کمپانی کوزنتسوف (Kuznetsov) یکی از تولید کنندگان بزرگ پیشرانه های راکتی و موتورهای جت هواپیماها و همچنین توربین های جت صنعتی و تجاری در روسیه می باشد. این شرکت با سابقه بالا توانسته است موتور اولین پرواز سرنشین دار راکتی به فضا که حامل یوری گاگارین فضانورد شوروی سابق بود را بسازد. از آن زمان تا کنون این شرکت در پروژه های فضایی و هوایی زیادی شرکت داشته است. فضاپیماهای وستوک، وسخود، سایوز و پروگرس از موتورهای این شرکت استفاده کرده اند. همچنین موتورهای NK-12 این شرکت بر روی هواپیماهای Tu-95MS ، موتورهای NC-25 آن بر روی Tu-22M3 و NC-32 نیز بر روی بمب افکن های Tu-160 نصب شده اند. همچنین شنیده ها حاکی از آن است که موتورهای سری NK-32 Tier 2 نیز احتمالا بر روی بمب افکن های نسل آینده روسیه با نام PAK-DA نصب خواهند شد.
کمپانی کوزنتسوف بخشی از شرکت دولتی Rostec می باشد و دارای بیش از 12 هزار کارمند است.
تصاویری که تقدیم حضورتان می گردد از مجموعه کارگاهی تولید راکت و توربین جت این شرکت رفته شده است. این تصاویر در سه بخش تولید قطعات اولیه، مونتاژ قطعات و تست موتور می باشد.
بخش اول: تولید قطعات و تست های اولیه:
عملیات ذوب ریزی اولیه که می تواند برای قطعه ای با وزن بیش از 1500 کیلوگرم و قطری تا حدود 1600 میلیمتر انجام شود در کوره خلاء انجام می شود
عملیات ذوب ریزی در یک قالب با راهگاه های چند تکه ای
ساخت مدل اولیه برای ساخت پره توربین موتور جت
ساخت مدل مومی برای تولید پره توربین به روش ریخته گری دقیق
ساخت قالب سرامیکی برای تولید پره توربین به روش ریخته گری دقیق (Investment Casting)
نمونه های قالب سرامیکی پره توربین در کوره القایی قرار داده می شوند تا محکم شوند و سپس مذاب در آنها ریخته می شود
پروفایل اندازه پره های توربین تولیدی اندازه گیری می شود
دستگاه ماشین کاری اتوماتیک
ماشین کاری استاتور کمپرسور توربین جت
خنک کاری قطعه در حین عملیات ماشین کاری
عملیات آسیاب کاری سطح بیرونی محفظه احتراق موتور راکتی
عملیات بریزینگ و اتصال دو قطعه با جنس متفاوت به وسیله آلیاژهای غیرآهنی بر روی محفظه احتراق موتور راکت
جوشکاری TIG اتوماتیک بر روی موتور راکتی
تست غیر مخرب به وسیله اشعه ماوراء بنفش از قطعات تولیدی
تست شیرهای محفظه احتراق موتور راکتی در دمای منفی 55 درجه سانتی گراد
برای تست در دماهای پایین از نیتروژن مایع به عنوان سرد کننده استفاده می شود
تست اشعه ایکس از نمونه های نازل خروجی محفظه احتراق موتور راکتی
محفظه احتراق موتور راکتی
منبع : http://www.military.ir/forums/topic/29489-%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D9%85%D9%BE%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%AA%DB%8C/