loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

اف ان فال (FN FAL) با نام کامل تفنگ اتوماتیک سبک (به فرانسوی: Fusil Automatique Leger)‏ یکی از معروف ترین و رایج ترین انواع تفنگ جنگی در قرن بیستم است. این تفنگ ۷.۶۲ میلیمتری که در شرکت بلژیکی

آخرین ارسال های انجمن
عادل خوجه بازدید : 13040 پنجشنبه 21 شهریور 1392 نظرات (0)

اف ان فال (FN FAL) با نام کامل تفنگ اتوماتیک سبک (به فرانسوی: Fusil Automatique Leger)‏ یکی از معروف ترین و رایج ترین انواع تفنگ جنگی در قرن بیستم است. این تفنگ ۷.۶۲ میلیمتری که در شرکت بلژیکی فابریک ناسیونال طراحی شده و از سال ۱۹۵۳ تولید آن آغاز شد مورد استفاده ارتش های بیش از ۷۰ کشور دنیا قرار گرفته و دست کم ۱۰ کشور به تولید آن اقدام کردهاند.
اف ان فال در دوران جنگ سرد توسط بیشتر کشورهای عضو ناتو و متحدان آنها به عنوان سلاح سازمانی انتخاب شد و به همین جهت به «دست راست جهان آزاد» مشهور شده بود. افان فال از این منظر جایگاهی مشابه کلاشنیکف در کشورهای عضو پیمان ورشو و متحدان آنها را داشت. امروزه این تفنگ در بیشتر کشورها با تفنگ های مدرن تر جایگزین شده اما هنوز هم در برخی نقاط دنیا از آن استفاده میشود.

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/Documents/FN_FAL/2.jpg

تاریخچه
تاریخچه طراحی اف ان فال به سال ۱۹۴۶ باز میگردد که فابریک ناسیونال (با نام اختصاری اف ان) قصد داشت تا تفنگ هجومی جدیدی را با استفاده از فشنگ متوسط ۷٫۹۲x۳۳ آلمانیها طراحی کند. این فشنگ نخستین بار در تفنگ اس ت ژ۴۴ آلمانی ها در جنگ جهانی دوم با موفقیت آزمایش شده بود. تیم طراح این تفنگ همزمان در حال طراحی یک تفنگ جنگی هم بود که مثل تفنگهای کلاسیک آن دوران از فشنگهای پرقدرت بلند استفاده میکرد. در نتیجه هر دو تفنگ طراحی شده توسط این تیم از لحاظ مکانیکی کاملاً شبیه هم بودند. همزمان بریتانیاییها در حال طراحی تفنگ جدیدی با استفاده از فشنگ متوسط دیگری با نام ٫۲۸۰ بریتانیایی (۷x۴۳ مم) بودند و بلژیکیها نیز در ادامه تحقیق خود این فشنگ را برای تکمیل تفنگ مورد نظر خود انتخاب کردند.

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/Documents/FN_FAL/3.jpg

در سال ۱۹۵۰ نمونه اولیه تفنگ اف ان فال بلژیکیها، و تفنگ انگلیسیها که ئیام-۲ نام داشت توسط ارتش آمریکا آزمایش شد. نمونه اولیه فال مورد تحسین آمریکایی ها را برانگیخت اما آنها با استفاده از فشنگ متوسط موافق نبودند و بر استفاده از فشنگ پرقدرت تی۶۵ به عنوان فشنگ استاندارد ناتو اصرار داشتند. اف ان تفنگ خود را برای فشنگ های تی۶۵ (فشنگ پرقدرت ۷٫۶۲x۵۱ ناتو) بازطراحی کرد و نخستین نمونه فال با کالیبر ۷٫۶۲ در سال ۱۹۵۳ آماده شد.

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/Documents/FN_FAL/4.jpg

در آن زمان تصور می شد که با انتخاب این کالیبر آمریکایی ها افان فال را به عنوان سلاح اصلی خود خواهند برگزید و فابریک ناسیونال هم اجازه تولید این تفنگ را به تمام متفقین جنگ جهانی بدون دریافت هزینه ای خواهد داد و در نتیجه امکان انتخاب یک سلاح مشترک برای تمام اعضای ناتو فراهم خواهد شد. اکثر کشورهای ناتو بلافاصله پس از نهایی شدن طرح اف ان فال آن را به عنوان سلاح سازمانی خود برگزیدند اما آمریکایی ها در نهایت مدل کاملاً اصلاح شده تفنگ ام۱ را با عنوان ام۱۴ بر اف ان فال ترجیح دادند. در تحقیقات ارتش آمریکایی کیفیت این دو تفنگ برابر ارزیابی شده بود اما آنها با توجه به سهولت بیشتر تولید ام۱۴ با توجه به وجود خط تولید ام۱ و شباهت آن با ام۱ و همچنین بومی بودن طرح ام۱۴ آن را به تفنگ بلژیکی ترجیح دادند.

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/Documents/FN_FAL/5.jpg

کاناداییها اولین کشوری بودند که استفاده رسمی از این تفنگ را آغاز کردند. آنها در سال ۱۹۵۵ نسخه کمی اصلاحشده فال را با نام سی۱ به عنوان سلاح سازمانی خود برگزیدند و تولید سی۱ و نوع لولهسنگین (برای آتش اتوماتیک بیشتر) آن سی۲ را آغاز کردند. انگلیسیها از سال ۱۹۵۷ همین کار را با نوع نیمهاتوماتیک فال را با نام اس ال آر ال ۱ ای ۱ که معمولاً همراه با دوربین ۴x بود، انجام دادند. اتریش هم در سال ۱۹۵۸ تولید فال را با عنوان اس ت ژ.۵۸ در کارخانه اسلحهسازی اشتایر آغاز کرد. در سالهای بعد کشورهای متعدد دیگری به استفاده از این تفنگ روی آوردند. موفقیت فال در صورتی که بلژیکیها اجازه تولید این تفنگ را در آلمان غربی میدادند، حتی از این هم بیشتر میشد اما رد درخواست آلمانیها برای تولید این تفنگ باعش شد تا آنها مجوز تولید تفنگ های ستمی را از اسپانیا دریافت کنند و تفنگ ژ۳ که بر اساس آن در کارخانه هکلر و کخ ساخته شد بعدها به مهمترین رقیب اف ان فال تبدیل شد.

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/Documents/FN_FAL/6.jpg

مشخصات
نوع اسلحه : اسلحه جنگی
کالیبر : 51×7.62 میلی متر ناتو
کشور سازنده : بلژیک
وزن : 4.45 کیلوگرم ( با خشاب خالی )
طول اسلحه : 1100 میلی متر
طول لوله : 533 میلی متر
سرعت گلوله در سرلوله ( سرعت اولیه ) : 823 متر بر ثانیه
برد مؤثر : 600 متر
میزان آتش : 650 الی 700 گلوله در دقیقه
ظرفیت خشاب : 20 فشنگ ( از نوع جعبه ای جداشونده )
تعداد ساخته شده : بیش از 2 میلیون
سازنده : فابریک ناسیونال

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/Documents/FN_FAL/7.jpg

___________________

برگرفته از ویکیپدیا
تصاویر برگرفته از ارتشی دات کام

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 219
  • آی پی دیروز : 238
  • بازدید امروز : 1,048
  • باردید دیروز : 1,358
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 21
  • بازدید هفته : 4,614
  • بازدید ماه : 37,756
  • بازدید سال : 176,884
  • بازدید کلی : 5,119,873