loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

یکم ماه می سال 1912، در روستای "خایدوکی نیسکی" آلمان (امروزه این روستا جزء خاک لهستان به شمار می رود)، پسری چشم به جهان گشود که سرنوشتی عجیب در پیش رو داشت. پس از پشت سر گذاشتن کودکی و نو

آخرین ارسال های انجمن
عادل خوجه بازدید : 1957 جمعه 08 آبان 1394 نظرات (0)

یکم ماه می سال 1912، در روستای "خایدوکی نیسکی" آلمان (امروزه این روستا جزء خاک لهستان به شمار می رود)، پسری چشم به جهان گشود که سرنوشتی عجیب در پیش رو داشت. پس از پشت سر گذاشتن کودکی و نوجوانی معمولی خود، در سن 17 سالگی به انگلستان رفت.

 

پدرش مدیرمدرسه بود و او نیز در ابتدا با نیت پا گذاشتن در جای پای پدر برای تحصیل در رشته ی ادبیات انگلیسی در دانشگاه Exeter مشغول به تحصیل شد. در آن جا به زبان انگلیسی تسلط کامل پیدا کرد ولی تنها چند روز قبل از تولد 18 سالگی خود به آلمان بازگشت و برای خدمت در نیروی دریایی ثبت نام کرد.

 

 بعد از پشت سر گذاشتن دوره های آموزشی در خشکی و در دریا، برای خدمت، به کروزر نیروی دریایی به نام Emden ملحق شد. بعد از 6 سال خدمت کردن روی کروزرها و فریگت های نیروی دریایی، برای پشت سر گذاشتن دوره های فرماندهی زیردریایی انتخاب شد.

 

thumb_Bundesarchiv_DVM_10_Bild-23-63-202

کشتی آموزشی Niobe، محل آموزش اتو

 

در ژانویه ی 1936 به عنوان افسر عرشه ی زیر دریایی U-35 گماشته شد. شناوری که هم برای اون بد یمن بود، هم خوش یمن. هم نزدیک بود جان او را بگیرد، هم پلی شد برای ارتقای او:

 

  thumb_u35enrparationo.jpgthumb_Geschuetzschiessen.jpgthumb_01134-1.jpgthumb_U35stbd.jpgthumb_MayWensSchm.jpg

 

 

"ناوبانیکم بودم، در زیردریایی U-35، تحت امر ناوگان دوم، به همراه U-28 برای گشت در آتلانتیک ماموریت گرفته بودیم. طبق رسم معمول، قبل از اعزام برای انجام تمرینات به خلیج لوبک رفته بودیم. در میانه ی تمرینات سخت و طولانی همراه کاپتان به بالای پل فرماندهی رفته بودیم". اتو سیگاری روشن کرد و به چشمان کاپتان میکاهلس نگاه کرد، با این منظور که یعنی شاید بد نباشد به اندازه مدت کشیدن یک سیگار به خدمه استراحت داده شود، اما نگاه کاپتان چیز دیگری می گفت. اتو به کاپتان که حالا به جای دیگری نگاه می کرد گفت که برای چک کردن توپ عرشه پایین می رود و به سرعت از نردبان پایین رفت، تا به این بهانه حداقل سیگارش را تمام کند. مشغول چک کردن آب بند های لوله ی توپ بود که ناگهان با صدای پسسسسسسسسسسسس بلندی که از زیردریایی بلند شد، متوجه شد که کاپتان جمله ی او را نشنیده و متوجه پایین رفتن او از برج به عرشه نشده است. اما دیگر خیلی دیر شده بود: "سریعا خودم را به نردبان رساندم و از برج بالا رفتم، سعی کردم از پریسکوپ بالا بروم تا شاید کاپتان من را ببیند و متوجه جا ماندن من بشود ولی خیلی چرب بود و بالا رفتن از آن غیر ممکن".

 زیردریایی به سرعت پایین رفت و اتورا نیز با جریان آب با خود به پایین کشید، در حالیکه به زیر آب می رفت و احساس خفگی به او دست داده بود، در نهایت با تلاش زیاد توانست به سطح آب بیاید ولی با لباس چرمی سنگینی که برتن داشت، دریافت که در آب وحشتناک سرد دسامبر خیلی دوام نمی آورد. بدنش سفت و بی حس شده بود، مرگ را در برابر چشمانش می دید که ناگهان U-35 را جلوی چشمانش دید. برایش جلیقه ی نجات انداختند و به سرعت بدن نیمه جانش را از آب سرد گرفتند. همین که به برج فرماندهی و به نزد کاپتان رسید گفت: " گزارش میدم، قربان، دوباره به کشتی برگشتم، قربان" و در حالیکه انتظار عذرخواهی داشت با این جواب کاپتان روبرو شد: "متشکرم، لطفا برو پایین".

از آن جایی که در زیردریایی هیچ ابزاری برای گرم کردن وجود نداشت، به او مقدار زیادی نوشیدنی الکلی نوشاندند و با گذاشتن بطری های پر شده با آب گرم توانستند اورا از مرگ نجات دهند. داستان توسط خدمه به بیرون درز کرد و حتی در یک روزنامه هم چاپ شد و باعث معروف شدن اتو شد.

اتو یک قانون داشت: "خدمه را همیشه سیر نگه دار". بنا به عقیده ی او این امر باعث می شد همه چیز خوب پیش برود. بنابراین او اجازه داده بود که تمامی خدمه ی U-35 در هر ساعتی از شبانه روز که مایل بودند، از اغذیه های موجود در زیردریایی استفاده کنند. این کار برایش گران تمام شد، چرا که در یکی از دریانوردی ها که از برنامه ریزی قبلی طولانی تر شد، به مشکل برخوردند و اتو به خاطر این کارش توبیخ شد و حتی ملزم شد که بهای کل غذای مصرف شده را نیز پرداخت کند.

در سی ام جولای 1937، با مرگ ناگهانی فرمانده ی زیردریایی در حادثه ی رانندگی، وی به فرماندهی یگان رسید. همزمان با فرماندهی او در اسپانیا جنگ داخلی در گرفت و وی به همراه یگانش مامور به منطقه شدند.

 

U-35 در ناوگان زیردریایی آلمان به بدشانسی معروف بود، چرا که در طول عمر کوتاه خود، از همان روزهای اول باعث حوادث زیادی شده بود، غیر از حادثه ای که برای خود اتو پیش آمد، حوادث دیگری من جمله برخورد با زیردریایی U-30 که نزدیک بود جان تمامی خدمه را بگیرد، زیر دریایی را به سرعت بین خدمه منفور کرد.

 

تنها 2 ماه بعد از رسیدن به فرماندهی U-35، به فرماندهی یک زیردریایی جدید با شماره ی U-23 منصوب شد. بدشانسی ها تمام شد. با شروع جنگ به اولین ماموریت جنگی رفت و در اولین شکار خود توانست که یک نفتکش 10517 تنی دانمارکی را با شلیک اژدر غرق کند و این شروعی برای کارنامه ی درخشان او بود. ناوهای انگلیسی که کاروان را اسکورت می کردند فکر کردند که احتمالا با مین برخورد کرده است. چرا که اتو استاد پنهان کاری بود. به سرعت بین خدمه به "اتوی بی سر و صدا" معروف شد، چرا که هیچ وقت (جز مواقع لازم) از ارتباطات رادیویی استفاده نمی کرد و در استفاده از تاکتیک های کشف نشدن توسط سونارهای پسیو دشمن مهارت بالایی داشت.

 

Bundesarchiv_Bild_101II-MW-0951-24A2C_Ka

در بازگشت از یکی از دریانوردی های موفق

 

با زیردریایی جدید خود چندین شکار ثبت کرد و تاکتیک های او به سرعت در نیروی دریایی گسترش یافت. روش او به این شکل بود که شب ها در نزدیکی کاروان ها به سطح آب می آمد و به هر کشتی یک اژدر شلیک می کرد و دوباره غوص می کرد. طولی نکشید که شعار "یک اژدر ... یک کشتی" به عنوان شعار u-boat های آلمانی معروف شد.

 

thumb_MichahellesKretschmer.jpg  thumb_indienststellung.jpg  thumb_kretschmer2.jpg

 

اتو پس از U-23 که با آن 8 شکار موفق داشت، به فرماندهی زیردریایی U-99 گماشته شد و با آن 44 شکار انجام داد. تا این که در 17 مارس 1941، در عملیات ضد زیردریایی ناوشکن های Walker و Vanoc انگلیسی، زیردریایی او براثر انفجار مین های انداخته شده توسط ناوهای دشمن، در اعماق دریا از کار افتاد و مجبور شد به صورت اضطراری به سطح بیاید.

 

U-99.jpg

thumb_U99_E1.jpg  thumb_U-99-RavitaillementauprsduSaarenNo  thumb_U-99-underconstructionatFriedrichK

U-99 افسانه ای

 

اتو به ناو Walker درخواست کمک کرد و پس از تخلیه ی افرادش از زیردریایی، آن را غرق کرد. Walker به کمک آمد و اتو تازمانی که به همه ی افرادش کمک به سوار شدن نکرد خودش سوار کشتی نشد و در نهایت درحالی که نزدیک بود از فرط بی حسی ناشی از سردی آب بی هوش شود توسط یک ملوان انگلیسی از آب گرفته شد.

 

thumb_The_Royal_Navy_during_the_Second_W  thumb_The_Royal_Navy_during_the_Second_W

شکارچی بالاخره خود شکار شد، Vanoc و Walker 

 

اتو 7 سال زندانی انگلیسی ها بود. در سال 1943، آلمانی ها عملیاتی برای رهایی او از کمپ ترتیب دادند اما عملیات موفقیت آمیز نبود. انگلیسی ها اورا به کانادا فرستادند تا سرانجام در سال 1947 از اسارت آزاد شد و به آلمان بازگشت.

پس از شروع به کار مجدد نیروی دریایی آلمان درسال 1955، وی به همراه برخی از بازمانده های نیروی دریایی به خدمت بازگشت تا 15 سال باقی مانده ی خدمت خود را به پایان برساند. وی در نیروی دریایی جدید نیز مدارج ترقی را یکی پس از دیگری طی نمود و از فرماندهی اسکادران یکم اسکورت به فرماندهی اجرایی در ناتو رسید و در نهایت پس از 30سال خدمت و 7 سال اسارت در سپتامبر 1970، با درجه ی دریاداری بازنشسته شد.

 

اتوکرچمر در سال 1998 و در سن 86 سالگی، در روز جشن پنجاهمین سالگرد ازدواجش، در حالی که سوار بر یک قایق تفریحی در رود دانوب بود از دنیا رفت. سرنوشت این گونه بود که در دریا جان به جان آفرین تقدیم کند.

 

 

thumb_kretschmer_recent.jpg

 

بدن او سوزانده و خاکسترش به دریا سپرده شد.

 

در حالی که اتوکرچمر تنها در یک و نیم سال از 6 سال جنگ حضور داشت، هیچ گاه رکورد شکارهای او شکسته نشد.

 

 

لیست شکارهای اتوکرچمر:

 

2.gif

غرق 47 کشتی به مجموع تناژ 274.418 تن و آسیب رساندن به 5 کشتی به مجموع تناژ 37.965 تن.

لیست نشان ها و مدل های اتو کرچمر:

 

-         صلیب آهنین درجه ی دوم

thumb_EK_II_1914.jpg

 

-         صلیب آهنین درجه ی اول

thumb_obv.jpg

 

-         نشان جنگی U-boat

thumb_U-Boot-Kriegsabzeichen.jpg

 

-         صلیب شوالیه های صلیب آهنین  

thumb_DE_Band_mit_RK_28129.jpg

 

-          صلیب شوالیه های صلیب آهنین با برگ های بلوط و شمشیر

thumb_BmRKELSB.jpg

 

 
منبع : 
 
http://www.military.ir/forums/topic/29563-%D8%A7%D8%AA%D9%88-%DA%A9%D8%B1%DA%86%D9%85%D8%B1%D8%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%B3-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D9%81%D9%82%DB%8C%D9%86/
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 19
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 186
  • آی پی دیروز : 269
  • بازدید امروز : 280
  • باردید دیروز : 588
  • گوگل امروز : 66
  • گوگل دیروز : 113
  • بازدید هفته : 4,155
  • بازدید ماه : 1,920
  • بازدید سال : 229,934
  • بازدید کلی : 4,918,900