loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

  در دهه۱۹۵۰ نیروی هوایی امریکا در حال برنامه ریزی برای دریافت صدها بمب افکن مافوق صوت ایکس بی ۷۰ بود. این بمب افکن با سرعت بیش از سه ماخ توان نفوذ در ارتفاع بالا  را در خاک شوروی داش

آخرین ارسال های انجمن
عادل خوجه بازدید : 2250 شنبه 28 شهریور 1394 نظرات (0)
 
در دهه۱۹۵۰ نیروی هوایی امریکا در حال برنامه ریزی برای دریافت صدها بمب افکن مافوق صوت ایکس بی ۷۰ بود. این بمب افکن با سرعت بیش از سه ماخ توان نفوذ در ارتفاع بالا  را در خاک شوروی داشت. ولی پیشرفت شوروی در سامانه  های پدافند هوایی ارتفاع بالا باعث لغو این برنامه و رو اوردن نیروی هوایی به بمب افکن های ارتفاع پایین بود.
 
در تمامی طول دهه ۱۹۶۰ ارتش امریکا دنبال چنین بمب افکنی بود و حتی به صورت موقت بمب افکن اف بی ۱۱۱ را به خدمت گرفت .در سال ۱۹۶۹ نیروی هوایی برنامه ای ام اس ای  را برای توسعه بمب افکن ارتفاع پایین اعلام کرد.
 
در سال ۱۹۷۰ ارتش پیشنهاد شرکت راکول را برای ساخت طرحی  با نام ب۱ قبول کرد  و جنرال  الکتریک را برای   ساخت موتور این بمب افکن   تکلیف کرد.نیروی هوایی در نهایت با ساخت یک نمونه زمین پاییه و سه فروند برای تست های پروازی موافقت کرد  و اولین  ب۱ای که ارتش به ان کد لنسر داد ،  در ۲۳ دسامبر سال ۱۹۷۴ اولین پرواز خود را انجام داد.نیروی هوایی خواهان  به خدمت گیری  ۲۴۰ فروند  بی ۱ ای لنسر بود(B-1 Lancer)
 
لنسر در زمان خود از پیچیده  ترین فناوری های دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ بهره برده می برد  . هواپیما دارای  یک کپسول  نجات مشابه اف۱۱۱ بود و همچنین از بال متغییر برای  توان نشست  و برخواست  کوتاه  و همچنین توان پرواز در ارتفاع پایین با سرعت صوت بهره می برد . می توانست  به سرعت دو ماخ در ارتفاع بالا برسد و قرار بود در ارتفاع پایین  سرعتی بین ۱٫۲ ماخ تا ۱٫۵ ماخ داشته باشد  و قرار بود در مناطق حساس   چون ورودی هوا از تیتانیوم  استفاده شود ولی به دلیل صرفه جوی و تغییرات در  ورودی هوا سرعت پرواز در ارتفاع پایین به زیر صوت کاهش یافت
 
سه پیش نمونه اول دارای کپسول  فرار بودند ولی پیش نمونه چهارم دارای صندلی پرتاب شونده رو به بالای بود.

 

ب۱ ای نخستین نمونه ب۱ که تنها چهار فروند از ان ساخته شد
 
 
در سال ۱۹۷۶ ویکتور بیلینکو  با میگ۲۵ پی خود به ژاپن فرار کرد و از طرحی با نام سوپر فاکس  بت خبر داد که دارای  موشک های  با برد بیش از ۱۰۰ کیلومتر و توان نگاه به پایین و شلیک به پایین  خبر داد. از انجای که در سال ۱۹۷۶ قیمت هر فروند بی۱ از ۴۰ میلیون دلار پیش بینی  شده به ۷۰ میلیون دلار رسیده بود و همچنین  نگرانی  از اینکه سوپر فاکس بت که بعدها تبدیل به میگ۳۱ شد بتواند به راحتی جلوی  حرکت بی۱ بی را در ارتفاع پایین بگیرد به چنین طرحی انتقادات  بسیار وارد شد .در نهایت  در سال ۱۹۷۷ دولت کارتر با بیان  اینکه میتوان به جای خرید هر فروند بی۱ ای حدود ۲۰۰ موشک  کروز اتمی کلکوم با برد ۲۴۰۰ کیلومتر خرید استدلال  کرد میتوان  ده ها  موشک کلکوم را ازیک ب۵۲ در خارج مرز  هوایی شوروی پرتاب کرد و احتمالا نفوذ  انها به شبکه دفاع هوایی شوروی بیشتر از بی۱ است. از این رو در سال ۱۹۷۷ پروژه لغو شد ولی پروازهای ازمایشی ادامه داشت تا نتایج  برخی تحقیقات مشخص شود.
 
در سال ۱۹۸۰ انتخابات ریاست جمهوری امریکا صحنه انتقاد ریگان کاندیدای  این انتخابات به دولت کارتر بود. کارتر بسیاری از برنامه های دفاعی را لغو کرده بود و این از نظر ریگان  معنی جسارت بیشتر شوروی و اشغال افغانستان توسط  این کشور بود.
 
 
http://up.military.volleyball-forum.ir/view/718716/5858669650.jpg
 
کابین ب 1
 
 
بلافاصله بعد از پیروزی ریگان در انتخابات طرح ب۱ دوباره دنبال شد. تحقیقات نشان داده بود اگرچه تا سال ۱۹۸۵  ترکیب کلکوم و ب۵۲ موثر خواهد بود ولی با ورود اس ۳۰۰ و میگ۳۱ دیگر توان نفوذ   کلکوم نیز در اگر و اما خواهد بود و از همه مهمتر ورود به  خدمت هشدار دهنده، ای ۵۰ در خدمت ارتش  شوروی باعث شده بود که بتوان در مسافت دور ب۵۲ حامد موشک کلکوم را در ارتفاع بالا کشف کرد.از این رو ارتش  سفارش  ۱۰۰ فروند بی۱ البته با تغییراتی  را در سال ۱۹۸۲ داد. عمده تغییرات در بخش مربوط به کاهش سطح مقطی رادار بمب افکن بود.
 
 
 
 
ولی بهتر است کمی با ب۱ اشنا شویم
 
ب۱ب لنسر نسخه ای که در نهایت  به خدمت ارتش امریکا در امد  یک بمب افکن  بال متغیر با توان نشست  و برخواست  کوتاه تر از بمب افکنهای چون ب۵۲ و یا بی۲ بود و همچنین دارای  توان بمب باران  بهتر در تمامی  ارتفاعات به دلیل بال متغیرش بود. بال دارای  زاویه رفت و برگشت ۱۵ تا ۶۷٫۵ درجه بود  و محل اتصال بال به بدنه  به کناره های موتورهای بر می گشت.دارای  دمی  تی شکل ولی با زاویه پس گرا بود که به ان برای  کنترل زاویه حمله در هنگام فرود کمک می کرد.بر خلاف ب۱ ای که توان رسیدن  به سرعت ۲ ماخ را نیز داشت  ب۱ ب  تنها تا سرعت ۱٫۲۵ ماخ در ارتفاع بالا سرعت می گیرد و در ارتفاع پایین نیز مادون  صوت است که دلیل ان کاهش سطح مقطعی رادار با برداشتن سطوح متحرک ورودی هوا و ایجاد سطوح مارپیچی در درون ورودی  هوا بود که باعث  کاهش هوای وروی هوا موتور و کاهش سرعت هواپیما شد.
 
ب۱ از الومینوم و تیتانیوم ساخته شده بود و بسیار کم در ان کامپوزیت به کار رفته است  و در برخی از قسمت های بدنه مانند بخش های جلو  و ورودی هوای موتور از مواد جاذب رم استفاده شده است  به صورتی که سطح مقطعی ب۱ بی  ۲ % ب۵۲ است و  سطح مقطعی ان را عدد ۲٫۴ تا ۰٫۵    متر مربع یعنی به اندازه جنگنده ای تایفون  دانسته اند که  به غیر از هواپیماهای استیلز رقیبی در این زمینه  ندارد
 
هواپیما از چهار موتور  توربوفن جنرال الکتریک جی ایی اف۱۰۱-۱۰۲  با توان هر یک ۱۷۰۰۰ پاوند بدون پس سوز و ۳۰۷۸۰ پاوند با پس سوز برای هر یک از موتورها بود. هواپیما می توانست با دو موتور نیز به راحتی  در مواقع  خاص به پرواز خود ادامه دهد.  موتور بسیار ساده و کم هزینه ای است  و هسته این موتور  در موتور اف۱۱۰ که بر روی  برخی نسخه های اف۱۴/ اف۱۵ و اف۱۶ نصب شده دیده میشود
 
موتور های به صورت دو به دو در دو غلاف  در زیر ریش بال نصب شده اند . هر کدام از غلاف ها دارای  یک واحد  استارت برای دو موتور بودند
 
دارای هشت مخزن سوخت در درون بدنه  است  که دارای ظرفیت کل ۱۶۶۰۰۰ لیتر   می باشد و  میتواند در جایگاه داخلی جنگ افزار نیز  سه مخزن سوخت ۳۳۹۰۰ لیتری برای  پرواز بین پایگاه ها حمل کند. تمامی  مخازن دارای  سامانه تزریق  گاز  نیتروژن برای خاموش کردن اتش هستند و از یک جایگاه سوختگیری  هوایی در جلوی کابین برخوردار است که سوختگیری  هوایی  را بسیار  اسان تر از بمب افکنی چون ب۵۲ به دلیل  دید بهتر می کند.
 
بمب افکن دارای  چهار خدمه است، خلبان، کمک خلبان، افسر رادار و تسلیحات ، ناوبر و کنترل کننده تجهیزات دفاعی. تمامی انها بر روی صندلی پرتاب شونده صفر صفر  رو به بالا قرار دارند . همچنین بمب افکن دارای   یک  توالت و یک سامانه برای گرم کردن غذا یا گرم  نگهداشتن  غذا است. همچنین برای رسیدن به کابین باید از یک نردبان پشت چرخ جلو بالا رفت
 
 
 
در این تصویر به خوبی دریجه سوختگیری بار ب۱ در جلوی کابین مشخص است
 
هواپیما دارای  یک دستگاه رادار  ارایه فازی غیر فعال  ای پی کیو ۱۶۴  است که بر اساس رادار ای پی جی ۶۶ جنگنده اف۱۶ ساخته شده.این رادار با دیش ثابت دارای  ۱۵۲۶ گیرنده و فرستند بر روی  دیش خود  است و توان اسکن الکترونیک را بدون تغییر جهت دیش را دارد.رادار توان پوشش ۱۰۵ درجه در سمت را دارد … این رادار توان نقشه برداری از سطح زمین ، توان کشف و رهگیر اهداف زمینی  حتی خودروهای در یک  جاده و یا کشف و ثبت اهداف ثابت حتی دیوار  یک متری روی زمین  را دارد. راداری  با توان روزنه ساختگی  هر هدف رو زمین  را به صورت دو بعدی ثبت کرده و میتواند هرگونه تغییر در سطح زمین  را  کشف کند. توان هوا به هوا رادار   ان محدود  و تنها  به کشف هواپیما سوخت رسان محدود میشود
 
 
http://up.military.volleyball-forum.ir/view/718717/6010454420.jpg
 
 
ب۱ دارای  یک سامانه ناوبری  بر مبنای  تعقیب  عوارض زمین، یک ارتفاع یاب راداری ای اس ان ۱۲۱   ساخت هانویل، سامانه هشدار دهنده راداری  ای ال کیو ۱۶۱ ،  سامانه دفاعی ای اس کیو ۱۸۴ که وظیفه ان کنترل خودکار جنگ الکترونیک  و هشدار  دهنده ها بود و همچنین  هشت دکل  پرتاب کننده شراره و پوشاله ای ال ایی ۴۹ را نیز در بر می گیرد
 
خلبان و کمک خلبان هر یک ، دارای یک نمایشگر چند کاره تک رنگ هستند  و سه نمایشگر دیگر  نیز در اختیار دو  خدمه دیگر است .
 
سه دهلیز داخلی پشت سر هم در درون بدنه قرار داشت  که دارای  سه درب جدا  بود. دو دهلیز پشت سر هم در قسمت جلو و یک دهلیز با فاصله  در قسمت عقب قرار دارد .  دهلیز داخلی دارای  یک سکوی  پرتاب بمب چرخان   بود که دور تا دور ان بمب متصل شده و با چرخشش بمب ها رها می شوند.
 
ب۱ب توان حمل ۳۴ تن بمب را به صورت اسمی  روی کاغذ دارد  که می توان از جمله تا ۲۴ بمب اتمی  ب ۶۱ و یا ب ۸۳  و یا تا ۸۴ بمب ۲۲۵ کیلوگرمی مارک ۸۲ و یا  ۸۴  عدد نسخه مین دریایی مارک ۸۲ و یا ۲۴ بمب ۹۰۰ کیلوگرمی مارک ۸۴  ویا ۲۴ مین دریایی و یا ۳۰ بمب خوشه ای و یا ۲۴ بمب هدایت ماهوره ای جی بی یو ۳۱ با وزن ۹۰۰ کیلوگرم  و یا تا ۴۸ بمب هدایت   ماهواره ای جی بی یو ۳۸ و یا ۵۴  ویا تا ۲۴ سلاح دوربرد   هدایت شونده ای جی ام ۱۵۴  ویا ۲۴ موشک کروز ای جی ام  ۱۵۸  ویا تا ۹۶ و یا ۱۱۴ تیره بمب هدایت ماهواره ای  کوچک جی بی یو ۳۹
 
ب۱ ب توان تسلیحاتی فوق العاده ای  دارد. برای  بمب باران فرشی و استراتژیک می تواند ۸۴ بمب مارک ۸۲ را حمل کند و یا برای نابودی  اهداف بزرگتر  تا ۲۴ بمب مارک ۸۴ . میتوان با کمک ۴۸ و یا ۹۶ بمب ماهواره ای به صورت مستقل در یک  پرواز به ۴۸ ویا ۹۶ هدف مختلف با دقت کمتر از سه متر درگیر شود. دو سلاح تهاجمی دوربرد  ای جی ام ۱۵۴ با برد ۱۲۰ کیلومتر و ای جی ام ۱۵۸ با برد ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر بسته به مدل این توان  را در اختیار  ب۱ می گذارد که بدون ورود به منطقه خطر ویا حتی  کشور متخاصم دست به اتش  بر علیه  اهداف خود بزند.
 
با در نظر گرفت سطح مقطعی کم ب۱ توان پرواز در ارتفاع پایین و سامانه های جنگ الکترونیک  ان توان نفوذ  در یک شبکه پیچیده پدافندی را به خوبی در ارتفاع کم دارد. بمب افکن توان پرواز در هر شرایط اب و هوایی را دارد و می تواند به صورت خودکار دست به ناوبری خودکار در ارتفاع  زیر ۱۰۰ متر بزند .
 
ب۱ دارای  برد انتقالی ۱۱۹۰۰ کیلومتر است ولی با ۲۴ بمب مارک ۸۴ و یا همین میزان بمب هدایت ماهواره ای بدون سوختگیری  هوایی  و سرعت مادون صوت ۵۵۰۰ کیلومتر برد دارد که البته با توان سوختگیری  هوایی ان برد ان نامحدود است
 
 
 
بمب هدایت ماهواره ای جی بی یو ۳۱ در حال پرتاب از ب۱ب
 
تا سال ۱۹۸۸  در مجموع ۱۰۴ فروند ب۱ لنسر شامل  چهار فروند ب۱ ای و ۱۰۰ فروند ب۱ب تولید شد.ب۱ ب از زمان ورود به خدمتش  در سال ۱۹۸۶ همواره  مورد  بهسازی های قرار گرفته است. این بهسازی ها  بیشتر شامل  تغییر ماهیت ماموریت ان بوده.
ب۱ ب به عنوان یک بمب افکن اتمی ساخته شد و دارای  سامانه پرتاب بمب  دقیقی نبود زیرا برای  پرتاب بمب  اتمی چند ده متر و یا چند صد متر خطا  خیلی اهمیت نداشت. در اولین ارتقاء با نام  بلوک ای توان حمل تا ۸۴ بمب مارک ۸۲ را به عنوان یک سلاح متعارف سقوط ازاد غیر  هدایت شونده را نیز پیدا کرد و همچنین سامانه پرتاب بمب ان برای افزایش دقت بهسازی شد .
 
بلوک بی ارتقاء در  توانایی رادار برای نقشه برداری از سطح زمین  و همچنین  قابلیت جنگ الکترونیک بود که در سال ۱۹۹۵ انجام شد،بلوک سی  شامل  ارتقا برای حمل  تا ۳۰ بمب خوشه ای بود که بین سال های ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۸ اجرا شد ، بلوک دی  شامل  نصب  سامانه مکان یاب جهانی جی پی اس و توان حمل و پرتاب بمب های هدایت شونده ماهواره ای در کنار ارتقاء سامانه پرتاب کننده شراره و پوشاله  و جنگ الکترونیک بود. این تغییرات بین سالهای ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ انجام شد.
 
بلوک E شامل  ارتقاء رایانه  ماموریتی  و همچنین نصب دو سلاح دوربرد ای جی ام ۱۵۴ و ای جی  ام ۱۵۸ با هدایت ماهواره ای  و دقت  بین یک تا سه  متر برای  تهاجم هوایی دوربرد شد . این تغییرات در سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ داده شد.  همچنین در سال ۲۰۰۷ غلاف نشان گذاری لیزری   اسنایپر بر روی ب۱ب لنسر نصب شد. اسنایپر یک غلاف نشان گذاری لیزری   با دوربین دید حرارتی با برد کشف یک هدف در برد ۲۷ تا ۳۰ کیلومتر به  ب۱ توان کشف اپتیکی  اهداف  و همچنین ناوبری  شبانه در ارتفاع پست را بهتر از قبل می داد.  در سال ۲۰۰۹ نیز این هواپیما توان حمل بمب هدایت ماهوارهی کم قطر  جی بی یو ۳۹ را یافت. جی بی یو ۳۹  یک بمب  سبک وزن هدایت شونده است که دارای  برد پروازی تا ۱۱۰ کیلومتر است و می تواند  ان را به دقت ۳ تا ۵متر بر طرف هدف پرتاب کرد. توان حمل  ۹۶ تا ۱۱۴  تیره از این بمب  توان فوق العاده ای را در اختیار  ب۱ برای حملات  تهاجمی دور از دستراس پدافند هوایی می گذارد.
 
 
 
http://up.military.volleyball-forum.ir/view/718715/5748860399.jpg
 
ب۱ مجهز به یک غلاف نشان گذار لیزری اسنایپر در زیر دماغه
 
 
همچنین برنامه های برای نصب سامانه های ارتباطی جدید، ارتقا کابین و سامانه ماموریتی  بر روی ۶۲ فروند ب۱ ب بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ وجود دارد.
 
ب۱ ب در سال ۱۹۸۶ زمان که  عملیات شد به عنوان بمب افکن  اتمی در وضعیت کامل هشدار اتمی قرار گرفت. در سال ۱۹۹۰ اتش سوزی در دو لنسر موقتا  تمامی ناوگان را زمینگیر  کرد  ولی با فروپاشی شوروی از سال ۱۹۹۳ برنامه نصب سلاح های غیر اتمی از جمله بمب مارک   ۸۲ روی ان اجرا شد. به دلیل عدم توان حمل سلاح  متعارف در جنگ اول خلیج فارس شرکت نداشت
 
ب۱ اولین بار در سال ۱۹۹۸ در برابر عراق در عملیات روباه صحرا استفاده شد که در انجا دست به بمب باران  اهدافی با بمب خوشه ای زد و در سال ۱۹۹۹ نیز بر ضد یوگسلاوی استفاده شد . در جریان جنگ سال ۲۰۰۳ به صورت گسترده ای استفاده شده و تنها طی شش ماه اول جنگ  ۳۷۰۰ بمب هدایت ماهواره ای را افکند که ۴۰ % بمب های افکنده شده هدایت شونده بود. همچنین  بر ضد طالبان در افغانستان  به کار رفت. دقت پرتاب بمب ان انقدر بالا بود که با بمب های خوشه ای   دست به پشتیبانی  هوایی از نیروی هوایی زمین  زد.همکنون ۶۶ فروند ب۱ ب در خدمت است و انتظار می رود  تا زمان ورود به  خدمت جایگزین برای ان دست کم تا سال ۲۰۳۰ در خدمت باقی بماند
 
 
 
 
 
مشخصات B1B لنسر
تولید کننده امریکا، رکول
تعداد خدمه ۴ خدمه
طول و ارتفاع ۴۴٫۵ متر و ۱۰٫۴ متر
وزن خالی ۸۷۱۰۰ کیلوگرم
بیشترین سرعت ۱۳۴۰ کیلومتر در ساعت برابر با ۱٫۲۵ ماخ
برد برد انتقالی با بیشترین سوخت و بدون مهمات ۱۱۹۹۸ کیلومتر،۵۵۰۰ کیلومتر با بیشترین تسلیحات
سقف پرواز ۱۸۰۰۰ متر
موتور چهار دستگاه موتور توبوجت  جنرال الکتریک اف۱۰۱ جی ایی ۱۰۲ با توان ۱۴۶۰۰ پاوند بدون پس سوز و ۳۰۷۸۰ پاوند با پس سوز برای هر موتور
رادار یک دستگاه رادار  کاوش ارایه الکترونیک APQ164 با توان تعقیب اهداف متحرک زمینی ،نقشه برداری و تعقیب عوارض زمین
تسلیحات توان حمل ۲۲۷۰۰ کیلوگرم مهمات در دهلیز جنگ افزاری در داخل بدنه،شامل تا ۸۴ بمب ۲۲۵ کیلوی یا ۲۴ بمب ۹۰۰ کیلویی،یا تا ۳۰ بمب خوشه ای انواع CBU 87/89/97 یا ۲۴ بمب ماهواره ای ۹۰۰ کیلویی ،تا ۱۲ جنگ افزاردوبرد AGM154 یا تا یا تا ۲۴ موشک کروز agm158 با برد ۳۷۰ کیلومتر ویا ۲۴ بمب اتمی
تعداد تولید شده و قیمت ۱۰۴ فروند شامل ۱۰۰ فروند مدل b ،قیمت برای هر فروند ۲۸۳ میلیون دلار به سال ۱۹۹۸

منبع : 

http://jangaavaran.ir/%D8%A8%D9%85%D8%A8-%D8%A7%D9%81%DA%A9%D9%86-%D8%A7%D8%AA%D9%85%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D9%81%D9%88%D9%82-%D8%B5%D9%88%D8%AA-%D8%A81-%D9%84%D9%86%D8%B3%D8%B1/

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 116
  • آی پی دیروز : 385
  • بازدید امروز : 296
  • باردید دیروز : 1,097
  • گوگل امروز : 16
  • گوگل دیروز : 50
  • بازدید هفته : 10,928
  • بازدید ماه : 3,687
  • بازدید سال : 142,815
  • بازدید کلی : 5,085,804