوم دو فروند از این هواپیماها به غنیمت نیروهای ارتش سرخ در آمد.

عادل خوجه بازدید : 3323 دوشنبه 20 آبان 1392 نظرات (0)

غول صنایع هوافضای آمریکا لاکهید مارتین در حال طراحی و توسعه یک هواپیمای جاسوسی جدید است که خواهد توانست با سرعت شش برابر صوت حرکت کند،هواپیمای جدید که SR-72 نام دارد جانشین بدون سرنشین هواپیمای معروف SR-71 بلک برد دو نفره است که در نوع خود یکی از موفق ترین هواپیماهای تجسسی بود. بلک برد در دهه 1960 ساخته شده و می توانست سه برابر سریعتر از صوت و در ارتفاع 24 کیلومتری سطح زمین حرکت کند.

عادل خوجه بازدید : 11177 دوشنبه 20 آبان 1392 نظرات (0)

یک سیستم دفاع هوایی موشکی هدایت شونده است که توانایی مقابله با موشک های بالستیک تاکتیکی , موشک های کروز, و هواپیماهای پیشرفته (به طور پایه پرنده های هوا_تنفس )را در تمامی شرایط آب و هوایی ودر هر ارتفاعی داراست.ویژگیهای کلیدی سیستم PATRIOT رادار مرکب چندکاره, هدایت تعقیب از طریق موشک و نرم افزار مدرن و همچنین عملکرد خودکار گسترده است. PATRIOTیا (MIM-104 )توسط کمپانی (ریتیون) در ماساچوسف و شعبه موشک ها وکنترل آتش کمپانی (لاکهید مارتین ) در فلوریدا ساخته شده است. علاوه بر ایالات متحده , کشورهای آلمان  , یونان, رژیم اشغال گر قدس, ژاپن , کویت, هلند, عربستان سعودی و تایوان نیز مجهز به این موشک هستندومصر نیز به تازگی صاحب این سیستم دفاع موشکی توانمند شده است. سیستم دفاع موشکی PATRIOT به طور گسترده در عملیات اخیر تهاجم به عراق شرکت داشته وبا استقرار در کویت موفق به از بین بردن تعدادی از موشک های عراقی شلیک شده به کویت شد. شایان توجه است در عملیات مذکور از نسل جدید این سیستم یعنی PAC-3 وموشک های باهدایت پیشرفته تر استفاده شده بود.

عادل خوجه بازدید : 6683 دوشنبه 20 آبان 1392 نظرات (0)

مثل همیشه صبح زود به پست فرماندهی پایگاه رفتم . قرار بود یک بسته حاوی آخرین عکس های هوایی گرفته شده از هدف ها و تاسیسات مهم دشمن به پایگاه برسد. وارد اتاق جنگ شدم و ضمن سلام و احوالپرسی از معاون عملیاتی پایگاه و افسر اطلاعات، درباره رسیدن عکس ها سوال کردم . افسر مذکور چند قطعه عکس هوایی را روی میز گذاشت . همه آنها را به دقت مشاهده کردم . تصاویر خوبی بودند زیرا جزئیات تعدادی از هدف های مهم را به وضوح نشان می داد .

عادل خوجه بازدید : 3145 دوشنبه 13 آبان 1392 نظرات (0)

به نوشته این مجله، کار مدرنیزه این جنگنده‌های استراتژیک در 2009 میلادی آغاز شده و این مدرنیزاسیون شامل تعویض قطعات الکترونیک قدیمی به‌ویژه قطعات مربوط به رادار AN/AWG-9 و قطعات مربوط به سامانه مهمات با قطعات سبک‌تر و سریع‌تر است. همچنین سامانه جنگ الکترونیک AN/ALQ-100 با تعویض آنتن، پروسسور، تحلیلگر و سامانه پیش‌تقویت با قطعات جدید مدرن شده است.

عادل خوجه بازدید : 3285 دوشنبه 13 آبان 1392 نظرات (0)

بالگرد SH-3 Sea King  (که به نام S-61 در کارخانه سازنده شناخته می شود) با هدف ساخت یک هلیکوپتر ضد زیردریایی برای نیروی دریایی ایالات متحده طراحی شد.سطح زیرین این هلیکوپتر به شکل شناور طراحی شده و دو باله پخ در دو طرف بدنه به حفظ تعادل آن بر روی آب کمک میکند.اولین مدل اس-61 که قراردادی برای فروش آن منعقد شد، SH-3A سی کینگ بود.در 23 سپتامبر 1957 قرارداد اولیه تولید این هلیکوپتر برای نیروی دریایی ایالات متحده منعقد شد و اولین پیش نمونه اش در 11 مارس 1959 برای نخستین بار به پرواز درآمد.از زمان اولین پرواز اس-61 تا به حال،مدل های مختلفی از این هلیکوپتر ساخته شده و انواعی هم با اجازه شرکت سازنده در کشورهای انگلستان،ایتالیا و ژاپن مونتاژ شده است.همچنین این هلیکوپتر با نام نیوری پس از اصلاحات مفصلی در مالزی تولید شد.

عادل خوجه بازدید : 2457 دوشنبه 22 مهر 1392 نظرات (0)

پس از جنجال سياسي سال 1960 در مورد سقوط يک فروند هواپيماي جاسوسي امريکايي - يو بر فراز خاک لاخاد جماهير شوروي، دولتمردان ايالات متحده نسبت به بقيهء طرحهاي مربوط به هواپيماهاي مربوط به هواپيماهاي نفوذي بيمناک شدند و در سال بعد برنامهء بمب افکن بلند پرواز XB70 را لغو کردند. با اين حال، انديشهء نفوذ بي خطر به خاک دشمن همچنان باقي ماند، تا آنکه به ساخت بمب افکن بال متغير B-1 در سال 1975با سطح مقطع راداري نسبتاً کوچک انجاميد. اما پيشرفتهاي صنايع دفاعي، از تکنولوزي B-1 سريعتر رشد مي کرد، به علاوه هواپيماهاي پيش اخطار هوابرد روسي در حال توسعه بودند. به اين ترتيب، معيارهاي طراخي يک بمب افکن دور پرواز نفوذي روز به روز از جنبهء عملکرد پروازي خارج ميشد. وبه جنبهء طراحي ويژهء آئروديناميکي و استفاده از مواد جاذب رادار براي کاهش سطخ مقطع راداري گرايش پيدا کرد.

عادل خوجه بازدید : 2469 پنجشنبه 18 مهر 1392 نظرات (0)

ساعت یک بامداد 17 ژانویه سال 1991 هشت فروند بالگرد آپاچی از یگان هوانیروز آمریکا واقع در غرب عربستان سعودی رهسپار ماموریت"نورمادی"شدند.هدف اصلی عملیات انهدام دو ایستگاه راداری مهم عراق در فاصله 56 کیلومتری بود.گروه به دو تیم چهار تایی تقسیم شد و به مدت 90 دقیقه در سکوت کامل رادیویی در ارتفاع پایین به پرواز در آمد.درست در ساعت 2:38 بامداد بالگردهای آپاچی 28 موشک هلفایر به سمت دو ایستگاه راداری شلیک کردند و به انهدام آن منجر شد و کریدوری به پهنای 32 کیلومتر ایجاد کرد.5/4 ساعت بعد عملیات"توفان صحرا"شروع شد و بیش از صد فروند هواپیما شروع به حرکت بر فراز عراق کرد.این عملیات را نخستین کاربرد موشک هلفایر می دانند.

عادل خوجه بازدید : 3083 پنجشنبه 18 مهر 1392 نظرات (0)

AIM-۷ SPARROW یک موشک هوا به هوا ، هدایت شونده به وسیله رادار و دارای کلاهکی با  قدرت انفجاری بالاست. این موشک چند منظوره قابلیت عمل در همه شرایط و همه ارتفاعات را دارد و می  تواند از هر جهتی به هواپیما و موشک های با عملکرد بالا حمله کند. سری موشک های AIM/RIM - 7  هوا به هوا ، نیمه فعال و بدون موتور همراه است که به صورت ریلی و پرشی پرتاب می شود.

عادل خوجه بازدید : 3883 پنجشنبه 18 مهر 1392 نظرات (0)

قسمت دوم شما را با مفهوم اف-22 آشنا می کند. این قسمت کمک می کند شما تفکر طراحان اف-22 را درک کنید و از دیدگاه یک خلبان به اف-22 رپتور نگاه کنید.

عادل خوجه بازدید : 3767 پنجشنبه 18 مهر 1392 نظرات (0)

در این مقاله تلاش می شود به نکات طراحی و اصول ساخت جنگنده پنهانکار اف-22 رپتور پرداخته شود و نقش هر قسمت در کمک به بهتر شدن قابلیت این جنگنده در عمل مورد بررسی قرار می گیرد. از پرداختن به مواردی که همه دوستان در مورد جنگنده اف-22 می دانند تا حد ممکن خودداری شده است. بیشتر روی طراحی ، مقایسه ، الکترونیک ، فن آوری آینده و ارتقاء بحث ادامه پیدا می کند.

عادل خوجه بازدید : 6109 دوشنبه 15 مهر 1392 نظرات (0)

کبرا ، بالگردی نام اشنا در جهان است و بسیاری نام این بالگرد افسانه ای را شنیده اند حتی اگر اطلاعات کمی در مورد هوانوردی یا امور نظامی داشته باشند.این بالگرد آمریکایی برای اولین بار در سال 1965 پرواز کرد و خدمت در ارتش بیش از 8 کشور را در کارنامه دارد . بیش از 2000 فروند از انواع این بالگرد ساخته شده که نشان از محبوبیت ، کارایی و موفقیت ان دارد . به خاطر همین عملکرد خوب سپاه تفنگداران آمریکا تصمیم گرفت تا کبرا را برای سالهای بعد از 2020 نیز به خدمت گیرد و ان را توسط برنامه ارتقای عملی کرد و این گونه بود که افعی متولد شد .

عادل خوجه بازدید : 3469 سه شنبه 09 مهر 1392 نظرات (0)

سوخوي اس يو – 27 يا در زبان روسي Cy-27، كه در سازمان ناتو با نام فلانكر (Flanker) ناميده مي‏شود، در اصل يك جنگنده ساخته شده در دوران اتحاد جماهير شوروي است كه توسط دفتر طراحي سوخوي (SDB) طراحي و ساخته شده است.اين جنگنده، در اصل براي ايجاد توان مقابلهء نيروي هوايي اتحاد شوروي در برابر نسل جديد جنگنده‏هاي آمريكايي نظير F-14 Tomcat و F-15 Eagle و F-16 Fighting Falcon و F/A-18 Hornet ساخته شد.
سوخوي27 داراي برد پروازي استثنايي، قابليت حمل مهمات بالا و چابكي فوق العاده است. جنگندهء سوخوي27 اغلب در نقش «ماموريتهاي برتري هوايي» به كار گرفته مي‏شود، اما قادر است در اغلب ماموريتهاي رزمي نيز شركت كند.

عادل خوجه بازدید : 2963 سه شنبه 09 مهر 1392 نظرات (0)

میگ-31 نوع ارتقا یافته و جایگزین میگ-25 میباشد که در زمان خود بی رقیب بود و اکنون جای خود را به پسرش داده است. بی شک میگ-31 پرقدرتمندترین رهگیر روسیه و در کل جهان میباشد که توانایی رهگیری همزمان چندین جنگنده مهاجم را دارا میباشد و نیز اولین جنگنده عملیاتی شوروی با توانایی نگاه به پایین و شلیک به پایین میباشد. این جنگنده از راداری بسیار قوی با نام Zaslon بهره میبرد که به فاکس هوند این امکان را میدهد تا همزمان به 4 (در مدلهای اولیه) هدف حمله کند و نیز دیگر جنگنده های دشمن را تحت کنترل داشته باشد! طبق نظر بعضی کارشناسان این رادار قویترین و بهترین رادار جهان میباشد که حتی میتواند استیلت را هم شناسایی کند!

عادل خوجه بازدید : 2729 دوشنبه 08 مهر 1392 نظرات (0)

بوئینگ بی-۵۲ جی - استراتوفورترس بمب افکن راهبردی
( Boeing B-52G Stratofortress BUFF (Big Ugly Fat Fucker

بوئینگ بی-۵۲ استراتوفورترس هواپیمای جت بمب‌افکن دوربرد فروصوت از نوع بمب‌افکن راهبردی است که در نیروی هوایی ایالات متحده به کار می‌رود.

این هواپیما برای ماموریت‌های بازدارندگی هسته‌ای در دوره جنگ سرد و به عنوان جایگزینی برای بمب‌افکن بی-۳۶ ساخته شد. اولین نمونه بی-۵۲ در سال ۱۹۵۲ پرواز کرد و از سال ۱۹۵۵ تاکنون به طور پیوسته در خدمت فعال ارتش ایالات متحده است. تولید این هواپیما تا سال ۱۹۶۲ ادامه داشت و ۷۴۴ فروند از آن تولید شد.

عادل خوجه بازدید : 3311 دوشنبه 08 مهر 1392 نظرات (1)

سوخوی 39 یک جنگنده چند ماموريته و نگارش جدید جنگنده سوخوی 25 فروگ فوت است، البته این جنگنده از قابلیت مانور بیشتر، پرواز در ارتفاع پایین بهتر و قابليتهاي درگيري هوا به هواي بهتري نسبت به سلف خود برخوردار است. این جنگنده همانطور که گفته شد همان سوخوی مدرنیزه شده است که توانایی نفوذ به سیستمهای دفاع هوایی دشمن را دارد بدون اینکه خطری آن را تهدید کند.
مزیت مهم این جنگنده خلبانی و نگهداری آسان آن و در عین حال ارزان بودن و قابلیت اعتماد زیاد به این جنگنده است. اولین سریالهای شروع سوخوی 39 در سال 1996 وارد خدمت شد. در سال 1984 اولین سری جدید پیشرفته سوخوی 25 موسوم به سوخوی 25 ( تی ) اولین پرواز خود را انجام داد.

عادل خوجه بازدید : 3125 دوشنبه 08 مهر 1392 نظرات (0)
  • هانا رایش جز معدود زنانی بود که نشان درجه یک "صلیب آهنی" بهمراه " مدال الماس" نیروی هوایی آلمان را در طی جنگ جهانی دوم بدست آورد.
  • وی بیش از 50 رکورد در زمینه ارتفاع و تحمل پروازی قبل و بعد از جنگ جهانی دوم به جای گذاشت و بعضی رکوردهای او در پرواز هنوز پابرجاست.
  • انجام پروازی سخت در پایان جنگ جهانی دوم ودر حین نبرد برلین بر فراز این شهر جهت رسیدن به پناهگاه هیتلر یکی از دلایل مشهور شدن او بود.

هانا رایتش (Hanna Reitsch) در 29 مارس 1913 در شهر هیرسنبرگ استان سیلیشیا واقع در شرق آلمان متولد شد. پدر او یک چشم پزشک بود. او مشغول تحصیل در رشته داروسازی بود تا اینکه در1932 میلادی رشته داروسازی را به خاطر دنبال کردن مسیر زندگی خود به عنوان خلبان آزمایشگر برای همیشه ترک کرد. در 1932 حرفه هوانوردی را شروع کرد و در 1937 به مرکز آزمایشهای لوفت وافه منتقل شد. در دهه 30 میلادی او به خاطر پرواز با انواع گلایدر (هواسر) به شهرت رسید و رکوردهای مختلفی در زمینه های پروازهای نمایشی و استقامتی بر جای گذاشت. او اولین زنی بود که با هواسر از فراز کوهای آلپ گذشت. بعضی از رکوردهای او تا به امروز پابرجا مانده است.

عادل خوجه بازدید : 3283 دوشنبه 08 مهر 1392 نظرات (0)

جنگنده‌های MiG-25RB در اولین حمله هوایی عراق علیه جزیره خارک که در اوت سال 1982 آغاز شد، شرکت جستند. این جنگنده‌ها، با انجام عملیات در سرعت‌ها و ارتفاعات بالا، به طرز استثنائی ثابت کردند که به سختی رهگیری می‌شوند. حتی برای بهترین و جسورترین خلبانان تامکت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (IRIAF 1) ، رهگیری موفقیت‌آمیز فاکس‌بت یک تمرین اساسی در پرواز دقیق و عملیات در سرعت بالا بود که به همین دلیل باعث سنگین شدن حجم کاری کابین F-14 می‌شد. با این‌حال، همانند تمام خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، خلبانان پایگاه هشتم شکاری تاکتیکی (TFW 2) مشتاق بودند تا یک درگیری را تجربه کنند.

عادل خوجه بازدید : 2701 دوشنبه 08 مهر 1392 نظرات (0)

خاطره ای از سرهنگ خلبان حمد عتیقه چی"

محاصره آبادان شکسته شده و پروازهای نیروی هوایی برای زدن عقبه عراق شروع شده بود . سرگرد خلبان "عتیقه چی" به پست فرماندهی احضار شد.
- سرگرد عتیقه چی، همان طور که می دانید تا چندین ماه دیگر عملیاتی گسترده برای بازپس گیری مناطق اشغالی بخصوص شهر خرمشهر آغاز می شود و نیروی هوایی در این عملیات ماموریت پشتیبانی هوایی را برعهده دارد. ما باید قبل از شروع عملیات، عقبه عراق را از کار بیاندازیم. برای این منظور امروز عملیاتی به شما محول شده است ، هدف قسمت غربی شهر سرپل ذهاب است که درحال حاضر نیروهای عراقی در آن جا استقرار دارند شما باید با پرواز در ارتفاع بالا آن جا را بمباران کنید. دقت کنید در قسمت شرقی شهر نیروهای خودی مستقر هستند سریعا کارهای مقدماتی پرواز را انجام دهید.
- بله قربان همین الان دست بکار می شویم.

عادل خوجه بازدید : 2437 دوشنبه 08 مهر 1392 نظرات (0)

توپولفTU-28/Tu128 ( با نام ناتوی Fiddler ) جنگنده دوربرد بازدارنده ای است که توسط اتحاد جماهیر شوروی در دهه 1960 توسعه یافت این جنگنده بزرگترین جنگنده ساخته شده در جهان می باشد!
در سال 1955 PVO ویژگی های مورد نیاز برای جنگنده بازدارنده دور برد خود را به منظور دفاع از کشور پهناور اتحاد جماهیر شوروی اعلام کرد.این پروژه بسیار هزینه بر بود به طوری که حتی با اقتصادی بسیار قوی تر نیز تهیه و تکمیل آن غیر ممکن به نظر می رسید .
به منظور آماده کردن این پروژه و ایجاد  توانایی حمل راداری قدرتمند و موشک های هوا به هوا ، توپولف شروع به توسعه و ساخت یک هواپیمای مشابه مانندTu-105   (Tu-22)  کرد.

عادل خوجه بازدید : 3147 یکشنبه 07 مهر 1392 نظرات (0)

میل ۲۴ اولین هلیکوپتری است که در نیروی هوایی روسیه جهت عملیات تهاجمی، عملیات ضدکشتی و امور ترابری به خدمت گرفته شده است. ماموریتهایی دیگری نیز توسط این هلیکوپتر انجام می شود، از جمله: عملیات پشتیبانی هوایی نزدیک، عملیات شکار تانک، عملیات اسکورت و نبرد هوایی با هواپیماهای دشمن. ارابه شیطان (Satan's Chariot) نامی بود که مجاهدان افغان در هنگام اشغال کشورشان توسط شوروی سابق در دهه ۸۰ با دیدن هلیکوپتر MI-24 Hind به آن دادند. این هلیکوپتر به طور گسترده ای در جنگ افغانستان (1980 – 1988) مورد استفاده قرار گرفت و در این جنگ بود که به میل ۲۴نام «سلاح نبرد» (Weapon of the Conflict) اطلاق شد.

عادل خوجه بازدید : 3407 یکشنبه 07 مهر 1392 نظرات (0)

کبـرا نخستین هلیکوپتــر عملیاتی در جهان غرب بود که به طـور اختـصاصـی بـرای مامـوریتـهای تـهاجمی ساخته شـد و از هـمین رو، نـیای همه هلـیکوپتــرهـای هجومی و ضد تانک امروزین به شمار می رود. از اوایل دهه ی 1960 میلادی و در جریان جـنگ ویتنــام استفاده گسترده از هلـیکوپتـرهای مسـلح رواج یافــت. محدودیتهای هلیکوپترهای همه منظوره که با اصلاحاتی تبدیل به ماشـین های جنگی شده بودند، منـجر به تــلاش برای تکمیل هلیکوپتــرهایی با ماموریتــهای ویژه شد. هلیکوپتــر کبرا با قدرت آتـش و مانورپـذیری بی سابقه ای که از خود نشـان داد، از هنگام جنگ ویتنام در تمامی عملیات نظامی آمریکا حضور داشته است. کبرا هنوز هم در واحد تفنگداران دریایی آمریکا و نیز در نیروهای مسلح هشت کشـــــــور دیگر  از جمله جمهوری اسلامی ایـران به پرواز ادامه می دهد.

عادل خوجه بازدید : 2951 یکشنبه 07 مهر 1392 نظرات (0)

موشک 5 اینچی هوا به سطح یا FFAR موشک آمریکایی موثر در طول جنگ جهانی دوم بود که از آن برای حمله از هواپیما به اهداف زمینی و کشتی استفاده می شد.انواع مختلفی از این موشک که هم به راحتی بر روی هواپیما ها نصب می شد و هم برای از بین بردن کشتی ها و قطار های باری و اهداف زمینی فوق العاده مقرون به صرفه بود .برد حدود یک مایلی (1800 متری) آن باعث می شد هواپیما ها برای شلیک موثر به سمت هدف بسیار نزدیک رفته و همین امر مشکلاتی را برایشان بوجود می آورد اما با این حال سر جنگی 20 کیلو گرمی آن و قدرت انفجاری بالا نسبت به وزن کم آن راه را برای حضور بیشتر این موشک طی جنگ جهانی دوم هموار کرد.

عادل خوجه بازدید : 2509 شنبه 06 مهر 1392 نظرات (0)

مقاله ای جامع و تحلیلی در مورد نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران IRIAF


به قلم: تام کوپر و لیام دولین      مترجم: آرمان سیداحمدی        منبع: مجله Combat Aircraft



پروژه موشک هاوک هوا پرتاب
جدا از موشک فاطر که به راحتی روی هواپیماهای F-4 و F-14 بدون هیچ مشکلی نصب می شد، ایرانیان ریل های پرتاب موشک نزدیک برد روسی آرچر R-73 را هم برای نصب این موشک روی هواپیماهای فوق الذکر تولید کردند. به علاوه، نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران مدت هاست که هواپیماهای تامکت خود را با موشک هوا به هوایی که به طور بومی آن را طراحی کرده است مسلح نموده است. این موشک که سجیل یا AIM-23C یا یاسر هم خوانده می شود، نمونه ای از موشک ضد هوایی زمین به هوای هاوک یا MIM-23B آمریکایی است. گفته می شود که کوشش برای ساخت چنین موشکی در حقیقت از جایی شروع شد که اسرائیل دست به استارت پروژه ی Distant Thunder یا Distant Reach کرد. در این پروژه، نیروی هوایی اسرائیل و صنایع هواپیماسازی این رژیم تلاش هایی را برای تبدیل موشک ضد رادار AGM-78 به یک موشک هوا به هوا برای رهگیری هواپیماهای سریع السیر MiG-25 انجام دادند. ظاهراً ایران کار تبدیل موشک های زمین به هوای MIM-23B را به موشک های هوا به هوا از سال 1986 شروع کرده بود. پروژه تبدیل موشک های هاوک به موشک هایی که از هواپیماهای جنگنده قابل پرتاب باشد، پروژه «قوش آسمان» نامیده شد. تست های اولیه این موشک بسیار نا امید کننده بود. ظاهراً خطوط ارتباطی رادار AN/AWG-9 برای موشک هاوک کافی نبود و سیستم هدف گیری موشک هاوک نیز در برقراری ارتباط با این رادار دچار مشکل بود. در جنگ ایران و عراق هم بیش از یکی دو موشک هاوک شلیک نشد چرا که این پروژه با مشکلات بسیاری مواجه بود. اگرچه در سال های اخیر گفته می شود که مشکلات این موشک به کلی رفع شده و موشک هاوک هواپرتاب به طور محدود در خدمت نیروی هوایی است. تعداد زیادی از تامکت های نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران به منظور توانایی حمل موشک هاوک دستخوش تغییراتی شدند.

عادل خوجه بازدید : 3583 جمعه 05 مهر 1392 نظرات (0)

مقاله ای جامع و تحلیلی در مورد نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران IRIAF


به قلم: تام کوپر و لیام دولین      مترجم: آرمان سیداحمدی        منبع: مجله Combat Aircraft


http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/air/iraf/1/F_14A_0001.jpg

 

روابط ایران با فرانسوی ها

روس ها تنها کسانی نبودند که در فروش تجهیزات نظامی به ایران تلاش می کردند. نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران در سال 2000 دست به آزمایش موشک های هوا به هوای R550 ماژیک ساخت فرانسه روی هواپیماهای میراژ F1EQ خود زده است. هواپیماهای میراژ F1EQ و F1BQ در سال 1991 با توافق بین دو کشور ایران و عراق برای جلوگیری از تخریب به وسیله نیروهای متحد از عراق به ایران فرستاده شدند. با کمک چندین خلبان پاکستانی و البته سه هواپیمای پر از قطعات یدکی میراژ ها که در همان زمان از عراق به ایران فرستاده شده بودند، نیروی هوایی هواپیماهای میراژ را در سال 1993 به خدمت خود در آورد. در ابتدا جنگنده های میراژ در پایگاه سوم شکاری نوژه نزدیک همدان مستقر شدند، اما به زودی به پایگاه جدید و تازه بازسازی شده مشهد یا پایگاه چهاردهم شکاری فرستاده شده و به خدمت صد و چهلمین گروه جنگنده های تاکتیکی در آمدند. علی رغم از دست رفتن یکی از میراژهای دو سرنشینه F1BQ نزدیک پایگاه مشهد در تابستان 2001 که به وسیله یک موشک دوش پرتاب قاچاقچی های افغانی مواد مخدر ساقط شده بود، بنا بر جدیدترین گزارشات بین 18 تا 20 فروند هواپیمای میراژ F1BQ و F1EQ در خدمت نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران می باشد. همانطوری که قبلاً گفته شد، هواپیماهای میراژ IRIAF نه تنها در مرزهای شرقی ایران فراوان دیده شده اند، بلکه نمونه های بسیاری از مشاهده آن ها بر فراز خلیج فارس نیز دیده می شود. با استناد بر اخباری که از منابع خبری نیروی هوایی فرانسه به دست می رسد، ایران در سال 2000 تعداد هزار فروند موشک ماژیک را از فرانسه برای خرید درخواست نمود. ایرانی ها از عملکرد عالی هواپیماهای میراژ و البته موشک های ماژیک در تست ها و خصوصاً درگیری های هوایی شبیه سازی شده بین این جنگنده و هواپیماهای پروازکننده در ارتفاع کم و هلیکوپتر ها بسیار شگفت زده شده بودند. منابع ایرانی اظهار می کنند که نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران از آزمایش این موشک ها و هواپیماهای میراژ نتیجه گرفت که موشک ماژیک جایگزین بسیار خوبی برای موشک های قدیمی AIM-9P2 سایدوایندر آمریکایی و R-73 آرچر روسی است. ظاهراً برای ایرانی ها نگهداری موشک های ماژیک و هواپیماهای میراژ بسیار آسانتر از نگهداری میگ MiG-29 ها و البته هواپیماهای قدیمی آمریکایی بود. در کنار اینها، عملکرد پروازی میراژ F1 همیشه در حد جنگنده مانورپذیر F-5 ارزیابی می شد، در حالی که میراژ جنگنده ای با قدرت بیشتر و البته مستعد تر برای نبردهای هوایی بود.

عادل خوجه بازدید : 3503 پنجشنبه 04 مهر 1392 نظرات (0)

مقاله ای جامع و تحلیلی در مورد نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران IRIAF


به قلم: تام کوپر و لیام دولین      مترجم: آرمان سیداحمدی        منبع: مجله Combat Aircraft


قسمت دوم/مقاله ای جامع و تحلیلی در مورد نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران IRIAF !

طوفان در فنجان چای

منابع نظامی آمریکا و بریتانیا مخصوصاً در صدد آزمایش واکنش ایران نسبت به عملیاتی که می خواستند به انجام برسانند برآمده اند. بر پایه آنچه نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران تا کنون انجام داده است، این دو کشور بر این عقیده اند که ایران آخرین حد قدرت دفاعی خود را به نمایش گذاشته است و به دلیل ضعف شدید شبکه راداری این کشور، تعقیب و گریز های بین هواپیماهای ایرانی و آمریکایی تا کنون برای ایران بدون ثمر بوده است. بیشتر منابع غربی به مثال هایی مانند ورود بی اجازه یک فروند هواپیمای آمریکایی در پاییز سال 2005 به حریم هوایی ایران اشاره می کنند. یک هواپیمای تانکر سوخت رسان KC-135 آمریکایی در نوامبر سال 2005 اشتباهاً وارد مرزهای هوایی ایران شد و حدود چهل دقیقه را نیز در آسمان ایران بدون هیچ مزاحمتی سپری کرT به گفته این منابع این مسئله نشان از ضعف شدید قدرت رهگیری هوایی ایران را دارد؛ البته بهتر است بدانیم که این منابع توافقات شفاهی را که دو طرف را ملزم به عدم شلیک به هواپیماهای یکدیگر می کرد را از یاد برده اند. شاید به سخن دیگر ایران «نخواسته» است که هواپیماهای آمریکایی را که بدون اجازه وارد حریم هوایی این کشور می شدند هدف قرار دهد. البته منابع ایرانی این گفته ها را نه تصدیق می کنند و نه رد می نمایند. آن ها به طور سربسته به این واقعیت ها معترفند که بهترین کنترل را بر حریم هوای خود ندارند، رادارهای زمینی شان به زحمت می تواند برخی مناطق ایران را پوشش دهد، شبکه ارتباطی شان کامل و کافی نیست و فرماندهی آن ها در برخی نقاط حساس به بهترین وجه ممکن صورت نمی پذیرد؛ اما همین منابع به شدت بر این مسئله پافشاری می کنند که جنگنده های نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران-IRIAF اخیراً به طور کامل ارتقا یافته و اورهال شده و از بهترین سرویس های ممکن گذشته اند و در حال حاضر در بهترین شرایط موجود عملیاتی به سر می برند. یکی از جالبترین مسئله های قابل توجه این است که IRIAF گشت های مکرر هواپیماهای آمریکایی را در مرزهای خود را یک تمرین به موقع و البته منبع مطئمنی برای جمع آوری اطلاعات در مورد هواپیماهای آمریکایی و توانایی های آن ها قلمداد کرده است!

عادل خوجه بازدید : 3299 پنجشنبه 04 مهر 1392 نظرات (0)

مقاله ای جامع و تحلیلی در مورد نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران IRIAF


به قلم: تام کوپر و لیام دولین      مترجم: آرمان سیداحمدی        منبع: Combat Aircraft


http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/Documents/shabah/1/2/air/ca070600b.jpg

مقدمه مترجم: تام کوپر نویسنده و محقق اتریشی یکی از معدود صاحب نظران هوانوردی نظامی غرب است که در مورد نیروی هوایی ایران و هواپیماهای در حال خدمت در این نیرو تا کنون مقالات و حتی کتاب های زیادی را به رشته تحریر در آورده است. در وضعیت فعلی منطقه و بحران های اخیر که خاورمیانه با آن روبروست، نگاه تمام جهانیان به کشور ایران دوخته شده است زیرا کشور دیگری موقعیت ژئوپلیتیکی و اهمیت اقتصادی و نظامی را که کشور ما در منطقه داراست ندارد. مسئله قدرت اتمی ایران و پافشاری سران کشورمان بر احقاق حقوق مسلم ایران در دارا بودن فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز موجب شده است تا توجه کشورهای مختلف دنیا به قوای نظامی ایران و بررسی امکان درگیری نظامی بین ایران و کشورهایی نظیر آمریکا و دولت های اروپایی معطوف شود. مقاله ای که در ادامه خواهید خواند، به تحلیل توانایی های نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران می پردازد و اهمیت وجود این نیرو در دفاع از کشورمان به عنوان تنها عامل بازدارنده و دفاعی در مقابل دشمن احتمالی را بررسی می نماید. لازم به ذکر است که ترجمه این اثر نماینده مطابقت عقاید نویسنده با نظر مترجم و تایید یا رد مسائل نیست و این مقاله صرفاً بازتاب افکار و ایده های نویسنده این مطلب می باشد.

 

رویارویی های اخیر ایران و غرب

آیا آمریکا و متحدانش هیچ گاه وارد مواجهه نظامی با ایران خواهند شد؟ این سوالی است که در ذهن بسیاری افراد شکل گرفته است. کاری به درستی یا نادرستی این امکان نداریم، ولی ظاهراً شواهد گواه بر این مدعاست که توانایی های نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران - IRIAF بسیار بیشتر از آن است که کارشناسان نظامی غربی پیش بینی کرده اند. در حالی که توجه عموم در دنیا به سمت وقایع خشونت آمیز در عراق و جنبه های مختلف «جنگ علیه تروریسم» جلب شده است، تنش های مرتبط با ایران نیز در حال افزایش است. به دنبال اشغال عراق در تابستان سال 2003، عملیات هوایی بسیاری اطراف ایران صورت گرفته است. بخش بزرگی از رویارویی های هواپیماهای ایرانی با جنگنده های آمریکایی بر فراز خلیج فارس صورت گرفته، در حالی که جنگنده های دو طرف به دفعات در طول مرزهای عراق و افغانستان با هم ملاقات کرده اند.

عادل خوجه بازدید : 2853 پنجشنبه 04 مهر 1392 نظرات (0)

نمونه J-7C

نمونه های J-7I و J-7II هر دو دارای یک ضعف بزرگ بودند و آن نبود توانایی انجام ماموریت در تمامی شرایط آب و هوایی در شب و روز بود.بدین منظور شرکت چنگدو در اوایل دهه 1970 شروع به توسعه نمونه ای از جنگنده J-7 کرد که توانایی انجام ماموریت در تمامی شرایط آب و هوایی را داشته باشد.این پروژه قرار بود در سال 1972 شروع شود اما شروع همه جانبه و جدی آن در اواخر دهه 1970 بود.مسولیت توسعه این پروژه بین دو شرکت هواپیما سازی Chengd (چنگدو) و شرکت هواپیما سازی Guizhou تقسیم شد.شرکت چنگدو مسئول طراحی و ساخت بدنه هواپیما و همچنین تست های پرواز آن بود و شرکت گیوئیز نیز مسئول طراحی و ساخت بال ها و ارابه فرود هواپیما بود.به صورت رسمی نام این هواپیما J-7III گذاشته شد که بعد ها به J-7C تغییر کرد.

عادل خوجه بازدید : 2573 پنجشنبه 04 مهر 1392 نظرات (0)

آنچه از وضعیت موجود کشور و شرایط محیطی حاکم بر فضای جهانی برمی اید اینست که غرب بهرحال خود را برای یک جنگ با ما اماده میکند و هرگونه صحبت از عدم وقوع جنگ بیشتر بسته به شرایط و زمان می باشد تا اصل عدم وقوع ان ،با توجه به سابقه تهاجم نظامی غرب به کشورها – آنچه بطور واضح مشخص است اینست که خط مقدم دراین حرکت قطعا نیروی هوائیستبا توجه به این رویکرد و نیز با توجه به محدودیتهای خرید تسلیحاتی کشور عزیزمان بران شدم که در چند مورد مشخص بررسیهائی برای امکان تعریف پروژه بهبود برای ارتقاء تسلیحات نیروی هوائی مان مطرح کنم و دراین راه امید است متخصصین نظامی کشورمان که گمان میرود به سایت معزز میلیتاری سر میزنند نیز دراین باره اندکی تعمق و تدبر نمایند شاید که بتوان از این همفکری مشترک به نتایجی رسید

عادل خوجه بازدید : 3809 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

 چندین سال پیش (1970) زمانی که ویکتور بلنکو (خلبان شوروی سابق که بعدها به ایالات متحده پناهنده شد) با جنگده ی میگ25 خود توانست خط دفاع هوایی ژاپن را غافلگیر کند و از چنگ فانتوم های نیروی هوایی ژاپن بگریزد، زنگهای خطر در غرب به صدا درآمد. می توان گفت این نوعی پایان بر دوره ی طلایی معروف ترین جنگنده ی غرب طی دهه ی 60 و 70 میلادی بود. البته ناگفته نماند که سیستم اعلام خطر و بخش رادار ژاپن نیز عامل تاخیر در پرواز فانتومها بود؛ چرا که میگ25 می توانست در سطحی پرواز کند که از دید رادار پوشیده بماند، همچنین سرعت جنگنده ی میگ25 روسی به مراتب بیش از مدل آمریکایی بود (سرعتی حدود 3 ماخ یا 3300 کیلومتر بر ساعت).

عادل خوجه بازدید : 11547 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

در سال 1993 ایران دریافت که نمیتواند از تعرض ترکیه به حریم هوایی اش در شمال غربی کشور ممانعت کند. نیروی هوایی ترکیه به دنبال حملات تنبیهی علیه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) ، اردوگاه ها و مراکز تجمع آن ها در هر دو طرف مرز را زیر آتش گرفت که در این حملات جنگند بمب افکن های F-4E  موسوم به فانتوم 2 آن ها بدون هیچگونه تهدیدی از طرف پدافند هوایی به حریم هوایی ایران وارد میشدند.

عادل خوجه بازدید : 2881 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

هر جنگنده ای یا به طور کلی هر هواپیمایی، ویژگی یا خصوصیتی دارد که به وسیله آن برتری خود را بر رقیبانش اثبات می کند. اما جمع شدن تمام ویژگی ها و صفات مطلوب برای یک جنگنده در یک هواپیمای به خصوص، قدری مایه شگفتی است، اما واقعیت هم دارد و این مسئله در هواپیمای جنگنده ی اف-15 ایگل، رویایی حقیقی است.

عادل خوجه بازدید : 3811 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

F-5 به عنوان یک جنگنده صادراتی ارزان قیمت در راستای برنامه های کمک نظامی به کشورهای هم پیمان آمریکا تولید شد. F-5 یک جت جنگنده دو موتوره کوچک با سطح بال کم و بهینه سازی شده جهت تعمیر و نگهداری آسان بود. F-5 هیچگاه در مقیاس وسیع توسط نیروی هوایی آمریکا به کار گرفته نشد ؛ اما به واسطه داشتن خصوصیات مشابه با MIG-21 ، از آن به عنوان هواپیما متخاصم ( در مانورهای هوایی ) استفاده می شد. F-5A ( که 799 فروند از آن تولید شد) یک هواپیمای بسیار ابتدایی با حداقل تجهیزات بود ، حال آنکه F-5 E Tiger II ( که 1166 فروند از آن تولید شد) دارای قابلیتهای بسیار بیشتری بود. نهایتاٌ هواپیمای اصلاح شده و تک موتوره F-5G با نام جدید F-20 تولید شد. دستکم 28 کشور F-5 را به کار گرفتند.

تعداد صفحات : 4

درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 59
  • آی پی دیروز : 323
  • بازدید امروز : 219
  • باردید دیروز : 2,403
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 34
  • بازدید هفته : 219
  • بازدید ماه : 21,402
  • بازدید سال : 160,530
  • بازدید کلی : 5,103,519