جغرافیا و ارتباط مرزی با ایران
یکی از حساس ترین نقاط مرزی جمهوری اسلامی ایران ، مرزهای مشترک با جمهوری ترکیه بشمار می آید. در حقیقت ترکیه نقطه تلاقی دو قاره بسیارمهم آسیا و اروپا بوده و بدین لحاظ از اهمیت راهبردی برخوردار می باشد. این کشور در جنوب شرقی اروپا ، جنوب غربی آسیا و در مختصات جغرافیایی میان 35 درجه و 51 دقیقه تا 42 درجه و 6 دقیقه عرض جغرافیایی و 25 درجه و 40 درجه تا 44 درجه و 50 دقیقه طول جغرافیایی ، در نیمکره شمالی قرار گرفته است.سرزمین ترکیه به صورت یک مستطیل قابل تصور است که طول آن از شرق تا غرب 1660 کیلومتر و عرض آن به طور متوسط 550 کیلومتر است . این کشور از سه طرف توسط دریا احاطه شده و چیزی درحدود 780580 کیلومتر مربع مساحت دارد.
مرز ترکیه با ایران در حدود 499 کیلومتر است که فقط مرز خشکی را شامل شده و فاقد مرز آبی می باشد. اما بخشی از رودخانه ارس که در مرز ایران است از ترکیه سرچشمه می گیرد. بخش اعظم مرز ایران و ترکیه کوهستانی بوده و تقسیم بندی مناطق کوهستانی دو کشور به روش تعیین خط الراس می باشد و به تبع آن نوار مرزی دو کشور عمدتا" خاکی بوده و پوشش گیاهی آن عمدتا" چمنزار و گاهی نیزار مخصوصا" در مناطق چالدران ، بازرگان تا مسیر رودخانه ساری سو و منطقه چشمه بولاران تا منطقه سه گوش مرزی با نخجوان می باشد . شدت تراکم پوشش جنگلی در مناطق مرزی ترکیه اکثرا بیش از مناطق مرزی ایران است. جاده های مرزی موجود به موازات مرز به فاصله صفر تا 20 کیلومتر از نقطه صفر مرزی ، در سمت ایران نسبت به سمت ترکیه بیشتر می باشد.
نقشه راه های اصلی
نقشه سیاسی
نقشه ارتفاعات و ناهمواری ها
جایگاه ترکیه در جغرافیای جهان
تجهیزات ، آموزش و تجربیات
کشور ترکیه به عنوان عضو اوراسیایی و یکی از مهمترین اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ، زرهی خود را عمدتا براساس تجهیزات و آموزه های غربی بنا نهاده است ضمن اینکه بخش محدودی از زرهی این کشور را نیز ادوات شرقی (زرهی سبک در کلاس نفربرهای زرهی) تشکیل میدهند. ترکیه با توجه به حضور در ناتو ، خود را با تجهیزات ، استاندارد ها و سطوح آموزشی این پیمان در بخش زرهی و بخش های مرتبط با آن تا حدود زیادی تطبیق داده است. عنصر اصلی در این مسئله خرید تسلیحات غربی و منطبق سازی تجهیزات و آموزش ها با کشورهای غربی و عضو ناتو است.
تمرینات زرهی ترکیه در میدان تیر
جهت حفظ و افزایش سطح آموزش زرهی ، ارتش ترکیه دوره های آموزشی مختلفی را با حضور کارشناسان ناتو برگزار کرده و رزمایش های متفاوتی را در طی سالیان گذشته و با حضور ادوات و تجهیزات زرهی به مرحله اجرا رسانده است. در زمینه تجربیات رزمی زرهی ترکیه ، میتوان به نبرد سال 1974 قبرس اشاره کرد. در این نبرد با وجود استفاده طرفین از زرهی ، عمده تلفات نه در نبرد زرهی با زرهی بلکه از طریق تهدیداتی همچون تهاجم هوایی ، گلوله باران توپخانه و اصابت تسلیحات ضد زره وارد آمده است 1.
عمده تجربیات رزمی زرهی ترکیه در دو دهه اخیر نیز نبرد با گروهک پ.ک.ک است که این نبرد ها در دسته نبرد های زرهی با ضد زره (پیاده نظام مجهز به تسلیحات ضد زره) تقسیم بندی میشوند و موردی از نبرد زرهی با زرهی در آن ها وجود ندارد. به طور کلی تجربیات زرهی نوین ترکیه در زمینه نبرد زرهی با زرهی ، نه در میدان نبرد بلکه در شبیه سازی های رزمی و رزمایش های برگزار شده به دست آمده اند.
تصاویری از رزمایش های برگزار شده
یکی از مواردی که در بخش تجربیات زرهی ترکیه باید مورد توجه قرار گیرد مسئله رقابت بر سر انتخاب تانک اصلی میدان نبرد این کشور در سال 2000 است. در جریان این رقابت ، تانک هایی از هر دو نوع شرقی (اوکراینی) و غربی (آمریکایی ، فرانسوی ، آلمانی) توسط متخصصین ترکیه مورد بررسی و آزمایش قرار گرفتند. این رقابت و آزمایشات چند مرحله ای صورت گرفته در طی آن ، قطعا به شناخت و کسب تجربه متخصصین ترکیه از زرهی سنگین شرقی/غربی کمک شایانی کرده است.
تصاویری از رقابت انتخاب تانک اصلی میدان نبرد ترکیه در سال 2000
تکنولوژی و زیر ساخت
ترکیه در ضمن واردات تجهیزات غربی و بعضا شرقی نسبت به ایجاد زیرساخت های گسترده تعمیرات و نگه داری این تجهیزات اقدام کرده تا در حد ممکن از قابلیت نگهداری مستقل و داخلی برخوردار باشد. ایجاد توانمندی تعمیرات داخلی و تا حد ممکن مستقل از طریق ایجاد زیر ساخت ، آموزش و تامین نیروی انسانی متخصص ، در طی سالیان تجریبات ارزشمندی را در اختیار متخصصین زرهی ترکیه قرار داد که این تجربیات بعد ها در پروژه های زرهی این کشور مورد استفاده قرار گرفتند. در کنار آن ترکیه در طی دهه های اخیر تلاش های گسترده ای را در جهت بومی سازی تکنولوژی ها و ایجاد زیرساخت ها برای ساخت محصولات زرهی به صورت داخلی داشته است.
به عنوان نمونه پروژه ساخت تانک ملی ترکیه که از اواسط دهه 90 و جهت ایجاد زیرساخت های مستقل و بومی برای تولید تانکی ملی در ترکیه کلید خورد. از جمله تلاش های ترکیه برای ایجاد توان ساخت داخلی در بخش زرهی ، تولید محصولات به صورت تحت لیسانس ، انتقال تکنولوژی های به روز و برتر از کشورهایی نظیر امریکا ، اسرائیل و کره جنوبی و همکاری و حضور در ساخت محصولات زرهی با شرکت های فعال در بخش زرهی دیگر کشورها بود که به رشد و توسعه هر چه بیشتر زرهی این کشور منجر شد.
از جمله همکاری های ترکیه و حضور این کشور در پروژه های زرهی با همکاری دیگر کشورها میتوان به پروژه ساخت تانک آلتای با همکاری صنایع Hyundai Rotem کره جنوبی ، پروژه نفربرRN-94 و همکاری با شرکت Romarm کشور رومانی ، همکاری صنایع سیستم های دفاعی FNSS با صنایع GPV ایالات متحده در ساخت نفربر PARS و چندین پروژه دیگر از جمله پروژه تولید نفربر Yavuz از طریق همکاری با صنایع زرهی سنگاپور اشاره کرد.
پروژه های یاد شده هر یک به سهم خود در ارتقای توان فنی و زیرساخت های زرهی ترکیه نقش داشته اند اما مهمترین نقش را میتوان به پروژه تانک آلتای نسبت داد چرا که در این پروژه کشور ترکیه و صنایع زرهی آن از طریق همکاری با شریک کره ای به تکنولوژی های روز در عرصه زرهی سنگین دست یافتند ، تکنولوژی هایی که پس از آلتای در محصولات مهمی نظیر خودروی رزمی پیاده نظام تولپار نیز نمود پیدا کردند. در حال حاضر صنایع مختلفی در ترکیه در زمینه زرهی و موارد مرتبط با آن فعالیت دارند از جمله صنایع اتوکار ، صنایع مکانیکی و شیمیایی ترکیه (MKEK) ، صنایع Roketsan ، گروه STM، صنایع آسلسان ، سیستم های دفاعی FNSS ، صنایع خودروسازی BMC ، صنایع Katmerciler ، صنایع Nurol Makina ، صنایع دفاعی HEMAو ............. .
نکته قابل توجه در مورد بخش مهمی از صنایع زرهی ترکیه ایجاد این صنایع از طریق توسعه صنایع خودروسازی غیر نظامی و ایجاد بخش های نظامی در آن هاست از جمله صنایع اتوکار وBMC که در هر دو زمینه خودروسازی نظامی و غیر نظامی فعالیت میکنند.هدف گذاری شرکت های فعال در عرصه زرهی در ترکیه ، نه فقط تجهیز ارتش این کشور بلکه ایجاد قابلیت صادرات و حضور در بازارهای جهانی است ، موضوعی که ترک ها تاکنون در آن به موفقیت هایی نیز دست یافته اند.
en.wikipedia.org/wiki/Reported_military_losses_during_the_Turkish_invasion_of_Cyprus -1
در بخش های بعدی به دارایی ها و محصولات زرهی ترکیه پرداخته خواهد شد
ادامه دارد ...
منبع :http://www.military.ir/forums/topic/28794-%D8%B2%D8%B1%D9%87%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%D9%87-%D9%88-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86/