loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

میگ۲۹ و یا سوخو۲۷…..میگ۳۵ و یا سوخو۳۵ مسئله این است میگ۲۹ و سوخو۲۷  اولین جنگنده های  نسل چهارم روسها بودند. این دو پرنده در اوائل و اواخر دهه ۱۹۸۰ وارد خدمت شدند و هدف تولید م

آخرین ارسال های انجمن
عادل خوجه بازدید : 2828 پنجشنبه 09 اردیبهشت 1395 نظرات (0)

میگ۲۹ و یا سوخو۲۷…..میگ۳۵ و یا سوخو۳۵ مسئله این است

میگ۲۹ و سوخو۲۷  اولین جنگنده های  نسل چهارم روسها بودند. این دو پرنده در اوائل و اواخر دهه ۱۹۸۰ وارد خدمت شدند و هدف تولید میگ۲۹ توسعه جنگنده ای برای مقابله با اف۱۶ و هدف طراحی سوخو۲۷ ساخت جنگنده ای برای مقابله با اف۱۵ بود. البته مانند همیشه روسها یک دهه بعد از امریکا جنگنده نسل چهارم خود را عملیات کردند  . ولی قبل از اینکه واقعا ببینم سوخو۲۷ و میگ۲۹ در مقابل اف۱۵ و اف۱۶ چه کارایی داشتند بهتر است اول به این مسئله نگاه کنیم که این دو جنگنده با  هم وطنان  خود چند چند بودند

میگ۲۹ یک جنگنده دفاع نقطه ای بود که در ادامه کار جنگنده های چون میگ۲۱ و میگ۲۳ وارد خدمت شد. یکی از اهداف  تولید میگ۲۹  جایگزین جنگنده میگ۲۳ بود جنگنده ای که بیشترین ناکامی ها را در رزم هوایی برای روسها اورد.. میگ۲۹ جنگنده ای بود که بر اساس فلسفه دفاع هوایی شوروی  ساخته شده بود. در این فلسفه  در خط اول  شکاری های دوربرد  در خط دوم سامانه های پدافندی و در خط اخر شکاری های میگ۲۳ و ۲۹ بودند که به سرعت از روی باند برخاسته  و دست  به یک نبرد هوایی داگ فایت  با دشمن میزدند

در این فلسفه میگ۲۹ نیاز به برد زیادی نداشت زیرا قرار نبود چندان از پایگاه  هوایی خود دور شود  و قرار نبود دست  به گشت هوایی طولانی مدت بزند و از طرفی نیازی هم به سلاح چندان زیادی نداشت زیرا قرار بود در یک درگیر محدود شرکت کند. بر اساس تفکر روسها جنگنده های که  به خط دفاعی  میگ می رسیدند  از دو خط  دفاعی گذشته بودند پس چندان پر تعداد نبودند. این تفکر تیری بر پیکر میگ۲۹ شد و این جنگنده را  تبدیل به یک جنگنده با برد کم ، رادار ضعیف و موشک های کم تعداد کرد. میگ۲۹ در سال ۱۹۸۳ عملیاتی شد

1100938

سوخو۲۷ تفکر کاملا جدایی داشت . یک شاری رهگیر  دوربرد که قرار بود دست به گشت هوایی دوربرد بزند و باید سوخت  زیادی حمل میکرد و از طرفی  تسلیحات بیشتر و دوربرتری می داشت تا بتواند در رزم هوایی دور هدف را سرنگون کند. در واقع سوخو۲۷  قرار بود جایگزین شکاری های چون سوخو۱۵ نیز شود از این رو سوخو۲۷ یک شکاری دوربرد   با سلاح بیشتر و رادار بهتری از اب در امد. این پرنده در سال ۱۹۸۷ وارد خدمت شد.

0907063

در این قیاس  هر دو جنگنده روسی را با هم  فاکتور به فاکتور در نسخه پاییه  قیاس میکنیم (MIG-29A در مقابل SU-27P  که هر دو نخستین نمونه تولید بودند)و  در نهایت همزمان قیاسی  کوچکی هم با رقیب غربیش انجام می دهیم  و نگاهی به فرزندان انها خواهیم انداخت

موتور

میگ۲۹: میگ۲۹ از دو موتور ار دی۳۳ ساخت کیلمو استفاده می کرد. این موتور اولین موتور توربوفن شوروی بود که روی جتهای جنگی نصب  شد. موتور دارای  رانش  ۱۱۲۳۰ پاوند بدون پس سوز و ۱۸۳۰۰ پاوند با پس سوز بود و عمر تعمیراتی  ان ۱۰۰۰ ساعت بود. این موتور به دلیل ایجاد دود سیاه در هنگامی که فشار روی موتور بود مانند زمان بلند شدن و یا اوجگیری  مشهور  است .

سوخو۲۷: سوخو۲۷ دارای دو  موتور AL-31 است که توسط ساترون طراحی شده و دارای بیشترین رانش   ۱۶۹۱۰ پاوند بدون پس سوز و ۲۷۵۶۰ پاوند با پس سوز بود و عمر تعمیراتی  ان نیز به ۱۰۰۰ ساعت در نسخه  نصب شده روی سوخو۲۷ پی بود .

خوب در نگاه اول موتور سوخو۲۷ برتری چشمگیری  نسبت به موتور میگ ۲۹ دارد  ولی باید  گفت قدرت موتور به تنهایی کافی نیست زیرا وزن دو پرنده نیز ملاک  است. در وزن سبک میگ۲۹  ، ۵ تن سبکتر و در وزن سنگین  نیز  ده تن سبکتر است از این رو رانش به وزن میگ ۲۹ با عدد ۱٫۰۹  برتر از سوخو۲۷ با عدد ۱٫۰۷ است.  با وجود این به دلیل ایرودینامکی  بهتر سوخو۲۷ کمی سریعتر است ولی در چالاکی  میگ۲۹ برتری مشخصی دارد. اگرچه میگ۲۹ نمی تواند مانورهای چون کبرا را اجرا کند ولی چالاکتر است زاویه  چرخش کمتر و سرعت چرخش  بیشتری دارد و یکی از نکات مهم میگ۲۹ این  است که در وزن سبک و سنگین چندان از نظر چالاکی  با هم فرقی ندارد ولی سوخو۲۷ تنها وقتی که کمتر از نصف مخازن سوخت ان سوختگیری شده و تسلیحات کمی دارد چالاکی در حد میگ۲۹ دارد. واقعیت این است  که تنها نقطه قوت میگ۲۹ همین چالاکی ان بود . نقطه قوتی که تنها در نمایش های  هوایی  و مجلات به چشم امد و نه میدان نبرد

هر دو جنگنده از نظر قدرت موتور با هم رده های غربی  خود برابر می کنند ولی از نظر عمر تعمیراتی  اصلا..برای نمونه  موتور پرات اندویتنی اف۱۰۰  که روی اف۱۶ ای و بی و اف۱۵  ای وتا سی نصب شد دارای عمر تعمیراتی   بیش از ۳۵۰۰ ساعت بودند یعنی ۳٫۵ برابر عمر تعمیراتی   دو موتور روسی.

از نظر چالاکی میگ۲۹ تقریبا  با اف۱۶ نزدیک بود اگرچه هنوز بهتر از اف۱۶ بود و اف۱۵ نیز  از نظر چالاکی تفاوت چندان با سوخو۲۷ نداشت اگرچه باز سوخو۲۷ در وزن سبک بهتر از  اف۱۵ بود

رادار

میگ۲۹: میگ ۲۹ از یک رادار N-109A بهره می برد. این رادار بر اساس رادار سافپیر ۲۳ جنگنده میگ۲۳ ام ال ساخته شده بود. رادار دارای  بیشترین برد ۱۰۰  کیلومتر  بود اگرچه یک هدف بزرگ مانند یک بمب افکن را از برد ۱۲۰ کیلومتری کشف میکرد ولی برد ان بر ضد هدفی با سه متر مربع سطح مقعطی مانند  اف۱۶ حدود ۶۵ کیلومتر  بود. رادار توان رهگیر ده هدف و توان اتش به  یک هدف  را  در یک زمان داشت و به دلیل انالوگ بودن پردازنده ان تغییر سرعت ان بسیار کند انجام می شد  و توان پایین نگری ان به ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰  متر محدود بود. برای تشخیص  اهداف که گروهی پرواز می کردند مشکل داشت و نتایج  ازمون های امریکا روی میگ۲۹ المان شرقی که از نسخه   صادراتی درجه اول بسیار شبیه میگ۲۹ اصلی بود  نشان داد وقتی دو جنگنده نزدیک هم پرواز میکنند(بال به بال هم) رادار تنها یک هدف را نشان می داد. در کل این رادار از همه رادار های نسل چهارم پاینتر بود (حتی از نظر کارایی کلی از رادار میراژ اف۱ ام پاینتر بود)

سوخو۲۷: سوخو۲۷ از یک  رادار N-001N  بهره میبرد. این رادار دارای پردازنده دیجیتال  بود و برد ان بر ضد یک هدف با اندازه ۳ متر مربع به ۷۰  کیلومتر و بر ضد هدفی  به بزرگی یک بمب افکن حدود ۱۴۰ کیلومتر بود. قدرت خروجی ان دو برابر رادار میگ۲۹ بود و سرعت تغییر حالت ان بیشتر. البته این رادار هم تنها توان درگیر با یک هدف را داشت  ولی قدرت تفکیک ان بالاتر بود . با وجود این این رادار نیز مانند رادار میگ۲۹ توان تشخصی اهداف دریایی  و زمینی  را نداشت  و تنها در نقش هوا به هوا کاربرد داشت(البته هر دو نیز شکاری بودند)

در این بخش رادار سوخو۲۷ به دلیل  سرعت و قدرت بیشتر برتر است

1508182

در قیاس  با اف۱۶ و اف۱۵ اگرچه برد خام رادار میگ۲۹ بیشتر از رادار ای پی جی ۶۶ جنگنده اف۱۶ ای بود ولی رادار اف۱۶ فناوری دیجیتال  داشت و پاینگری ان بسیار  بیشتر و سرعت تغییر  حالت ان چندبرابر بود حتی سریعتر از سوخو۲۷٫ همچنین  رادار اف۱۶ دارای توان کشف اهداف زمینی  و دریایی را داشت

رادار ای پی جی ۶۳ ویا ای پی جی ۷۰ جنگنده اف۱۵برتر کامل بر رادار سوخو۲۷ داشت. این رادار  داریا بیشتربن برد  به ترتیب  ۱۶۰ تا ۱۹۵ کیلومتر بودند  و هر دو رادار توان رهگیری ده هدف و اتش به دو هدف را داشتند و قدرت پایین نگری  انها تا ۵کیلومتر نیز بود

کابین

میگ۲۹ و سوخو۲۷ عر دو از نظر کابین واقعا بد عملکردند دست کم نسبت به جنگنده ها غربی  ….  هردو دارای یک  نمایشگر تک رنگ تک منظوره  بودند که تنها  رادار را نشان میداد و ما بقی علائم درون کابین انلوگ و عقربه ای بودند. هر دو دارای  اچ یو دی   ، هشدار دهنده و پرتاب کننده چف و فلر بودند ولی هیچ گونه غلاف خارجی حتی جنگ الکترونیک حمل نمی‌کردم  و کاملا در این زمینه بی دفاع بودند. همچنین در رزمایش ناتو با میگ۲۹ کاملا  مشخص شد که یک خلبان میگ۲۹ برای شلیک یک ار۲۷ باید ۱۱ سیوج را  بزند این در رزم هوایی اخر  فاجعه بود (مشخص نیست با وجود  شبیه بودن کابین سوخو۲۷  با میگ۲۹ ایا سوخوی۲۷ نیز اینچنین  بود ویا نه)

در این زمینه هر دو برابر هستند

در قیاس با اف۱۶ و اف۱۵ که هر دو دارای دو نمایشگر تک رنگ چند کاره  قابل برنامه ریز بودند و از چندین غلاف  خارجی جنگ الکترونیک بهره می بردند تکلیف مشخص است .

کابین میگ29 ای... کابین میگ و سوخو تقریبا مشابه هم بود

کابین میگ۲۹ ای… کابین میگ و سوخو تقریبا مشابه هم بود

کابین سوخو27 پی که در سال 1987 عملیاتی شد

کابین سوخو۲۷ پی که در سال ۱۹۸۷ عملیاتی شد

کابین F-16A که در سال 1977 عملیاتی شد

کابین F-16A که در سال ۱۹۷۷ عملیاتی شد

کابین اف16 سی که در سال 1984 عملیاتی شد

کابین اف۱۶ سی که در سال ۱۹۸۴ عملیاتی شد

سطح مقعطی

 میگ۲۹ پرنده کوچکی بود  و ۱۷ متر طول داشت  و دارای سطح مقطعی ۳ تا ۴ متر مربع  بود ولی سوخو۲۷ یکی از بزرگترین شکاریهای تاریخ است (البته نه بزرگترین) که با طول ۲۱٫۹ متر دارای  سطح مقطعی ۲۰ متر مربع بود . از این رو سوخو۲۷ خیلی  زودتر کشف می شد

جالب اینکه رقیبان غربی هم اینچنین بودند اف۱۶  سطح مقطعی مشابه میگ۲۹  و اف۱۵ سطح مقطعی  مشابه سوخو۲۷ داشت

تسلیحات

میگ۲۹: میگ۲۹ تنها شش سلاح حمل می کرد… چهار موشک  فروسرخ  حالا چه ار ۶۰ و چه ار ۷۳ و دو موشک ار ۲۷٫ موشک ار ۲۷ نسخه پاییه با برد ۷۰ کیلومتر بود  و در صورت حمل دو مخزن سوخت در زیر بال که البته نسخه  صادراتی به ان مجهز نبود تنها دو موشک فروسرخ  و دو موشک  ار ۲۷ حمل میکرد از این رو محموله ان بسیار کم بود

سوخو۲۷:  سوخو۲۷ تا ده موشک حمل می کرد که شامل  تا چهار  موشک فروسرخ   و شش موشک رادار نیم فعال  ار ۲۷ ویا نسخه فروسرخ  ار ۲۷٫ نسخه ار ۲۷ نصب شده روی سوخو۲۷ تا ۱۲۰ کیلومتر برد داشت  اگرچه بردش هم  به درد سوخو۲۷ نمی خورد  زیرا برد قفل رادار بر ضد یک  جنگنده حدود ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر بود ولی در کل موشک نصب شده روی سوخو۲۷ پردازنده بهتر و زاویه جستجوی بهتری داشت  . سوخو۲۷ سوخت داخلی  زیادی داشت و اصلا نیاز به مخزن  سوخت خارجی نداشت  از این رو میتوانست با ده موشک پرواز کند اگرچه استاندارد معمول شش موشک شامل دو موشک ار ۷۳ و  چهار موشک ار ۲۷  بود

سوخو۲۷ می توانست  در یک ترکیب رزمی چهار موشک رادار و  دو فروسرخ  را حمل کند لازم بود بیشتر هم حمل میکرد ولی میگ۲۹ تنها در هر ترکیب دوموشک رادارنیم فعال  حمل میکرد از این رو  سوخو۲۷ در این بخش برتری چشمگیری   دارد.. با در نظر گرفتن استاندارد روسها که شلیک دو موشک ار ۲۷ به طرف یک هدف برای نابودی ان بود از این  رو سوخو۲۷ می تواسنت با شش موشک  رادار نیم فعال ار ۲۷  با اهداف بسیار بیشتر در یک پرواز یعنی سه هدف درگیر شود ولی میگ۲۹ دو هدف (دست کم در رزم  هوایی  در فاصله خارج از برد موشک های فروسرخ ار ۷۳ و یا ار ۶۰)

در  قیاس  با رقیبان  غربی اف۱۶ ای  توان حمل موشک  اسپارو را نداشت اگرچه بعدها مسلح به امرام شد ولی می توانست  شش موشک سایدواندر و یا چهار امرام و دو سایندواندر  را با سه مخزن سوخت حمل کند که برتری داشت بر میگ۲۹ و اف۱۵ نیز تا هشت موشک  و سه مخزن را می توانست حمل کند که شامل چهار اسپارو یا امرام و چهار سایدواندر  بود( البته این برتری را میگ ۲۹ بر اف۱۶ داشت که در دهه ۱۹۸۰ زمانی که میگ۲۹ میتوانست دو موشک رادار نیم فعال ار ۲۷ را حمل کند  اف۱۶ فاقد چنین موشکی بود. نسخه پاییه اف۱۶ ای هرگز مسلح به موشک میان برد اسپارو نشد و متکی به سایدواندر بود…البته این نسخه در دهه ۱۹۷۰ موشک اسپارو را شلیک کرد« در تصویر متعلق به سال ۱۹۷۷ ویا۱۹۷۸،» ولی از انجایی که هدف از به خدمت گیری اف۱۶ ، داشتن یک جنکنده چند منظوره ارزان برای خدمت در کنار اف۱۵ بود..پس مسلح به اسپارو نشد… ولی همان اف۱۶ مسلح به سایدواندر در سال ۱۹۸۲ در اسراییل بیش از ۴۰ پیروزی هوایی در برابر نیروی هوایی سوریه در رزم هوایی نزدیک داشت و در دهه ۱۹۹۰ وقتی مسلح به امرام شد چند پیروزی هوایی دیکر نیز به دست اورد که دومیگ ۲۹ و یک میگ۲۵ نیز در میان انها بود) سوخو۲۷ بیش از از اف۱۵ موشک حمل میکرد اگرچه کارایی امرام و یا اسپارو   نسخه اف و ام از ار ۲۷ بیشتر است… ار ۲۷ موشک موفقی  نبود در تاریخ  در طی سه نبرد ۲۷ موشک شلیک شده ولی دو هدف سرنگون شده در حالی  که از دو نسخه  اخر  اسپارو  در جنگ اول خلیج فارس  عملکرد خوبی داشتند  برای نمونه ۴۰ موشک اسپارو شلیک  شد و ۳۰ هدف سرنگون شد. البته این موفقیت اسپارو بر میگردد به عملکرد  واقعا بد اسپارو در جنگ ویتنام و ارتقائاتی که روی ان انجام شد (برای اشنایی  با عملکرد موشک های هوا به هوا  در طول تاریخ اینجا را کلیک کنید )

شش موشک تنها دارایی میگ29

شش موشک تنها دارایی میگ۲۹

سوخو27 میتواند ده موشک هوا به هوا حمل کند. سه عدد زیر هر بال، یکی زیر هر ورودی هوا و دو عدد میان دو ورود هوا

سوخو۲۷ میتواند ده موشک هوا به هوا حمل کند. سه عدد زیر هر بال، یکی زیر هر ورودی هوا و دو عدد میان دو ورود هوا

  در تسلیحات هوا به زمین

هر دو جنگنده روسی  فاقد توان حمل  سلاح هدایت شونده  هوا به زمین بودند و متکی به بمب و راکت  ولی فرق انها بسیار بین این دو وجود دارد

میگ۲۹ دارای شش جایگاه  بود و می توانست   تا ۳٫۵ تن سلاح حمل کند  در یک پرواز  می توانست  تا  هشت بمب ۲۵۰ کیلوگرمی  و یا چهار بمب ۵۰۰ کیلوگرمی  را در کنار دو موشک ار ۶۰ و یا ار ۷۳  را حمل کند ..ولی در چنین حالتی  برد میگ۲۹ بسیار کم   بود (شعاع رزمی زیر ۲۵۰ کیلومتر)و اگر می خواست  دو مخزن سوخت زیر بال  حمل کند تعداد بمب ها  ۲۵۰ کیلوگرمی به چهار بمب و در صورت مسلح بودن به بمب ۵۰۰ کیلوگرمی دو بمب کاهش می یافت .. همچنین می توانست  در یک ترکیب چهار  راکت انداز ۲۰ تایی ۸۰ م م(۸۰ راکت) و دو موشک  ار ۶۰ و یا ار ۷۳ را حمل کند که باز با مخازن سوخت خارجی  تعداد راکت اندازها به دو عدد کاهش می یافت

سوخو۲۷ دارای ده جایگاه با توان  حمل ۴٫۵ تن سلاح بود  در یک  لود سنگین می توانست  تا۳۲ بمب ۱۰۰ کیلوگرمی ویا  ۲۸ بمب ۲۵۰ کیلوگرمی(که وزن  کل ان به ۷تن می رسید  و سوخو۲۷ باید  سوخت بسیار کمتری حمل میکرد تا وزن را جبران کند ) ویا هشت بمب ۵۰۰ کیلوگرمی را  در کنار دو تا چهار  موشک ار ۶۰ و یا ار ۷۳ حمل کند…

بدون هیچ صحبتی  برتری سوخو۲۷ بر میگ ۲۹ در این زمینه  مشخص بود

در قیاس  با دو رقیب غربی  مشخص است اف۱۶ برتری کامل بر میگ۲۹ داشت زیرا جنگنده بمب افکن  بود . اف۱۶  توان حمل موشک ماوریک، بمب لیزری   در ترکیبی با مخزن سوخت خارجی داشت  و برتری ان بر میگ ۲۹  جون چرا بود اگرچه عیبی هم بر میگ وارد نیست زیرا حملات هوا به زمین هدف طراحی ان نبود    ولی اف۱۵ در نسخه شکاری مانند  سوخو۲۷ سلاح هدایت  شونده حمل نمیکرد  و میتواند تا ۱۸ بمب ۲۲۵ کیلوگرمی را حمل کند  ولی برتری ان نسبت به سوخو۲۷ اینجا بود که میتواند این ۱۸ بمب را با هشت موشک هوا به هوا حمل کند اگرچه بردش محدود می شد

چیدمان تسلیحاتی سوخو27 اس کا ام نسخه ارتقا یافته. نسخه پاییه توان حمل ار 77 را ندارد

چیدمان تسلیحاتی سوخو۲۷ اس کا ام نسخه ارتقا یافته. نسخه پاییه توان حمل ار ۷۷  و تسلیحات  هوا به زمین هدایت شونده را ندارد

چیدمان تسلیحاتی میگ29 ای

چیدمان تسلیحاتی میگ۲۹ اس نسخه ارتقا یافته مسلح به موشک ار۷۷

برد

میگ۲۹ در نسخه  پاییه با سوخت داخلی  دارای برد انتقالی ۱۵۰۰ کیلومتر و با سه مخزن سوخت خارجی  دارای ۲۱۰۰ کیلومتر برد بود

سوخو۲۷ با سوخت داخلی دارای  برد انتقالی ۳۵۰۰ کیلومتر بود  و هیچ مخزن سوخت خارجی حمل نمیکرد . میگ ۲۹ و سوخو۲۷ در نسخه پاییه   توان سوختگیری هوایی نداشتند

برتری سوخو۲۷  مشخص است میگ۲۹ جنگنده ای کم  بردی بود نتنها ضعیفترین  رادار را در بین هم نسل های خود داشت بلکه کمترین برد را نیز در بین هم نسل هایش  داشت  برای نمونه میراژ ۲۰۰۰ هم نسل اروپای میگ۲۹ با سه مخزن سوخت تا ۳۳۰۰ کیلومتر برد داشت ویا اف۱۸ نیز ۳۳۰۰ تا ۳۴۰۰ کیلومتر  .. برد میگ۲۹ همیشه یک ضعف اساسی بوده است .ولی  سوخو۲۷ برد بسیار خوبی دارد زیرا حتی بدون مخزن سوخت خارجی همان  برد انتقالی دارد که اکثر هم نسل های ان (به غیر اف۱۵) با سه مخزن سوخت خارجی داشتند

در قیاس  با رقیبان اف۱۶  ای دارای  برد ۳۶۰۰ کیلومتر با سه مخزن سوخت خارجی و اف۱۵ با مخازن سوخت خارجی ۴۵۰۰  با دو مخزن سوخت تطبیقی کنار ورودی هوا  ۵۵۰۰ کیلومتر بود. هر دو جنگنده  غربی توان سوختگیری هوایی نیز داشتند

در این تصویر تفاوت اندازه سوخو27 و میگ29 به خوبی قابل دیدن است

در این تصویر تفاوت اندازه سوخو۲۷ و میگ۲۹ به خوبی قابل دیدن است

برد رزمی

میگ۲۹ با شش موشک هوا به هوا و یک مخزن سوخت خارجی (در میان دو ورودی هوا) دارای برد  ۵۵۰ کیلومتر است ان میزان برای سوخو۲۷ با همین شش موشک رقم ۱۷۰۰ کیلومتر  و با ده موشک رقم ۱۱۰۰  کیلومتر است . همچنین در صورت مسلح بودن میگ ۲۹ به چهار موشک و سه مخزن سوخت برد به ۸۰۰ کیلومتر افزایش پیدا میکرد  .

در این زمینه نیز به خوبی برتری سوخو۲۷ مشخص است

در همین زمینه  اف۱۶ با شش موشک و  یک مخزن ۷۵۰ کیلومتر برد دارد و با سه مخزن حدود ۹۰۰ تا ۹۵۰ کیلومتر  و اف۱۵ با هشت موشک و سه مخزن  بین ۱۹۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلومتر

سابقه رزمی

میگ۲۹ سابقه رزمی درخشانی دارد!! در دو جنگ اول خلیج فارس و جنگ یوگسلاوی هشت میگ۲۹ از دست رفت هیچ پیروزی کسب نکرد. شش فروند شکار اف۱۵ و دو فروند شکار اف۱۶ شدند ..  دست کم یک  تا دو فروند  قربانی سایدواندر در رزم هوایی نزدیک شدن که کار اف۱۵ بود ما بقی را امرام و اسپارو شکار شدند .. گفته شده بر اسا  خاطرات ثبت شده یکی  خلبانان ایرانی یک  میگ۲۹ عراق در اخرین سال جنگ یعنی زمانی که تازه وارد خدمت شده بودند به اتش موشک هاوک شلیکی  از اف۱۴ایرانی سرنگون شده است . میگ۲۹ در درگیر بین اریتره   و اتیوپی نیز شکست  داشت جای که  سه فروند ویا به روایتی  دو فروند میگ۲۹ اریتره  قربانی سوخو۲۷ اتیوپی شد. همچنین در همین  جنگ ارتش اریتره مدعی است که میگ ۲۹ این ارتش  دو میگ ۲۱،سه میگ ۲۳ و یک سوخوی ۲۵ اتیوپی  را سرنگون کرده است .  تنها شکار های تائید شده  میگ۲۹ دو فروند سوخو۲۵ بوده. یکی در گرجستان و دیگری  در اکرایین که هردو پیروزی را میگ۲۹ روسها کسب کرده است

سوخو۲۷ در هیچ جنگ واقعا بزرگی شرکت نکرد که نشان دهد چکاره است.  شکار دو تا سه  میگ۲۹  اریتره   در کارنامه این پرنده است که توسط سوخو اتیوپی به دست امده (گل به خودی)

خوب اگرچه سوخو۲۷ چند پیروزی  هوایی بدون شکست داشته  ولی همان نیز به شکار میگ۲۹ بر میگردد.

تکلیف اف۱۶ و اف۱۵ هر دو با بیش از صد پیروزی هوایی و یک تلفات برای اف۱۶ و هیچ تلفات برای اف۱۵ مشخص  است

میگ29 عراقی که هدف قرار گرفته و سرنگون شده است

میگ۲۹ عراقی که هدف قرار گرفته و سرنگون شده است

نتیجه گیری کلی

بسیاری  میگوید که روسها میگ۲۹  را برای خود ساختن و قرار بود بر اساس  تفکر خودشان درگیر شود.. بر اساس  این تفکر برتری هوایی،گشت هوایی  دوربرد ، سلاح دوربرد و حملا هوا به زمین  قرار نبوده برای این جنگنده در نظر گرفته شود  و نباید به میگ۲۹ ایرادی گرفت….بله این مسئله  درست است ولی  مشتری ها چه کنند. برای نمونه در نیروی هوایی عراق  در جنگ  سال ۱۹۹۱ خلیج فارس که دارای  روش دفاعی هوایی چون شوروی البته بسیار  سطح پاینتر داشتن باز میگ۲۹ نتوانست  کاری کند زیرا زمانی که بحث رویاروی مستقیم  جنگنده با جنگنده   پیش می امد  کاری از دست میگ۲۹  بر نمی امد . جالب اینکه در همان زمان شوروی ۷۰۰ میگ۲۹ نسخه A در خدمت  داشت.میگ۲۹ چالاک  بود ، در تمرینات هوایی  با میگ۲۹ المان ،  غرب متوجه شد نباید  در یک رزم هوایی داگ فایت با ان درگیر شود و باید از راه دور میگ۲۹ را شکار کرد  و البته این کار نیز  در میدان نبرد صورت گرفت  زیرا در درگیر بیش از ۱۰ کیلومتر میگ۲۹ واقعا ضعیف  بود ترکیب از تسلیحات کم و رادار ضعیف در برابر جنگ الکترونیک بود. اگرچه در همان رزم هوایی نزدیک هم یک ویا  بار شکار اف۱۵ شد…

مشکل این بود همه کشورهای دنیا  سیستم دفاعی شوروی را نداشتند

 ولی سوخو۲۷ با میگ۲۹ تفاوت داشت.سوخو۲۷ پرنده خوبی  است از نظر برد و توان حمل تسلیحات اگرچه در   غرب بی رقیب نبود   ولی کم رقیب بود   و در هم نسل های خود تنها اف۱۵ برتر از ان بود

 از مشکلات موتور ای ال۳۱ بگذریم که بیشتر به مصرف سوخت بالا و عمر کم بر میگشت از نظر الکترونیک از رقیبان خود کمتر بود . رادار ان کارایی پاینتری از رادار اف۱۵ ، میراژ ۲۰۰۰سی و یا تورنادو اف۳ داشت اگر رادار بهتری داشت  بدون شکل جنگنده قدرتمند تر بود و این مسئله به عقب بودن شوروی از اروپا و امریکا در زمینه الکترونیک بر می گردد (رادار تورنادو اف۳ و میراژ ۲۰۰۰سی هر دو توان رهگیر اهداف بیشتر و درگیر همزان با دو هدف را داشتند  و هر دو توان کشف اهداف  دریای و زمینی  را داشتند و از  نظر قدرت پایینگری برتر از رادار سوخو۲۷ بودن و رادار  تورنادو اف۳ حدود ۵۰ % برد بیشتری داشت)

 اگرچه سوخو۲۷ نیز در قیاس با رقیبان غربی برتری  الکترونیک نداشت  ولی  داستانش با میگ۲۹ فرق داشت

سوخو۲۷ تنها رادار ضعیف داشت ولی  کافی بود ان را ارتقاء داد و یک شکاری کامل و تمامی عیار  از ان بیرون کشید. سوخو۲۷ مشکل برد و سلاح نداشت و رادار نیز به خوبی  قابل ارتقا بود. برای نمونه   در خود روسیه برخی از سوخو۲۷ با ارتقا  رادار ان۰۰۱ به ان ۰۰۱ وی توان درگیر با دو هدف و شلیک موشک رادار فعال ار ۷۷  را یافتند  .در چین نیز چنین کاری انجام شد و حتی با ارتقا  بیشتری برخی از سوخو۲۷ ارتش روسیه توان حمل تسلیحات هوا به زمین  هدایت شونده و موشک ضد رادار را یافتند(سوخو۲۷ اس ام ). مالزی نسخه از سوخو۲۷ را با نام سوخو۲۷ اس کا ام دریافت کرد  که دارای  رادار ان ۰۰۱ وی ایی بود که بعد ها روی برخی نسخه های سوخو۳۰ نیز نصب شد ..در واقع به دلیل توان حمل سلاح و برد مناسب  سوخو۲۷ قابلیت ارتقا فوق العاده بالای داشت

ولی میگ۲۹  مشکلات بسیار  بیشتری داشت ..کمپانی میگ تنها چهار سال بعد از ورود میگ۲۹ با توجه به ضعف های  میگ۲۹ نسخه M را توسعه داد. این نسخه  مجهز به رادار  ژوک بود که توان درگیر با دو هدف را داشت و هشت جایگاه تسلیحاتی حمل میکرد و برد انتقالی  ان با افزودن مخزن سوخت داخلی به ۳۳۰۰ کیلومتر رسید. ولی مشکل این بود که میگ۲۹ همچنان مشکل کمبود برد و سلاح را داشت

برای نمونه از چهار جایگاه زیر هر بال ( در مجموع هشت جایگاه داشت)  در میگ ۲۹ ام توان حمل ۵٫۵ تن  مهمات را به ان می داد ولی  به دلیل  محدودیت جایگاه باز  بیش از ۴ تن نمی تواند سلاح حمل کند . برای نمونه از چهار جایگاه زیر هر بال تنها دو جایگاه برای حمل سلاح  هدایت دقیق هوا به زمین مناسب بود (سلاح های چون بمب کاب۵۰۰ و یا موشک خا ۳۱ ویا خا ۲۹) دو تا دیگر برای حمل موشک ار ۷۷ و یا ار ۷۳ .   یکی از دو جایگاه برای حمل سلاح سنگین  که در شرایط رزمی  مخزن سوخت پر می کرد زیرا برد میگ با مخازن سوخت داخلی کم بود و از این رو باز محدودیت  سلاح و سوخت داشت ولی سوخو۲۷ این مشکل را نداشت.. برای نمونه میگ۲۸ اس ام تی با چهار موشک هوا به هوا و چهار بمب ۲۵۰ کیلوگرمی و سه مخزن سوخت دارای برد ۶۵۰ کیلومتر بود  ولی سوخو۲۷  همین مقدار سلاح بردی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر داشت (بدون مخازن سوخت خارجی). حتی در قیاس با اف۱۶ نیز وضعیت میگ۲۹ اینچنین بود و حدود ۲۰۰ کیلومتر بردش کمتر بود

میگ29 نیروی هوایی ایران که از نوع پاییه است (MIG-29A)

میگ۲۹ نیروی هوایی ایران که از نوع پاییه است (MIG-29A)

سوخو27 اس کا ام نسخه ارتقا یافته در تصویر مسلح به موشک ضد رادار و موشک هدایت اپتیکی

سوخو۲۷ اس کا ام نسخه ارتقا یافته در تصویر مسلح به موشک ضد رادار و موشک هدایت اپتیکی

میگ29 اس ام تی نسخه ارتقا یافته

میگ۲۹ اس ام تی نسخه ارتقا یافته

میگ۲۹ از مدل S به بعد با توان حمل موشک ار ۷۷ و بهبود  رادار در نقش یک شکاری  در بین نسل چهارم ها کارایی خوبی داشت.. در نسخه های بعدی مانند اس ام و یا اس ام تی بر کارایی ان باز افزوده   شد و در میگ۳۵ از نظر الکترونیک و در درگیر هوایی به کمال رسید ولی هرگز مشکل برد و سوختش  حل نشد. برای نمونه میگ۳۵ همکنون به سه مخزن  سوخت خارجی دارای برد انتقالی ۳۰۰۰ کیلومتر است (بردش از میگ۲۹ اس ام تی و ام کمتر است زیرا  کابین دوم جای برخی از مخازن سوخت داخلی  را گرفته) و از چهار جایگاه خارجی  زیر هر بال نیز در شرایط  رزمی یک جایگاه متعلق به  سوخت است . حتی میگ۳۵ نیز اسما  توان  حمل هفت تن سلاح دارد ولی در عمل تنها ۵ تن سلاح  نمیتواند حمل کند که دلیل ان محدودت جایگاه های خارجی  است .

سوخو۲۷ نیز  در مدله ای بعد از نظر الکترونیک  ارتقا یافت و سوخو۳۰،۳۳، ۳۴ و ۳۵ از درون ان بیرون امد.. چرا از میگ۲۹ این همه جنگنده بیرون نیامد؟

 مشخص است سوخو۲۷ انقدر بزرگ بود که هر تغییر را می توانست تحمل کند  و کافی بود تا شما کمی ان را تغییر دهید تا در نقش مورد نظر ایفای نقش  کند بدون اینکه نگران سوخت  وتسلیحات باشید  ولی میگ۲۹ انچنین  نبود

میگ۲۹ چالاکتر بود و سطح مقطعی کمتری داشت ولی سوخو۲۷ برد بیشتر و سلاح بیشتری حمل میکرد  و از  نظر الکترونیک بهتر بود  و قابلیت ارتقا بیشتری داشت(نکته جالب این است که برای مثال نسخه دو سرنشینه رزمی میگ۲۹ رادار ندارد  و توان رزم هوایی ان متکی به موشک های فروسرخ است ولی نسخه دو کابینه سوخو۲۷ رادار دارد و از نظر قابلیت رزمی مشابه نسخه تک سرنشینه است)

این وضعیت برای میگ۳۵ و سوخو۳۵  نیز وجود دارد. اگرچه  از برخی لحاظ میگ۳۵ بهتر است برای نمونه رادار  ارایه فازی فعال ان پیشرفته تر از رادار ارایه فازی غیر فعال  سوخو۳۵ است (ولی باز برد رادار سوخو۳۵ بیشتر است) ولی از دیگر زمین های  همچنان پاینتر است همان زمینه های که جدش مشکل داشت. برای نمونه سوخو۳۵ دارای برد انتقالی ۳۶۰۰ کیلومتر بدون مخزن سوخت خارجی است و با دو مخزن سوخت خارجی که البته دیده نشده ۴۵۰۰ کیلومتر است  ولی این میزان با سه مخزن برایمیگ۳۵ ۳۰۰۰ کیلومتر است و یا ۱۲ جایگاه خارجی برای سوخو۳۵ در قیاس با ۸ جایگاه برای میگ۳۵(برای حمل سلاح البته)

در نهایت سوخو۲۷ و میگ۲۹ بر اساس یک پلتفرم طراحی شد. میگ ۲۹ قربانی تفکری شد که ارتش سفارش دهنده اش داشت ولی با وجود این میگ۲۹ فروش بیشتر داشت زیرا تا سال ۱۹۹۱ نسخه صادراتی سوخو۲۷ در دسترس  نبود  . همچنین سوخو۲۷ گرانتر بود اگرچه بعد از پایان  جنگ سرد سوخو۳۰ تبدیل به یک تازه بازار  صادراتی روسها شد ولی میگ۲۹ تنها چند فروش محدود داشت… حتی همکنون نیز میگ۳۵ عملا هیچ سفارش ثبت شده ای ندارد و نیروی هوایی روسیه برای کمک به میگ  دست به سفارش میگ۲۹ اس ام تی و میگ۳۵ زد است ..البته میگ۳۵ برای کشورهای با وسعت کم ویا سیاست دفاعی گزینه مناسب است از جمله اینکه در نقش شکاری چیزی از سوخو۳۵ کم ندارد . در واقع انجای که پای عملیات تهاجمی و یا دوربرد به میان می اید مشکلاتش شروع می شود

 میگ۲۹ برای رقابت با اف۱۶ ساخته شد ولی هرگز  انگشت کوچک اف۱۶ هم  نشد.. اف۱۶  پرفروشترین جنگنده غربی شد و بر اکثر جنگندهای هم نسل خود پوزخند زد  و حتی ستون فقرات بسیاری از بزرگترین نیروی هوایی هوایی جهان شد جایگاهی که میگ۲۹ به ان دست نیافت (برای نمونه هند بزرگترین مشتری خارجی  میگ۲۹ تنها ۷۰ فروند از این جنگنده را  خرید )  واقعیت این است  که کلا میگ۲۹ کمتر از هر مدل میگ دیگری  به خدمت گرفته شد و حتی در خود روسیه نیز سوخو۲۷ و خانواده  ان  در پایگاه های خط مقدم قرار گرفتند و حتی با وجود ارتقائات مختلف میگ۲۹ باز هرگز از بسیار از جنبه ها  به پای اف۱۶ نرسید

سوخو۲۷ نیز برای رقابت با اف۱۵ ساخته شد اگرچه هرگز نتوانست  از اف۱۵ برتر باشد ولی وقتی تکمیل شد  در نسخه های چونسوخو۳۰ و ۳۵ چیزی از  اف۱۵ سی و دی ویا حتی استریک  ایگل کم نداشت اگرچه همیشه از نظر میزان مهمات قابل حمل و برد از استریک  ایگل در رده  پاینتری قرار دارد که به میزان سوخت داخلی و نداشتن مخزن سوخت خارجی بر میگردد تا  مشکل در فناوری

از این رو خوش  به حال انکه سوخو۲۷  خرید

 به دو جدول که در زیر امده دقت کنید

جدول مشخصات نمونه پاییه تولیدی

نام میگ۲۹ A اف۱۶ ای  سوخو۲۷ اف۱۵ ای
طول ۱۷٫۳۷ متر ۱۵٫۰۶ متر ۲۱٫۹ متر ۱۹٫۴۳ متر
بلندی ۴٫۷۳ متر ۴٫۸۸ متر ۵٫۹۲ متر ۵٫۶۳ متر
وزن خالی ۱۱۰۰۰ کیلوگرم ۷۹۰۰ کیلوگرم ۱۶۳۸۰ کیلوگرم ۱۲۹۷۳ کیلوگرم
بیشترین وزن برخاستن ۲۰۰۰۰ کیلوگرم ۱۷۹۰۰ کیلوگرم ۳۰۴۵۰ کیلوگرم ۲۵۴۵۰ کیلوگرم
موتور دو موتور ار دی ۳۳ یک موتور پرات اندوتنی  اف۱۰۰ دو موتور AL-31 دو موتور پرات اندوتنی  اف۱۰۰
قدرت  هر موتور با پس سوز ۱۸۳۰۰ پاوند ۲۳۰۰۰ پاوند ۲۷۵۶۰ پاوند ۲۳۵۰۰ پاوند
سوخت داخلی ۳٫۵ تن ۳٫۱ تن ۹٫۴ تن ۵ تن
بیشترین سرعت ۲٫۲۵ ماخ ۲ ماخ ۲٫۳۵ ماخ ۲٫۵ ماخ
برد انتقالی ۲۱۰۰ کیلومتر با سه مخزن سوخت خارجی ۳۶۰۰ کیلومتر با سه مخزن سوخت خارجی ۳۵۰۰ کیلومتر ۴۶۰۰ کیلومتر با سه مخزن سوخت خارجی
برد رزمی  در حالت هوا به هوا ۵۵۰ کیلومتر با یک  مخزن سوخت خارجی و شش موشک ۷۵۰ کیلومتر با یک مخزن سوخت خارجی و شش موشک ۱۷۰۰ کیلومتر با شش موشک ۱۹۰۰ کیلومتر به هشت موشک و  سه مخزن سوخت خارجی
ارتفاع پروازی ۱۸۰۰۰ متر ۱۵۰۰۰ متر ۱۹۰۰۰ متر ۲۰۰۰۰ متر
رادار N-019A APG-66 N-001 APG-63
بیشترین برد کشف ۱۱۰ تا ۱۲۰ کیلومتر ۱۰۰ تا ۱۰۵ کیلومتر ۱۴۰ کیلومتر ۱۷۰  کیلومتر
توان رهگیری ده هدف ده هدف ده هدف ده هدف
توان درگیر همزمان یک هدف یک هدف یک هدف دو هدف
توان هوا به زمین ندارد دارد ندارد دارد
تعداد جایگاه های خارجی شش عدد نه جایگاه ده عدد یازده جایگاه
توان حمل سلاح ۳٫۵ تن ۷ تن ۴٫۵ تن ۷٫۵ تن
موشک های هوا به هوا چهار موشک ار ۷۳ و دو موشک رادار نیم فعال ار ۲۷ تا هشت موشک سایدواندر چهار موشک فروسرخ ار ۷۳ و شش موشک رادار نیم فعال ار ۲۷ چهار موشک سایدواندر و چهار موشک اسپارو
تسلیحات هوا به زمین بمب و راکت غیر هدایت شونده بمب و موشک هدایت شونده بمب و  راکت غیر هدایت شونده بمب و  راکت غیر هدایت شونده
غلاف خارجی ندارد دارد ندارد دارد

جدول مشخصات نمونه  میانی  چهار جنگنده

نام میگ ۲۹ اس ام تی اف۱۶ سی بلوک ۵۰ سوخو۲۷ اس ام کا اف۱۵ سی
طول ۱۷٫۳۶ متر ۱۵٫۰۶ متر ۲۱٫۹ متر ۱۹٫۴۳ متر
بلندی ۴٫۷۳ متر ۴٫۸۸ متر ۵٫۹۲ متر ۵٫۶۳ متر
وزن خالی ۱۱۶۰۰ کیلوگرم ۸۵۷۰ کیلوگرم ۱۶۳۸۰ کیلوگرم ۱۲۹۷۳ کیلوگرم
بیشترین وزن برخاستن ۲۱۰۰۰ کیلوگرم ۱۹۲۰۰ کیلوگرم ۳۰۴۵۰ کیلوگرم ۲۵۴۵۰ کیلوگرم
موتور دو موتور ار دی ۳۳ ام کا یک موتور جنرال الکترونیک  اف۱۱۰ دو موتور AL-31 دو موتور پرات اندوتنی  اف۱۰۰
قدرت  هر موتور با پس سوز ۱۹۸۴۰ پاوند ۲۸۶۰۰ پاوند ۲۷۵۶۰ پاوند ۲۴۵۰۰ پاوند
سوخت داخلی ۴۳٫۵ تن ۳٫۲ تن ۹٫۴ تن ۶٫۱ تن
بیشترین سرعت ۲ ماخ ۲ ماخ ۲٫۳۵ ماخ ۲٫۵ ماخ
برد انتقالی ۳۳۰۰ کیلومتر با سه مخزن سوخت خارجی برای اس ام تی  و ۲۷۰۰ کیلومتر برای نسخه ام۲ ۳۷۰۰ کیلومتر با سه مخزن سوخت خارجی و  در نسخه های با مخزن سوخت تطبیقی عدد ۴۲۲۰ کیلومتر ۳۵۰۰ کیلومتر ۵۵۵۵ کیلومتر با سه مخزن سوخت خارجی و دو مخزن سوخت تطبیقی
برد رزمی  در حالت هوا به هوا ۷۰۰ کیلومتر با یک  مخزن سوخت خارجی و شش موشک ۸۰۰ کیلومتر با یک مخزن سوخت خارجی و شش موشک  و بدون مخزن تطبیقی ۱۷۰۰ کیلومتر با شش موشک ۲۲۰۰ کیلومتر به هشت موشک و  سه مخزن سوخت خارجی
ارتفاع پروازی ۱۶۰۰۰ متر ۱۵۵۰۰ متر ۱۹۰۰۰ متر ۲۰۰۰۰ متر
رادار ژوک  ام ایی APG-68V9 N001VEP1 APG-70
بیشترین برد کشف بیش از ۲۰۰ کیلومتر ۲۹۸ کیلو متر ۲۵۰ کیلومتر ۲۰۰  کیلومتر
توان رهگیری ده هدف ده هدف ده هدف ده هدف
توان درگیر همزمان چهار  هدف چهار  هدف چهار هدف دو هدف
توان هوا به زمین دارد دارد دارد  
تعداد جایگاه های خارجی هشت عدد ۱۱ جایگاه ده عدد یازده جایگاه  و با جایگاه های روی مخزن سوخت تطبیقی ۱۷ جایگاه
توان حمل سلاح ۵٫۵ تن ۷٫۷ تن ۵٫۵ تن ده  تن
موشک های هوا به هوا چهار موشک ار ۷۳ و چهار  موشک رادار نیم فعال ار ۲۷ و یا  تا هشت موشک ار ۷۷ تا هشت موشک امرام ویا ترکیبی از امرام و سایدواندر چهار موشک فروسرخ ار ۷۳ و شش موشک رادار نیم فعال ار ۲۷ ویا هشت موشک ار ۷۷ و یا ترکیبی از انها چهار موشک سایدواندر و چهار موشک اسپارو و یا هشت امرام ویا ترکیبی از هر سه
تسلیحات هوا به زمین بمب و موشک هدایت شونده بمب و موشک هدایت شونده بمب و موشک هدایت شونده بمب و  راکت غیر هدایت شونده
غلاف خارجی ندارد دارد دارد دارد

گرداوری: عبدلحمید تارخ

منبع :http://jangaavaran.ir/%D9%82%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D9%88-%D8%AC%D9%86%DA%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C-%D9%85%DB%8C%DA%AF29-%D9%88-%D8%B3%D9%88%D8%AE%D9%8827/

برچسب ها جنگنده , میگ 29 , سوخو 27 ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 19
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 231
  • آی پی دیروز : 269
  • بازدید امروز : 537
  • باردید دیروز : 588
  • گوگل امروز : 83
  • گوگل دیروز : 113
  • بازدید هفته : 4,412
  • بازدید ماه : 2,177
  • بازدید سال : 230,191
  • بازدید کلی : 4,919,157