loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

در این تاپیک قصد داریم به معرفی چند منطقه باورنکردنی از گورستان ها زرهی در این کره خاکی بپردازیم با ماهمراه باشید.   Rockensussra ، تورینگن آلمان گاهی اوقات،وجود گورستان های

آخرین ارسال های انجمن
عادل خوجه بازدید : 12091 جمعه 26 دی 1393 نظرات (0)

در این تاپیک قصد داریم به معرفی چند منطقه باورنکردنی از گورستان ها زرهی در این کره خاکی بپردازیم با ماهمراه باشید.

 


Rockensussra ، تورینگن آلمان


گاهی اوقات،وجود گورستان های زرهی به معنای یک خبر خوب است،زمانی که ما فولاد های زنگ زده خودرو ها زرهی را می بینیم به یاد جنگ ها اخیر می افتیم که این ابزار ها در آن شرکت کرده اند،البته این در مورد خودرو های زرهی ضد زنگ این گورستان صدق نمی کند.
همانطور که مشاهده می کنید این تصاویر متعلق به گورستان زرهی Rockensussra آلمان هستش که در بین جنگل ها عمیق تورینگن در حدود 300 کیلومتر جنوب غربی برلین واقع شده است،در این گورستان در حدود 14.200 تانک و نفر زرهی در طی 20 سال یا زمان بیشتر از زمان ملحق شدن برلن غربی و شرقی انبار شده است.

 

 

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/Music/5/germany3jpg.jpg

 


وسایل زرهی جمع شده در این مکان مربوط به الحاق ناگهانی آلمان غربی و شرقی است که طی آن بعد از یک پارچه شدن ملت آلمان مازاد وسایل زرهی شرقی و غربی خود را به این مکان منتقل کرده است البته پایان یافتن جنگ سرد با از بین رفتن بلوک شرق و در پی آن قرار داد خلع سلاح نیز در این مهم تاثیر گذار بود.

 

 


البته جای سئوال هست چگونه آلمانی ها از آلیاژ های فلزی این تانک ها و نفربر ها استفاده نمی کنند در حالی که میتوانند براحتی از این همه زخایرفلزی بهره نمی برند ،برای مثال آن ها میتوانند از یکی از فلز هایی آلیاژ فولادی این خودروهای زرهی ،تیغه چاقویی به ارزش 500 یورو بسازند.


 

 


Culebra ، پورتوریکو

 


از سواحل زیبا و سفید پورتوریکو انتظار پیداشدن تانک هایی میان شن و ماسه ها نمی رود، ولی با این وصف در این مکان زیبا چنین است ،تانک هایی وجود دارد که به مانند نهنگ هایی که در میان شن و ماسه ها غرق شده اند و نیمی از بدنه ها فلزی شان در بیرون از انبوه شن و ماسه قرار داد و زیبایی خاصی به سواحل کولبرا پورتوریکو داده است،و آن را به یکی از زیبا ترین سواحل جهان تبدیل کرده است.
 

 

 


در تصویری که مشاهده می کنید که یکی از تانک ها تمرینی به جا مانده نیروی دریایی آمریکا در این جزیره هست که بعنوان نیروهای فرضی در تمرینات نیروی دریایی مورد استفاده قرار می گرفته است،پس از شکایت ساکنین محلی جزیره کولبرا نیروی دریای آمریکا به جزیره نزدیک یعنی vieques نقل مکان کرده ولی این تانک ها فرضی در همان مکان به حال خود رها شده اند ،پس از گذر زمان به این وضعیت در آمده اند ، نقاشی ها که بر روی این غول های فولادی انجام شده زیبای خاصی را به مکان داده است.

 

 



گورستان تانک در فرانسه


در نقطه ای از کشور انقلاب خیز و پر شور فرانسه گورستانی زرهی وجود دارد ،در این گورستان ما خودرو های زرهی متنوعی بر خورد می کنیم،خودرو ها زرهی مرتبط به جنگ خانمان سوز جهانی دوم ،خودرو های زرهی معاصر (جنگ سرد)،برای فرانسوی ها این مکان واقعه های غم انگیز بسیاری را تداعی می کند تصور آن ها از این غول ها زرهی آن است که این ها وسایل تخریب روستا ها و شهر ها فرانسه  در طول جنگ جهانی دوم توسط نازی ها بودند.

 

 



گورستان تانک ها جنگ جهانی دوم روسیه



در گوشه خاصی از این جهان پهناورشما عجیب ترین گورستان نظامی پیدا می کنید که در آن پر از اجساد سربازان بر خاک افتاده نیست بلکه با لاشه تانک ها رها شده رو برو خواهید بود،که زمانی تداعی کننده فرشته ی مرگ بود ، این زخیره عظیم زرهی در حال حاضر به طور کامل به فراموشی سپرده شده و امیدواریم هرگز شاهد فعال شده زرهی ها عظیم به ماننده قرن بیستم نباشیم.


 

 


گورستان تانک ها افغانستان (قندهار و کابل)

 


افغاستان در خانه خود دارای دو گورستان عظیم زرهی اعم از تانک و نفربر و... است،که هردو در دو شهر مهم این کشور واقع شده است،گورستانی که در تصاویر مشاهده می کنید در اواخر 1979 یا اوایل 1980 متولد شد،یکی از این گورستان ها در حومه کابل قرار دارد که دارای مجموعه عظیمی از وسایل نقلیه زره پوش غیرقابل استفاده و رها شده است .


کابل در طور 3500 سال مورد هجوم بسیاری از اقوام به خاط موقعیت سوق الجیشی خود شده است از جمله می شود اشاره کرد به حمله قوم مغول،بریتانیا،شوروی،آمریکا و ... که همه به خاطر موقعیت بسیار مهم این منطقه بوده برای همین همواره این شهر مورد تهاجم و غارت گری ها بسیار شده است.

 

 

 

 


کابل محل بسیاری از درگیری ها مهم جهان بوده است ،پس وجود همچین گورستانی در این شهر عجیب نیست.
همانطور که مشاهده می کنید این جا نیز دومین گورستان بزرگ نظامی افغانستان است که در دومین شهر مهم افغانستان یعنی قندهار واقع شده است،قرار گرفتن تی 62 در این گورستان نشعات گرفته از جنگ 9 ساله شوروی و مجاهدان افغان بوده است ، تانک هایی که در تصویر مشاهده میشود  شامل تی 62 و تی 55 شوروی هستش که در اثر ازبین رفتن و غیر قابل استفاده شدن توسط نیروی ها ارتش سرخ شوروی در این جا به حال خود رها شده اند و همچین گورستانی را بوجود آوردند.

 

 

 


حتی بازنگ زدن این تانک ها نیز نمیشود با اطمینان خاطر مطمئن شد که هر آن امکان استفاده نباشد،چنین زخایر عظیمی برای مردم افغانستان نشان مجاهدت ها زیاد برعلیه اتحاد جماهیر شوروی است.


در نهایت دولت افغانستان در سال 2010 گورستان تانک های خود درحومه پایتخت افغانستان که زمانی به عنوان نماد شکست شوروی سابق درافغانستان به شمار می آمد، به چینی ها فروخت تا با لاشه تانک های اسقاط شده به چرخ اقتصادی خود رونق بیشتری بدهد.

 

 

کویر ناشناخته – کویت


تصاویرمربوط به جنگ خلیج فارس : همانطور که می بینید در این تصویر می توان انواع متنوعی از خودرو ها زرهی ساخت شوروی همچون تی 72 ،تی 54 یا حتی نمونه ها چینی این نوع تانک مثل تایپ 59 در این تصویر مشاهده کرد،در طی عملیات موسوم به طوفان صحرا نیرو ها اتلاف سازمان ملل بر علیه عراق که به طور احمقانه اقدام به حمله علیه کویت کرده بود وارد عمل شدند،در طی روز های اول این نبرد تعداد زیادی از زرهی ها عراق توسط نیروهای اتلاف نابود شد ،در تصویری که میبینید قسمتی از نیروی ها زرهی ازبین رفته صدام در جنگ 1991 هست.

 


اگر خوب دقت کنیم میبینیم که ،گورستانی که در این کویر ایجاد شده است با تانک ها فرو رفته اش در شن و ماسه به مانند گورستان واقعی ما انسان ها را در ذهنمان تداعی میکند .


این تانک پس سپری شدن مدت ها هنوز هم دست نخورده باقی مانده و حتی عوارض بیابان و نور آفتاب نیز صدمات جدی به آن وارد نکرده است،جایگاه فرمانده تانک،توپ اصلی و... کاملا سالم مانده و معلوم نیست چگونه به حال خود رها شده است آیا به خاطر صدمه جزئی به حال خود رها شده است یا خیر ما نمیتوانیم پاسخ بدهیم و فقط میشود گفت در حال حاضر بیش از یک لاشه گورستان در این بیابان نیست.

 


Phonsavan ، لائوس


لاشه قدیمی و زنگ زده یک تانک شوروی در لائوس چی می کند؟برای پاسخ به این سئوال باید به جنگ ویتنام مراجعه کرد که طی این جنگ (1955-1975) پای لائوس نیز به این معرکه کشیده شد،بخش قابل توجه ای از این جنگ در خاک لائوس بود که در طی آن بارها و بارها توسط ایالت متحده بمباران شد ،درک این واقعه بسیار سخت است،برای همین شما را ارجاع می دهیم به گزارش گاردین"خاک لائوس به طور متوسط درهشت دقیقه (شبانه روز) یک بار توسط بمب افکن ها بی -52 بماران میشد در بین سال های 1964 و 1973"


عراق کمپ تاجی

کمپ تاجی یا کمپ کوک ، در 30 کیلومتر خارج از بغداد واقع شده است،از این کمپ به عنوان یکی از پایگاه های گارد ریاست جمهوری عراق وکارخانه ساخت سلاح ها شمیایی سخن می رود که در حمله 2003 آمریکا به عراق به تصرف یانکی ها در آمد،و امروز این مکان تنها به گورستانی از وسایل نقلیه زرهی از دوران سلطنت صدام تبدیل شده است.

 


کرواسی – ووکوار


تانک ها m-84 که در این مکان واقع شده است در جریان نبرد ووکوار که این نبرد ( سال 1991-1995 ) برای استقلال کرواسی رخ داده در این مکان به جامانده است.
در جریان محاصره 87 روزه شهر ووکوار ،ستون ها بزرگی از تانک ها m-84s وارد میدان شده اند، این تانک ها که متعلق به ارتش خلق صرب ها بودند و برای سرکوب استقلاب طلبان کروات واد شده بودند ،ولی در نهایت در این نبرد کاری از پیش نبردند و نتوانستند از استقلال کشور کرواسی جلوگیری کنند و شکست خوردند،وسایل زرهی موجود در تصویرنیز از آثار به جامانده ازنبرد استقلال طلبانه کروات ها و سرکوب طلبی صرب ها به حساب می آید.

 


اکراین –خارکف

این ماشین های مرگ در محلی مخفی در شهر خارکیف در منطقه شرقی اوکراین و در 20 مایلی مرز روسیه قرار دارند،باوجود آنکه از این محل محافظت شدیدی بعمل می آید، عکاسی 18 ساله به نام پاول ایتکین موفق به ورود به این محل و عکس برداری شد.
حدود 400 تانک در این محل نگهداری می شود.

 

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/Pictures/abandoned-tank-otterburn-ranges.jpg

 

otterburn بریتانیا

تصاویر زیبایی که در حال حاضر مشاهده می کنید توسط استیو بوت عکاس بریتانیایی گرفته شده است،تانک زنگ زده ای که مشاهده می کنید نسخه ی ابتدایی از تانک چیفتن هستش که پس از بازنشست شدن به مانند سایر وسایل نقلیه زرهی در مراتع otterburn انگلستان به حال خود رها شده است ،این مرتع جزوی از پارک ملی نورتامبرلند به حساب می آید ، به طوری که منابع خارجی می گویند حدود 23 درصد از این پارک ملی در اشغال همچین وسایل نقلیه زرهی هست،پارک ملی نورتامبرلند در شمال انگلستان واقع شده ست ،دسترسی به این وسایل برای عموم براحتی امکان دارد، وحتی علاقه مندان میلیتاریستی نیز میتوانند با وارد شدن بر این وسایل از کار افتاده به طور واقعی تجربه حضور در یک تانک واقعی را داشته باشند.

 

مولف و ترجمه :عادل خدرخوجه

کپی بدون ذکر منبع نویسنده و لینک مطلب شرعا حرام می باشد.


 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 62
  • آی پی دیروز : 323
  • بازدید امروز : 243
  • باردید دیروز : 2,403
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 34
  • بازدید هفته : 243
  • بازدید ماه : 21,426
  • بازدید سال : 160,554
  • بازدید کلی : 5,103,543