loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

نیروی رانش F-4E توسط دو موتور توربوجت General Electric J79-Ge-17 تامین میشود.وزن هر کدام از موتور ها در حدود 4000 پاند است. در شرایط آزمایشی در سطح دریا موتور J79-Ge-17 در حالت حداکثر توان بدون پس

آخرین ارسال های انجمن

بخش پایانی / معرفی و آشنایی با جنگنده F4-E Phantom II

عادل خوجه بازدید : 1870 سه شنبه 03 آذر 1394 نظرات (0)

نیروی رانش F-4E توسط دو موتور توربوجت General Electric J79-Ge-17 تامین میشود.وزن هر کدام از موتور ها در حدود 4000 پاند است. در شرایط آزمایشی در سطح دریا موتور J79-Ge-17 در حالت حداکثر توان بدون پس سوز به نیروی رانشی برابر با 11870 پاند و با حداکثر توان به همراه پس سوز به نیروی رانش 17900 پاند دست یافته است. این موتور اولین موتور هواپیمای ساخته شده در جهان با پره های استاتور متغیر در بخش کمپرسور بود. هوای پرفشار برای تامین نیاز سیستم تهویه هوای کابین از مرحله هفدهم کمپرسور موتور تامین میشود.

 

thumb_466987174741039671355B15D.jpg

 

thumb_800587888287180377865B15D.jpg

(تصاویری از موتور j79-Ge-17)

 

thumb_368825252824989212935B15D.gif

(تصویر برای آشنایی با پره توربین تغییر پذیر)

دو دریچه برای ورود هوا و خنک کردن موتور ها در زیر بدنه قرار دارد. در ورودی کانال ورودی هوا به موتور صفحات متغیری قرار دارد که با نیروی هیدرولیک کارمیکنند و در سرعت های فراصوت با استفاده از اطلاعات سنسورهای هواپیما هوای ورودی به موتور را تنظیم میکنند.سیستم سوخت جنگنده F-4E  شامل 6 الی 7 مخزن سوخت داخلی در بدنه مرکزی و دو مخزن دیگر در هر بال با مجموع گنجایش 1771 گالن سوخت از نوع JP-4 است. F-4E توانایی حمل سه مخزن سوخت خارجی با امکان رهاسازی رادارد که دو مخزن با گنجایش هر کدام 370 گالن در زیر هر بال و یک مخزن با گنجایش 600 گالن در زیر بدنه مرکزی نصب می شوند. تمام مخازن سوخت در طول پرواز توسط هوای پر فشارموتور هواپیما تحت فشار قرار میگیرند برای انتقال بهتر سوخت از بال ها یا مخازن خارجی به بدنه مرکزی و یا تخلیه سوخت از بال ها.برای هر موتور دو پمپ غرق شده در سوخت وجود دارد که وظیفه انتقال سوخت از بدنه مرکزی به موتور رادارند. در صورت خرابی پمپ ها F-4E میتواند در ارتفاع زیر 20000 پایی بدون استفاده از پس سوز پرواز کند و سوخت بوسیله نیروی جاذبه به موتور ها منتقل میشود. این جنگنده دارای قابلیت سوخت گیری هوایی از طربق بوم با نرخ 250 گالن در هر دقیقه است.

 

thumb_625856044036751127745B15D.jpg

(نمایی از مخازن سوخت داخلی و خارجی F-4E)

 

thumb_882342206538253463915B15D.jpg

 

thumb_754827475544505989915B15D.jpg

(دریچه تخلیه سوخت از بال و تخلیه سوخت F-4E های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران)

 

thumb_127616941886150861265B15D.jpg

(بوم هواپیمای سوخت رسان و F-4E های آماده برای سوخت گیری)

 

 

کابین:

 

thumb_701523154334108536585B35D.jpg

 

thumb_511867522706151220235B15D.jpg

کابین جلو و کابین عقب F-4E

 

 

thumb_894165581946694680575B15D.jpg

کنسول مرکزی استاندارد کابین جلو F-4E شامل سیستم تطبیق داده شده هدف گیری بصری با توپ، نمایشگر رادار ، نمایشگر گیرنده هشدار راداری ، ابزار دقیق کنترل پرواز ، ابزار رها سازی مهمات و سیستم های کنترل دیگر میشود.

 

thumb_424645218149093051875B15D.jpg

در کنسول سمت چپ کابین جلو دسته کنترل نیروی رانش موتور ، پانل کنترل سوخت ، سیستم کنترل پرواز خودکار ، پانل کنترل اکسیژن و دیگر پانل های کمکی قرار گرفته است.

 

thumb_933168031966053295895B15D.jpg

در کنسول سمت راست کابین جلو پانل کنترل ارتباطات رادیویی ، سیستم کنترل ناوبری ، پانل کنترل چراغ های بیروی و روشنایی داخلی ، کنترل دما و تنظیم قطب نما ، کنترل جنراتور ، کنترل سیستم تشخیص دوست از دشمن IFF و کنترل و تنظیم رهاسازی بمب های خوشه ای قرار گرفته است. در بالا و جلوی کنسول سمت راست کابین جلو چراغ های هشدار دهنده نصب شده اند. کابین عقب هواپیما تمام ابزار لازم برای هدایت هواپیما را دراختیار دارد.

 

thumb_374658403677716236165B15D.jpg

در کنسول مرکزی کابین عقب ابزار کنترل دقیق پرواز و ناوبری و همچنین نمایشگر رادار و نمایشگر سیستم هشدار راداری قرار دارد.

 

thumb_462222837491916759795B15D.jpg

در کنسول سمت چپ کابین عقب دسته کنترل نیروی رانش موتور ، سیستم کنترل ارتباطات رادیویی ، سیستم کنترل رادار ، کنترل ناوبری و کنترل اکسیژن ، پانل ارتفاع سنج کابین ، شیر کنترل لباس ضد نیروی فشارG خلبان ، و پانل کنترل دوربین ویدیویی an/asx-1 tiseo نصب شده در ریشه بال سمت چپ قرار گرفته است.

thumb_079031608418062968795B15D.jpg

(دوربین Tiseo نصب شده در بال چپ F-4E ایران)

 

thumb_078255876320966927595B15D.jpg

(تصویر ثبت شده از یک میگ 23 عراقی توسط دوربین Tiseo F-4E نیروی هوایی ایران)

 

 

 

thumb_915888523428482666015B15D.jpg

در کنسول سمت راست کابین عقب سیستم کنترل ناوبری داخلی ، دسته کنترل آنتن رادار، کامپیوتر کنترل رها سازی مهمات و پانل انتخاب مهمات قرار دارد.

 

 

thumb_357131654483481893345B15D.jpg

 

thumb_597609641310098934095B15D.jpg

بر روی فریم کاناپی کابین جلو سه آینه داخلی برای دیدن عقب هواپیما و همچنین دو آینه خارجی و دو آینه داخلی بر روی فریم کاناپی کابین عقب نصب شده است. در سمت چپ کابین و بیرون از آن در تمام مدل های جنگنده فانتوم یه نردبان جمع شونده و یک دریچه باز شونده برای قرار گیری پا جهت ورود و خروج به کابین قرار دارد.

 

 

thumb_338466916586907897865B15D.jpg

 

thumb_447302496109255942025B15D.jpg

شیشه جلویی کابین جلو F-4E از سه قسمت تشکیل است. قسمت مرکزی به شکل مسطح و دارای رنگ سبز برای کاهش تابش خورشید است. در جلوی آن سیستم حذف شیمیایی قطرات باران قرار دارد.

 

thumb_190565210430365933305B15D.jpg

 

thumb_615820223337829888945B15D.jpg

دریچه متغیر تمییز کننده توپ در سمت راست و بالای دماغه قرار دارد. این دریچه،  هوای پر فشار برای تمییز کردن محفظه توپ از گازهای خطرناک ایجاد شده در طول شلیک را فراهم میکند.دو کانال بزرگ  نصب شده در دو طرف و زیر دماغه وظیفه تامین هوا برای سیستم تهویه هوا کابین و دیگر سیستم ها را دارند.

 

thumb_254476719684681533085B15D.jpg

تصویر از بالا و پشت بال چپ که در آن بالک های دو وضعیتی لبه بال و آنتن سیستم هشدار راداری an/aps-46 و چراغ position light دیده می شود.

 

thumb_491744021219089158545B15D.jpg

کانال تامین هوا در پایه باله عمودی وظیفه تامین هوا برای جنراتور ها رادارد .

 

thumb_230254496917161473285B15D.jpg

قلاب نگهدارنده در زیر دم قرار گرفته و به دلیل دما بالای گاز های  خروجی از موتور با لایه از تیتانیوم پوشش داده شده است.

 

thumb_853895620511420761785B15D.jpg

در بالای بدنه آنتن ارتباطات رادیویی UHF (سمت چپ )وانتن سیستم TACAN (سمت راست) نصب شده است .

 

thumb_589631891368184975325B15D.jpg

 

thumb_664904566638373454435B15D.jpg

در پشت کابین عقب،  آنتن سیستم IFF و چراغ inflight refueling system قرار دارد. در زیر آن کامپیوتر محاسبه گر رهاسازی مهمات، ژیروسکوپ ودیگر سیستم ها قرار دارد. 

 

thumb_382394033086031405995B15D.jpg

 

thumb_470388438516191497275B15D.jpg

بر روی درب متصل به چرخ جلو آنتن سیستم TACAN و چراغ های taxi & landing light قرار دارد.بر روی درب باز شونده از پهلوی چرخ جلو آنتن UHF نصب شده است .

 

thumb_795791540126254450355B15D.jpg

در زیر بدنه دو دوربین برای ثبت تاثیر مهمات قرار دارد که دوربین نصب شده در زیر بال راست جلو نگر و دوربین نصب شده در زیر بال چپ عقب نگر هستند.

 

thumb_756314626355212077415B15D.jpg

دریچه های متعددی در زیر بدنه برای دسترسی آسان خدمه زمینی وجود دارد.

 

thumb_760292518401296844455B15D.jpg

دو دریچه  ورود هوا برای خنک کردن موتورها و کاهنده های سرعت در هوا در زیر بدنه قابل رویت هستند.

 

thumb_348139832884345703495B15D.jpg

چند پا در پشت کابین عقب حفره جمع شونده سوخت گیری هوایی قرار دارد که توانایی سوختگیری از طریق بوم با نرخ 250 گالن در دقیقه را برای F-4E فراهم میکند.

 

پایان

 

منابع:

 

McDonnell F-4E Phantom II by Tim Mc.Govern ISBN 0-942548-24-8

 

Phantom In Combat Walter J Boyne

 

F-4 accident Investigation workbook

 
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B :S
کد امنیتی
رفرش
کد امنیتی
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 18
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 85
  • آی پی دیروز : 304
  • بازدید امروز : 234
  • باردید دیروز : 732
  • گوگل امروز : 42
  • گوگل دیروز : 163
  • بازدید هفته : 3,834
  • بازدید ماه : 2,156
  • بازدید سال : 108,966
  • بازدید کلی : 4,797,932