loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

مسلسل پیچی نیگ در سال 1999 میلادی توسط کارشناسان کارخانه "تاچ ماش" واقع در شهر ایژ روسیه بر پایه مسلسل 7.62 میلیمتری " پی کا " کلاشنیکف طراحی و ساخته شده است و 80% درصد قطعات مس

آخرین ارسال های انجمن
عادل خوجه بازدید : 2841 یکشنبه 28 دی 1393 نظرات (0)

مسلسل پیچی نیگ در سال 1999 میلادی توسط کارشناسان کارخانه "تاچ ماش" واقع در شهر ایژ روسیه بر پایه مسلسل 7.62 میلیمتری " پی کا " کلاشنیکف طراحی و ساخته شده است و 80% درصد قطعات مسلسل پیچینیگ با مسلسل پی کا کلاشنیکف مشترک می باشند.

 

متخصصان ارتش روسیه در شرایط آب و هوایی مختلف این مسلسل را مورد آزمایش و کنترل قرار دادند که از تمامی این آزمایشها سربلند بیرون آمده است و تاکنون تعداد زیادی قبضه از این سلاح تحویل یگانهای مختلف ارتش روسیه قرار گرفته است، از این اسلحه بخوبی در جنگهای شمال قفقاز مورد استفاده نیروهای ارتش روسیه قرار گرفته است، به گزارشهای رسیده نیروهای پیاده ارتشی رضایت خود را از این مسلسل در میادین جنگ ابراز نموده اند و بخصوص در طراحی این مسلسل از لوله یدک صرفنظر گردیده است که حمل این سلاح در میادین جنگ راحتر گردیده است.

 

  (تصویر بالا مسلسل روسی 7.62 میلی متری پیچی نیگ(Pecheneg) را نشان می دهد)

 

یکی از علتهای اصلی طراحی و ساخت این مسلسل بهینه شدن افزایش قدرت آتش آن نسبت به مسلسل های موجود دیگر در ارتش روسیه بخصوص مسلسل پی کا کلاشنیکف است، طراحان روسی لوله اسلحه را از آلیاژهای مخصوص و با طراحی مناسبی ساخته اند آنان در روی لوله مسلسل روپوشی قرار داده اند که مسلسل را در مناطقی با آب و هوائی گرم به راحتی با هوا خنك میگردد و لوله اسلحه بر اثر شلیکهای متوالی گیر نمی کند و مشکلی برای نیروهای پیاده نظام در میادین جنگ و نبرد بوجود نمی آورد.

 

در هنگام شلیک مسلسل پیچینیگ گازهای خروجی با فشار زیادی از لوله اسلحه خارج گردیده و در داخل روپوش و اطراف لوله اسلحه بصورت پمپهای فواره ای حرکت کرده و تا هوای تازه اتمسفر را  به سمت و اطراف لوله اسلحه فرستاده واین عمل باعث خنک شدن لوله اسلحه و حذف لوله یدکی مسلسل گردیده است،طراحان روسی لوله اسلحه را داخل روپوش فولادی قرار داده اند که باعث میشود که در حین استفاده از مسلسل پی چینگ و آتش زیاد تغییرات و جابجای هوای گرم در اطراف لوله اسلحه به مقدار قابل ملاحظه ای کمتر گردیده و مزاحمتی در نشانه روی و شلیک با این اسلحه به علت تلاطم هوای گرم بوجود نیاید یکی دیگر از تغییراتی و مزیتی که در این مسلسل نسبت به مسلسل پی کا کلاشنیکف صورت گرفته است قرار گرفتن دو پایه برای نشانه روی در زیر سر جلوی لوله اسلحه می باشد که در هنگام شلیک رگبار گلوله ها کنترل و پایداری بیشتری برای شلیک با این مسلسل بدست می آورد .

 

نواخت شلیک گلوله در مسلسل پیچینیگ 600 گلوله در دقیقه می باشد و در حقیقت این مصرف وشلیک سه جعبه حاوی فشنگ نوارهای 200 تای در یک دقیقه است، در میادین جنگ این مسلسل توانائی شلیک 1000 گلوله را بطور متوالی و بدون  پایین آمدن کیفیت در نشانه روی و شلیک گلوله را دارا می باشدعمر کاری لوله مسلسل پیچی نیگ برای 30000 هزار شلیک گلوله در نظر گرفته شده است.

 

(تصویر بالا مسلسل پیچی نیگ (Pecheneg) که مدرنیزه شده مسلسل کلاشنیکفPK  است نشان داده شده است)

 

شرکت اسلحه سازی روسی دگتریف در پی بهینه سازی این مسلسل می باشد آنها نوع آلیاژ لوله اسلحه را از مواد جدیدی ساخته اند که عمر کارائی لوله آن دوبرابر گردیده است و همچنین تغییراتی در روی شعله پوش آن صورت گرفته است که در هنگام شلیک گلوله آتش خروجی از لوله آن کمتر دیده شود و نوع جدید این مسلسل را با نام پیچی نیگ-2 (Pecheneg-2) در دست ساخت و تولید می باشد.

 

 

 

مشخصات مسلسل روسی پیچی نیگ و یا PKP به شرح زیر می باشد:


کالیبر(م م ): 7,62x54R
طول اسلحه (م م): 1145
طول لوله اسلحه (م م): 658
وزن اسلحه بدون مهمات و با دو پایه (کیلوگرم): 8,2
ظرفیت  مهمات اسلحه: نوارهای 100 تا 200 فشنگی
سرعت شلیک گلوله(متر بر ثانیه ) : 825
نواخت شلیک گلوله ( دقیقه ) : 650
برد مفید ( متر ) : 1500
برد نهایی ( متر ) : 3800

 

 

ترجمه و تالیف  / دکتر حمید فرامرزپور

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 13
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 209
  • آی پی دیروز : 273
  • بازدید امروز : 647
  • باردید دیروز : 1,028
  • گوگل امروز : 17
  • گوگل دیروز : 43
  • بازدید هفته : 5,845
  • بازدید ماه : 17,898
  • بازدید سال : 157,026
  • بازدید کلی : 5,100,015