loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

یکی از سهمگین ترین نبردهایی که در کشور هلند به وقوع پیوست ، نبرد اورلون ، بود . اواخر سپتامبر 1944 بود که نیروهای زرهی و پیاده آمریکایی و انگلیسی وارد نبرد با ارتش آلمان شدند ، نبردی که تا 18 اکتبر

آخرین ارسال های انجمن
عادل خوجه بازدید : 11620 شنبه 16 شهریور 1392 نظرات (0)

یکی از سهمگین ترین نبردهایی که در کشور هلند به وقوع پیوست ، نبرد اورلون ، بود . اواخر سپتامبر 1944 بود که نیروهای زرهی و پیاده آمریکایی و انگلیسی وارد نبرد با ارتش آلمان شدند ، نبردی که تا 18 اکتبر همان سال به طول انجامید آن چه که نبرد را برای طرفین سخت تر می کرد شرایط نامساعد جوی بود : سرما ، بارش باران و باد شدید پیش روی طرفین را با مشکل مواجه کرده بود .

عملیات مارکت گاردن

در سپتامبر 1944 متفقین حمله گسترده ای را در مرز هلند و بلژیک در جنوب هلند آغاز کردند که هدف از آن عبور از رود راین و گذر از خط زیگفرید و در نهایت فتح برلین بود. { خط زیگفرید استحکامات دفاعی ساخت آلمانها بود که در دهه 30 میلادی ساخته شده بود .م. }
اما نیروهای هوابرد متفقین در شهر آرنهم هلند با ایستادگی آلمانها مواجه شدند که مانع پیشروی متفقین و ایجاد برجستگی باریکی در شمال بلژیک و جنوب شرقی هلند شد . در این هنگام نیروهای آلمانی که پیشتر مجبور به عقب نشینی شده بودند و به تازگی تقویت شده بودند از پایگاهی در غرب رود موز در نزدیکی شهر فنلور به این نقطه حمله کرده ، متفقین مصمم بودند از سمت شمال به این پایگاه حمله کنند و برای این کار می بایست نخست دو شهر ونرای و اورلون را که در مسیر فنلو واقع بودند فتح می کردند . به همین منظور متفقین دست به طراحی عملیات Aintree زدند که هدف آن حفاظت از برجستگی جغرافیایی ایجاد شده و نابودی پایگاه آلمانها و در نهایت تدارک حمله به راین لند بود.

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/war/orlan/2.jpg

آمریکایی ها در اورلون

 

آمریکایی ها عقب می نشینند

لشکر هفتم زرهی آمریکا که برای این هدف به منطقه فراخوانده شده بود در 30 سپتامبر تلاش کرد تا با بهره گیری از تانک های شرمن آلمانها را شکست دهد اما در مواجه با تانک های پانتر و تایگر و توپخانه آلمانها کار به جایی نبردند ، در نهایت آمریکایی های از رمق افتاده در 8 اکتبر با کمک نیروهای تحت امر سرلشکر ویسلر شروع به عقب نشینی کردند .

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/war/orlan/3.jpg

آمریکایی ها در کنار هویتزر 105 میلی متری

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/war/orlan/4.jpg

آمریکایی ها در حال واگذاری فرماندهی به انگلیسی ها

مقاومت دلیرانه آلمان ها

پس از چند روز آرامش نسبی که از پی حمله نا موفق لشکر هفتم زرهی ایالات متحده به اورلون حاصل شده بود در 11 اکتبر لشکر سوم پیاده نظام و لشکر یازدهم زرهی بریتانیا تحت امر ویسلر مسئول حمله به اورلون گشتند . به دلیل بارندگی شدیدحمله یک روز به تعویق افتاده بود ، از پی بارش شدید زمینهای اطراف دهکده به باتلاقی بزرگ تبدیل شده بودند که به معنای از کار افتادن تانکهای انگلیسی بود در نتیجه وظیف شکستن مقاومت آلمانها به پیاده نظام محول شد.

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/war/orlan/5.jpg

سربازان آلمانی

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/war/orlan/6.jpg

لشکر سوم زرهی در حال حرکت به سمت اورلون

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/war/orlan/7.jpg

مونتگومری پیش از نبرد با نیروهای خود سخن می گوید
http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/war/orlan/8.jpg
بریتانیایی ها در اورلون
 
در 12 اکتبر راس ساعت 11صبح حمله آغاز شد و تا یک ساعت و نیم بعد متفقین مواضع آلمانها را با کمک توپخانه و حملات هوایی کوبیدند زمانی که اورلون با خاک یکسان شده بود بریتانیایی ها پیش روی را آغاز کردند و برای تسخیر هر خانه مجبور به نبرد تن به تن شدند ، نبردی خونین با تلفات بالا . زمانی که بریتانیایی ها مشغول پیشروی در جنگل های اطراف شدند با ایستادگی دلیرانه آلمانه مواجه شدند آلمانی ها بدون هیچ گونه تردیدی حاضر به تسلیم نبودند و زمانی که سربازان آلمانی مهماتشان را به پایان می رساندند بدون مهمات و تنها با سرنیزه خود به نبرد می پرداختند از طرفی تک تیراندازان آلمانی خود را به درخت ها بسته بودند تا اگر مجروح شوند هم بتوانند به نبرد ادامه دهند .

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/war/orlan/9.jpg

توپ خانه متفقین

در 14 اکتبر آخرین مواضع آلمان ها نیز سقوط کرد ، صدها آلمانی مجبور به تسلیم بودند اما هنوز دست از مقاومت بر نداشته بودند در این هنگام بریتانیایی ها به زمین های اطراف رود مولن بیک رسیده بودند ، زمینهایی که توسط آلمانها مین گذاری شده بود ، بارش باران که باعث طغیان رود و بالا آمدن آب شده بود کار را برای انگلیسی ها سخت تر و به آلمانها در مقاومت کمک می کرد در این هنگام تانک های انگلیسی توانایی حرکت را از دست داده و انگلیسی ها زیر آتش شدید آلمانها قرار گرفته بودند در این هنگام انگلیسی ها تلاش می کردند از طریق پل یا شنا در رودخانه خود را به ساحل روبرو برسانند غافل از آن که آلمانها حتی در آب نیز مین کار گذاشته بودند نتیجه آن که مولن بیک از خون سربازان بخت برگشته بریتانیایی به رنگ سرخ درآمد به همین دلیل این رود را رودخانه خون نیز می نامند. در نهایت در شامگاه 16 اکتبر تعداد زیادی موفق به عبور از روی پل شدند و از پی آن بار دیگر نبرد تن به تن میان متفقین و آلمانها به وقوع پیوست .
نتیجه مشخص بود : اورلون به تلی از خاک تبدیل و در نهایت به دست متفقین افتاده بود . چنین نبردی از زمان حمله به نورماندی بی سابقه بود تلفات متفقین شامل سه هواپیما ، تعداد زیادی تانک و بین 1800 تا 2500 کشته بود.

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/war/orlan/11.jpg

اورلون در پایان نبرد

امروزه موزه ملی جنگ هلند در مکان وقوع این نبرد قرار دارد ، این مکان را هم چنان به همان شکل نگاه داشته اند .
_________________________________________
منابع :
http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=76293
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Overloon
http://www.shermantankoverloon.nl/?id=12&lan=en&sz=2

بهره بری از این نگاشته با ذکر عبارت WWW.MILITARY.IR برای همگان آزاد است .

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 291
  • آی پی دیروز : 305
  • بازدید امروز : 2,033
  • باردید دیروز : 1,529
  • گوگل امروز : 31
  • گوگل دیروز : 44
  • بازدید هفته : 8,760
  • بازدید ماه : 20,813
  • بازدید سال : 159,941
  • بازدید کلی : 5,102,930