loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

دهه 90 میلادی و پس از آن بسیاری از سامانه های الکترونیکی و سامانه های تسلیحاتی نیروی هوایی اسراییل توسط صنایع نظامی اسراییل ، صنایع هوافضای اسراییل ، شرکت البیت سیستمز و ... ساخته می شود . این

آخرین ارسال های انجمن
عادل خوجه بازدید : 3107 سه شنبه 27 اسفند 1392 نظرات (0)

دهه 90 میلادی و پس از آن

بسیاری از سامانه های الکترونیکی و سامانه های تسلیحاتی نیروی هوایی اسراییل توسط صنایع نظامی اسراییل ، صنایع هوافضای اسراییل ، شرکت البیت سیستمز و ... ساخته می شود . این نیرو بسیاری از هواپیمای هایش را با سامانه های ساخت داخل بروز رسانی کرده که عملکرد آنها را بهبود بخشیده است . در این دهه این نیرو اقدام به تحویل گرفتن بالگردهای آپاچی کرد و هواگردهای خود را به موشک های پیتون ، پوپای و دربای مسلح کرد .

طی نخستین جنگ خلیج فارس در سال 1991 اسراییل هدف موشکهای اسکاد عراقی قرار گرفت ، در تمام مدت ، خلبانان اسراییلی در کاکپیت جنگنده هایشان در حالت آماده باش بودند تا در صورت لزوم با پرواز بر فراز عراق دست به تلافی بزنند اما فشارهای دیپلماتیک در کنار تهدید به انکار کدهای سامانه های تشخیص دوست از دشمن از سوی یانکی ها باعث زمینگیری این نیرو شد ، به هر روی نیروهای هوایی ائتلاف و باتری های پاتریوت مستقر شده توسط آمریکا و هلند عهده دار برخورد با اسکادهای عراقی شدند .
 

- در سال 1991 ، نیروی هوایی اسراییل دست به اجرای عملیات سلیمان زد : آنها طی این عملیات یهودیان اتیوپی را به اسراییل منتقل کردند . این نیرو در سال 1993 در عملیات تصفیه حساب و در سال 1995 در عملیات خوشه های خشم شرکت کردند .


در اواخر دهه 90 اسراییل گونه های نوینی از اف15 و اف 16 را بدست آورد که با توجه به نیازهای این نیرو اختصاصا برای اسراییل ساخته شده بودند : اف 15 آی ( تندر ) و اف 16 آی ( توفان ) . در آوریل 2004 نخستین فروند از از 102 فروند اف 16 مزبور تحویل نیروی هوایی اسراییل شد این نخستین اف 16 آی بود که به ناوگانی می پیوست و تا پیش از آن نیز بزرگترین ناوگان فالکون خارج از ایالات متحده بود . این نیرو هم چنین در این آوان به موشک پیشرفته رافائل پیتون 5 با قابلیت عمل درتمام شرایط جوی و گونه ای اختصاصی از بالگرد آپاچی نیز دست یافت ( AH-64DI ) و همچنین در سال 2005 این نیرو جت های گلف استریم بهبود یافته با سامانه های اطلاعتی ساخت صنایع نظامی اسراییل را نیز تحویل گرفت .

نیروی هوایی اسراییل نقش گسترده ای در عملیاتهای نیروهای دفاعی اسراییل بر عهده داشت ، از جمله آنآن می توان به انتفاضه الاقصی و قتل های هدفمند بحث برانگیز رهبران نظامی فلسطینیان اشاره داشت . از رهبران مطرحی که به قتل رسیدند می توان به صلاح شهاده ، احمد یاسین و عبدالعزیز رنتیسی اشاره کرد . با وجودی که این عملیاتها به دلیل خسارات ناخواسته ای {!!} که به جا می گذاشتند و انتقاداتی که از پی آنها روانه مسئولین رژیم غاصب می شد اما با این حال سران این رژیم مدعی بودند این امر ( قتلهای هدفمند ) در مبارزه آنها با تروریسم حیاتی است و خلبانان نیز هر چه بتوانند می کنند تا  آسیب غیر نظامی ایجاد نکنند حتی اگر لازم باشد حمله را لغو می کنند .

در سال 2007 این رژیم در طی یورشهای هوایی اش به مناطق تحت اختیار فلسطینی به نرخ آسیب غیر نظامی یک به سی دست یافت : یعنی در برابر 30 تلفات نظامی تنها یک تلفات غیر نظامی .الن درشوویتز قید می کند که هیچ ارتشی در تاریخ نرخی بهتر از این نداشته است .{!!}
 

- همچنین در 5 اکتبر 2003 نیروی هوایی اسراییل به یک کمپ در عین الشباب سوریه که گمان می شد محل آموزش شبه نظامیان فلسطینی باشد حمله کرد .



جنگ سال 2006 لبنان

نیروی هوایی اسراییل نقشی حیاتی در این درگیری بر عهده داشت . آنها بیشتر ( نه همه ) حملات خود را به جنوب لبنان که محل استقرار سایتهای راکتی شبه نظامیان حزب الله بود متمرکز کردند که این سایت ها شهرهای این رژیم را هدف قرار می دادند . نیروی هوایی طی این نبرد 12000 ماموریت پروازی انجام داد و چشم گیر ترین بخش از عملکرد این نیرو در روز دوم اتفاق افتاد : آنها موفق شدند 59 فروند پرتابگر موشکهای برد متوسط و برد بلند تهیه شده از سوی ایران را در 34 دقیقه نابود سازند {؟!}
در 30 جولای در پی هدف قرار گرفتن ساختمانی مظنون در دهکده غنا ، 28 غیر نظامی کشته شدند که این حادثه منجر به بروز واکنشهای گسترده جهانی شد . در روز پایانی جنگ ، حزب الله موفق شد یک فروند سی استالیون اسراییلی را به زیر بکشد و 5 خدمه آن را هلاک سازد از طرفی نیروی هوایی اسراییل موفق شده بود 3 فروند پهپاد ایرانی حزب الله را هدف قرار دهد .

هدف قرار گرفتن لانچر موشکی حزب الله توسط نیروی هوایی رژیم صهیونیستی

فعالیتها مابین سالهای 2007 تا 2013

- در ششم سپتامبر 2006 نیروی هوایی اسراییل با موفقیت رآکتور اتمی سوریه را طی عملیات باغ میوه بمباران کرد .


در سال 2008 تا 2009 { در جریان جنگ غزه } نیروی هوایی با اجرای عملیات سرب گداخته نقش موثری در نابودی اهداف حماس ایفا کرد آنها بیش از 2360 حمله هوایی را اجرا کردند هرچند آسیبهای وارده به تاسیسات غیر نظامی و زیرساختها باعث شده بود تا گروه های حقوق بشری اسراییل را به جرایم جنگی متهم کنند ، در مقابل این رژیم مدعی بود برخی از مکانهای مزبور برای راکت پرانی به سوی اسراییل استفاده شده است . نیروی هوایی اسراییل هم چنین تعدادی از فرماندهان ارشد حماس من جمله سعید صیام ، نزار ریان ، توفیق جابر و ابوزکریا جمال را به قتل رساند .
 

- به گزارش سی بی اس ، اسراییل در سال 2009 یک کاروان تسلیحتی را که از سودان عازم مصر بود و قصد تحویل تسلیحات به غزه را داشت هدف قرار داد : 17 کامیون و 39 قاچاقچی در حمله هوایی کشته شدند .


در 5 آوریل 2011 خودرویی که از فرودگاه بین المللی پورت سودان عازم شهر پورت سودان بود هدف موشک قرار گرفت : هر دو سرنشین کشته شدند ، گمان می شود یکی از آنها یک فرمانده ارشد حماس بوده باشد . وزیر امور خارجه سودان اسراییل را به دلیل این حمله مورد سرزنش قرار داد . روزنامه های سودانی گزارشی مبنی بر هدف قرار دادن دوباره کاروان تسلیحاتی عازم غزه در اواخر سال 2011 منتشر کردند .
 

- در 24 اکتبر 2012 سودان مدعی شد که اسراییل یک کارخانه تسلیحات سازی در جنوب خارطوم را هدف قرار داده است.


نیروی هوایی اسراییل هم چنین از موشکهای سطح به هوا و توپ های ضد هوایی نیز چه در جنگهای پیشین و چه اکنون بهره می برد . این تجهیزات تعدادی از هواگردهای عربی را هدف قرار داده اند . از دهه 90 میلادی تا به امروز نقش اصلی این سامانه ها جلوگیری از موشکهای سطح به سطح و راکتهای پرتابی به سوی اسراییل است . در سال 2011 این نیرو شروع به بهره بری از سامانه گنبد آهنین کرد : سامانه مزبور یک سامانه ضد راکتی – موشکی است ، سامانه ای که موفق شده بود در یک سال 93 راکت پرتابی به سوی شهرهای این رژیم را متوقف و نابود کند .

این نیرو در نوامبر سال 2012 در عملیات ارکان دفاع شرکت کرد که به گفته سخنگوی نیروهای دفاعی اسراییل 1500 سایت نظامی در نوار غزه را هدف قرار داد که این اهداف شامل سایتهای راکتی ، تونل های قاچاق ، سایتهای فرماندهی ، ساختمانهای ساخت و انبار تسلیحات می شد ، بسیاری از این اقدامات توسط نیروی هوایی انجام گرفت .

در 30 ژانویه 2013 این نیرو یک کاروان تسلیحاتی که از سوریه عازم لبنان بود را مورد حمله قرار داد ، برخی منابع دیگر مدعی بودند که هدف این حملات یک مرکز نظامی پژوهشی در جمرایا  بوده که مسئول ساخت تسلیحات بیولوژیک و شیمیایی بوده است. در سوم و پنجم می 2013 نیز حملاتی ضد محموله تسلیحات برد بلند ارسالی از سوی ایران برای حزب الله که از سوریه می گذشتند انجام شد  . به گفته منابع ناشناس آمریکایی در تاریخ 5 جولای 2013 نیز حمله هوایی دیگری به وقوع پیوست که هدف آن موشکهای یاخونت روسی در نزدیکی لاذقیه بود ، در این حمله تعدادی از نیروهای سوری نیز کشته شدند .
 

پایان

منبع:

http://www.military.ir/forums/topic/27304-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D9%84-iaf-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%DB%8C%D9%86%D9%87-%D9%88-%D9%86%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7-%D9%82%D8%B3%D9%85%D8%AA-%D9%BE/

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 21
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 154
  • آی پی دیروز : 366
  • بازدید امروز : 242
  • باردید دیروز : 1,536
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 20
  • بازدید هفته : 12,962
  • بازدید ماه : 12,962
  • بازدید سال : 225,239
  • بازدید کلی : 5,168,228